Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 400D vs 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

ronnebro

Medlem
Hade tänkt köpa en ny kamera och har verkligen kört fast mig. Snacka om beslutsångest! Tror ni det är värt att satsa på nya EOS 450D istället för 400D?

Jag har haft 400D och den funkar bra.
Men man væxer fort ur den och børjar ganska snart snegla på en 40D.
Men om jag hade varit tvungen att vælja så hade jag tagit 450D,med motiveringen att nytt ær alltid kul...

/Danne

Robin Gyllander skrev:
Vad växer man ur? 40D är ju exakt lika manuell som 400D. Fast ens händer kan ju växa.

Kanske dags att ta sig en titt i kameramanualen om man har den inställningen. Tror till och med att din 30D har fler finesser än att du manuellt kan ställa bländaren och slutartiden...
Måste passa på att fråga om det endast var avsaknaden av detta som gjorde att du bytte från Avant DC440 till en Canon 30D? Knappast eller hur...

-Danneman- skrev:
Kanske dags att ta sig en titt i kameramanualen om man har den inställningen. Tror till och med att din 30D har fler finesser än att du manuellt kan ställa bländaren och slutartiden...
Måste passa på att fråga om det endast var avsaknaden av detta som gjorde att du bytte från Avant DC440 till en Canon 30D? Knappast eller hur...
Anledningen till att jag skaffade 30D och inte 400D var att jag inte fick 400D i julklapp förra julen och efter allt jag läst om hur livsfarligt dålig ergonomi 400D hade bestämde jag mig för att jobba ihop till en 30D istället.
ps. hade faktiskt en canon powershot a710is mellan.

Om någon vill veta mina custom functions
custom functions 30d
1 4
2 1
4 3
8 1
13 1
17 1
Nyckel till siffrorna

ronnebro skrev:
Hade tänkt köpa en ny kamera och har verkligen kört fast mig. Snacka om beslutsångest! Tror ni det är värt att satsa på nya EOS 450D istället för 400D?

Du har ju redan en kamera som är i stort sett i samma liga som de du funderar på (stirra dig inte blind på megapixeltjötet).

Utan att lägga in alltför stora värderingar i det hela, så stämmer det du har i din fotoväska i profilen, så vore inte lite riktiga gluggar fel alls.
Sigma har en 18-50/2,8 HSM som bör funka på din D40, det torde bli ett skapligt lyft.

/J

Re: Re: Canon EOS 400D vs 450D

SecretAgentMan skrev:
Du har ju redan en kamera som är i stort sett i samma liga som de du funderar på (stirra dig inte blind på megapixeltjötet).

Utan att lägga in alltför stora värderingar i det hela, så stämmer det du har i din fotoväska i profilen, så vore inte lite riktiga gluggar fel alls.
Sigma har en 18-50/2,8 HSM som bör funka på din D40, det torde bli ett skapligt lyft.

/J

hmm.. de har du faktiskt lite rätt i. Megapixelmässigt så är jag ganska nöjd ändå, jag tycker 6mpix räcker ganska långt. EOS 450D har ju 12, så det känns ju egentligen ganska onödigt mycket. Grejen är mer den att jag har en bra köpare på min gamla utrustning och gärna hade velat byta upp mig.. Stör mig lite på att den inte har inbyggd motor för autofokusen, och det känns lite bortkastat att satsa på objektiv till denna kamera. Om jag ska "byta upp mig" från D40, vad tycker du då är nästa steg?

Senast ändrad:
Jag körde Nikon tidigare, D70 och D200 - båda fina kameror, D200:an är en superkamera att växa i, men brusegenskaperna på högre känsligheter lämnade en del att önska (faktiskt bland det viktigare för mig, jag kör kort tele till tele på frihand, actionsporter på det, så jag behöver ofta stora bländare och trots det åker jag ofta på att skruva upp känsligheten).

Jag fick kränga av pga hojköp, och fick ett lätt återfall när det dök upp en alldeles för billig 400d - och den kameran är oerhört mycket vassare än vad den allmänna åsikten är, visst, plastig känsla och lite väl liten - men bilderna ur den skäms inte alls för sig.

Men för mig var den kanske lite seg för actionsporter i knepigt ljus (läs, enduro) - så jag provklämde lite på en 40d, och bytet gick raskt...

Det är svårt att rekommendera saker till andra - det beror alldeles på vad du är ute efter, vad du prioriterar, actionfoto, planerad fotografering med stativ, etc.

Det du har räcker gott, det enda jag skulle sakna vore fokusmotorn för att kunna köra med icke-af-s-gluggar (a'la den underbara, relativt vettigt prissatta 80-200/2,8:an), men annars är det glaset som avgör det hela.

Canon är vad jag upplevt betydligt bättre på brushanteringen än Nikon (om du inte skall upp på en D300), men det var något med min gamla D200 som gjorde fotandet till något extra.

/J

Jo, du har ju rätt att det är svårt att rekomendera. Jag fotar ju väldigt blandat, nu till våren kommer det bli mycket rörelse när snöskotersäsongen tar riktig fart, men jag gillar ändå landskapsfotografering och gärna nattfoto.

Macro är något jag också har kommit in på litegrann, men jag har ju verkligen inte rätt utrusning för sådant. Däför skulle jag vela satsa på en kamera som står sig lite längre och som jag kan skaffa lite roligare objektiv till i framtiden. Objektiv som inte kostar skjortan vill säga. Men jag är ju beredd att lägga ut 10 000 på en kamera.. eller åtminstone 10 000 på ett kit om man säger så.

Sen har man väl hört lite för mycket propaganda när det gäller Canon, mycket snack om vad som är bäst hit och dit.. så jag skulle gärna vela testa en EOS och få en egen uppfattning.

Började själv kolla lite på 40D när du pratar om det. Verkar ju vara en hel del mer inställningsmöjligheter i en sådan. Vad tycker du skillnaden är mellan 400D och 40D?

ronnebro skrev:
Vad tycker du skillnaden är mellan 400D och 40D?
Eftersom jag har en 40D men aldrig haft en 400D kan jag bara jämföra det man hinner uppfatta i en kamerabutik. Men för mig räckte det. Känslan när man håller i kameran -- och när man tittar genom sökaren! De två viktigaste sakerna med ett kamerahus, enligt min uppfattning.

Som sagt, känsla, sökare - men det största för mig är rappheten, och stabiliteten i fokuseringen, samt betydligt raskare seriebildstagning.

400d är en rökarkamera för pengarna (speciellt om man hittar en beggad) om man kan leva med den, 40d ger inte alls bättre bilder rent kvalitativt, där handlar det mer om glaset man hakar på kameran (för att inte tala om det som står bakom kameran och fumlar...).

40d är oerhört prisvärd om man börjar snegla på D300:an - men 40d har en gigantisk nackdel - skärmen är precis oduglig trots sin storlek, det går knappt att avgöra om en bild är rätt fokuserad om man zoomar in i den..

/J

Nu har man uppdaterat sig lite på 40D också.. verkar enligt många helt enkelt ge ett mycket bättre intryck i största allmänhet.

Får tacka så mycket för hjälpen, jag tror nog det blir att satsa på den klassen istället. Verkar finnas fler som har bytt upp sig från 400D till 40D och kännt sig mycket nöjd. Så det är nog lika bra att satsa på den klassen direkt.

När jag nu ser tillbaks på min Nikon D40 så känns den faktiskt ganska plastig, och tanken var ju ändå att jag skulle "byta upp" mig nu när jag har ett bra tillfälle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar