Annons

Canon eos 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

nomine

Medlem
Hejsan, är ny på forumet och har tänkt att köpa mig min första digitala systemkamera!

Jag var och kollade lite på mediamarkt idag, klämde och kännde lite på dem olika kamrorna.

Efter ett tag frågade jag en fotoexpert som jobbade där, vilken utav kamerorna som presterar bäst.

Han tycket jag skulle köpa mig en Canon eos 400D.

Jag hade först siktat in mig på en Nikon D40 eller D60, men han sa att dem inte hade någon autofokus motor.

Det jag undrar är vad ni canon eos 400D ägare tycker om era kameror?

Det jag kommer fota mest är motocross, så det blir ju snabba bilder.

Vad rekomenderar ni för objektiv för den sortens fotande?

Tack på förhand!
 
Att Nikonkamerorna saknar inbyggd fokusmotor ska du inte bekymra dig för mycket över -- när du plåtar motorsport vill du ändå ha moderna, snabba objektiv, dvs sådana som har fokusmotor i objektivet.

Det är inte så stor skillnad mellan de kameror du nämner. Jag skulle råda dig att känna ordentligt på dem (och kanske andra i samma prisklass) och välja den som du tycker känns bäst i han den och är trevligast att titta genom.

Om du har ekonomi till det kanske du ska fundera på att kliva upp ett steg till en lite mer avancerad kamera -- då får du en mycket bättre sökare, snabbare och exaktare autofokus och möjlighet till snabb seriebildtagning. Det är saker som är bra just till t ex motorsport. Just nu är Canon 40D mycket prisvärd. Köper du den från t ex brittiska www.warehouseexpress.com kostar den omkring 6000 kr.
 
Ett bra köp

En 400D är en mycket bra kamera. Den levererar RAW-filer, har mycket bra dynamiskt omfång och mycket mycket mer. Jag har ingen större erfarenhet av andra instegsmodeller, men tror att samtliga "kan väldigt mycket" för pengarna. Om man skall fota motorkross bör man ha objektiv med stor största bländare för att vara säker på att kunna frysa bilder i de flesta dagsljusförhållanden. Då 400:an är relativt billig i inköp kan man lägga fler av sina slantar på bra objektiv. Detta är min foto-filosofi som jag anser fungera alldeles utmärkt för mig.

Fredrik
 
Jag håller mig nog fast vid 400D, då min ekonomi inte håller till 40D.

Jag var och klämmde på olika kameror idag, och tyckte 400D passade mig bäst.

Vilka objektiv som inte kostar skjortan, rekomenderar ni till ex motocross fotande?
 
Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det ingen autofokusmotor i Canonkamerorna heller. Skillnaden är att det finns inbyggt i alla?Canonobjektiv. Hos Nikon kan man använda även äldre objektiv utan autofokusmotor till t.ex D40, och få autofokus med dem på mer avancerade modeller. Nu är jag absolut inte hemma på det här med Canonkameror så ni får gärna rätta mig.

Hoppas du får kul med kameran! :)
 
Tänkte när man ända ska köpa en kamera, så ska man väll ha en hyffsad datorskärm också, något tips på en billig och bra sådan?

Just nu har jag någon gammal CRT skärm, kanske inte så bra när man ska editera bilder i PS elr Elements.
 
Om du nu funderar på en 400D borde du istället kolla på 450D som är ersättaren. Om jag förstått det rätt så är den uppgraderad på flera punkter och ett bättre köp, jag skulle iaf inte köpa föregående modellen (400D). Trots allt sker utveckling rätt fort (än så länge). (Skiljer ca 1500 på bara husen)
 
Nali skrev:
Om du nu funderar på en 400D borde du istället kolla på 450D som är ersättaren. Om jag förstått det rätt så är den uppgraderad på flera punkter och ett bättre köp, jag skulle iaf inte köpa föregående modellen (400D). Trots allt sker utveckling rätt fort (än så länge). (Skiljer ca 1500 på bara husen)

Jag skulle tro att dessa 1500:- skulle göra större nytta i objektivet i detta fall. Kamerahus kommer nya hela tiden, optikutvecklingen går avsevärt långsammare.

Vad beträffar det här med AF-motor så missuppfattade du det, Daniel. Det är som Karin skriver, att Canon sedan de bytte bajonett alltid har AF-motor i objektivet och ingen i husen. Detta innebär att man inte får AF med gamla Canon-objektiv heller. (Kan de ens monteras på en ny kamera?) I Nikons fall har man bytt policy på senare år och flytta in motorn i objektivet, men låtit bajonetten och allt annat vara. Gamla AF-objektiv utan motor kan således utnyttjas, med AF på ett hus som har motor.

Men allt detta spelar egentligen ingen roll. Ny optik => motor i optiken => ger AF på d40/d60.

Per.
 
Nali skrev:
Om du nu funderar på en 400D borde du istället kolla på 450D som är ersättaren. Om jag förstått det rätt så är den uppgraderad på flera punkter och ett bättre köp, jag skulle iaf inte köpa föregående modellen (400D). Trots allt sker utveckling rätt fort (än så länge). (Skiljer ca 1500 på bara husen)
Jag nöjer mig med en 400D som första kamera. Jag lägger häldre pengar på ett bättre objektiv!

Fick precis lite bilder av en kompis som har fotat med en Canon eos D40 med ett Canon zoom lens 90-300, och det blev fruktansvärt bra bild!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.