Annons

Canon EOS 40D fel på autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

killerjaw

Medlem
Hej, jag har precis inköpt en begagnad canon eos 40D.
med ett tamron 17-50mm 2,8 objektiv.

tidigare har jag lånat en kompis nikon D90 med ett Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR


bilderna med min Canon blir inte alls så skarpa som d blir med hans Nikon även fast mitt objektiv skulle kunna tabättre bilder i de ljusförhållanden jag tagit..

jag bifogar några bilder så kanske ni kan se vad som e fel ni som är lite kunniga :$
Dom 2 första bilderna är med min CANON och dom två sista är med nikonutrustningen

kan skicka bilderna till er om ni vill se större format.

VÄÄÄLDIGT tacksam för hjälp är jag..
finns även på mail/msn
[email protected]

mvh

henke
 

Bilagor

  • IMG_1281.jpg
    IMG_1281.jpg
    8.7 KB · Visningar: 403
  • IMG_1276.jpg
    IMG_1276.jpg
    10.2 KB · Visningar: 404
  • DSC_0002.jpg
    DSC_0002.jpg
    9.4 KB · Visningar: 401
  • DSC_0157.jpg
    DSC_0157.jpg
    9.6 KB · Visningar: 400
Hej !

Jag kopierade in bilderna och förstorade dem, och tyckte inte skillnaderna var så hårresande, nu är väl inte upplösningen här (400x267 översta) tillräcklig för att se nått vettigt. Jag förmodar att skillnadrena är större
i annat format.

Cannonbilderna är lite ljusare vilket iofs ger lite mindre detaljer på ex halsen.

---------

Sätt kamran på stativ och starta live-view med förstoringen,
nu ska du kunna ställa skärpan maximalt,
ta en bild, ta en med kamrans af och jämför.
Nu bör du kunna avgöra om det är objektivet eller af missar.
Gå ev någonstans och låna ett annat obj och prova med.



vilken bildformat ?

Vilken mode användr du ?
De olika mode-inställningarna kan ha olika skärpeinställningar, det här kan vara lite förvirrande, jag föreslår att du tar en bild i RAW och undersöker denna, du bör ha fått med en cd med Canonprogram, om inte hämta hem
ex www.rawtherapee.com/
http://www.rawtherapee.com/rawtherapee241.exe

Är man lite latare så använd något av "krumelurprogrammen".



//MW
 
Hej !

försök reda ut var problemet sitter, kamran eller optiken, det bör bli hur skarpt som helst med den optiken,
och du kan i liveviewe ställa skärpan manuellt.
Det är 2 ställen att ändra för att koppla på livew.

Lite att läsa: http://www.the-digital-picture.com/Owners-Manuals/Canon-EOS-40D-Manual.pdf

(fick bilderna på mail9

Jag har nu tittat lite mer på bilderna, och skärpan är ju inte bra, det verkar som om focusen är framför eller bakom det önskade.

Vilken mode använde du ? i bildens Exif står det "Portätt" är det rätt ? , det förklarar inte oskärpan , men ska ge lite mjukare bilder.

Ta på något motiv som är lite mer "tredimensionellt" så att det går att se om skärpan hamnar någon annan stans.
Det är inte så enkelt att optiken står på manfocus?

Ser det skarpt ut i sökaren ?

Går det att få skarpt i livewiew ? (man focus)

lägger även upp detta på tråden , någon annan har kanske nån ide mer.

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.