Annons

Canon EOS 400D vs Nikon D40X

Produkter
(logga in för att koppla)

IIceman

Ny medlem
Hejsan,
Jag står inför ett svårt val, Har haft "vanliga" digitalkameror innan. Men har fått pengar i jul och skall köpa en systemkamera. Jippi !! :)

Har vänner som har dessa kameror, båda talar gott om sina kameror. Canon Eos 400D och Nikon D40X. Och som det är nu så kan jag inte se någon skilland, eller veta vad jag skall jämför mellan dessa produkter.

Har läst recensionerna här på fotosidan.se och skrivit plus och minus listor men vill gärna ha råd av er, som vet vad man skall titta på och vilken som ni skulle valt.

Alla förslag, tips och råd är välkomman.
Tack på förhand

//Tom

IIceman skrev:
Men har fått pengar i jul och skall köpa en systemkamera. Jippi !! :)

Tillgång till en bra tidsmaskin? :)

IIceman skrev:
Har vänner som har dessa kameror, båda talar gott om sina kameror. Canon Eos 400D och Nikon D40X.

Då är det enkelt. Be att få låna (eller hyra!) bägge över en dag och pröva själv! Det är få förunnat att kunna göra den jämförelsen så konkret. Känn på dem ordentligt och ta den typen av bilder du är mest intresserad av. Kanske kan du låna dina kompisar också att vara med när du prövar.

Glöm inte handböckerna, en bra sådan gör att du får ut mer av kameran.

Per.

Japp och vilken tidsmaskin :)
Bra svar, skall göra det, men om man ur ett tekniskt perspektiv jämför dem, vilken är bättre än den andra.

Mvh Tom

Teknisk så är det inte någon stor skillnad mellan kamerorna, de har bara lite olika för och nackdelar. Den stora skillnaden finns i tillgängliga tillbehör.

Till Nikon D40X så finns det betydligt färre objektiv som ger autofokus på kameran. Är du tex intresserad av att skaffa makroobjektiv eller ljusstarka objektiv med fast brännvid till D40X så blir du väldigt begränsad och prisnivån blir ganska hög.

Du får ett betydligt bättre objektiv om du köper Nikonkameran i kit, hade du tänkt köpa fasta gluggar till kameran så är den därimot ett sämre val, än så länge, då finns bara Sigmas 30/f1.4 att tillgå, inget dåligt alternativ i och för sig, annars spelar det ingen roll, här har du en lista på objektiv som passar....

http://www.cyberphoto.se/pri_obj_se...ticleIDGroup=999&prisMax=&sortera=tillverkare

Nikon kameran är modernare och är bättre enligt tester, för att få samma bildkvalitet med Canon kameran måste du köpa ett annat objektiv, och då blir den betydligt dyrare.

/kent

med likvärdig optik så lär det vara omöjligt att se skillnad på bilderna du kan då ävan räkna in Canon 40D samt Nikon D80.
Köp den kamera du gillar bäst.Däremot tycker jag att du bör hålla dig till Nikon/Canon för dom har ett större utbud av kameror/objektiv den dag du vill utöka dina fotoprylar.

400d - enbart pga tillgång till objektiv (avsaknad av fokusmotorn i d40 begränsar det hela kraftigt).

Jag började med en D70S, gick vidare till en underbar D200 som krängdes pga hojköp - och nu halkade jag dit lite oplanerat på en väldigt billig 400d - och det är faktiskt en kanonkamera (med batterigreppet, stora händer och 400d funkar sådär, greppet hjälper massor).

Men D40 är lika eländigt liten den med..

Köp beggat, lägg pengar på objektiv istället, leta rätt på ett hus med batterigrepp, skit i paket med diverse smäckiga "kit"-gluggar (om det inte är samma pengar).

Fast 50/1,8 rockar till 400d om slantarna är begränsade - nästa steg är ett Tamron 17-50/2,8 - eller varför inte en Canon 70-200/4 - kanske rent av med IS - om det är tele på önskelistan (verkligen en pjäs som saknas hos Nikon).

Oavsett vilken du väljer så är inte kamerahuset någon begränsning för att få fina bilder, det är personen bakom kameran, och rätt glas framför den det handlar om.

/J

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto