Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 400D underexponerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

tricklive

Medlem
Hej.

Har skaffat mig en canon eos 400D och jag tycker att den i vissa fall underexponerar bilden. Man märker det mest när man fotar utomhus. Då står EV+-0 och bilden blir ändå mörk. Läste på ett amerikanskt forum där det var några som upplevde samma sak. Har provat att ändra slutartid och bländare men det verkar inte hjälpa utan man får sätta ev till +1, om inte högre.

Är det någon inställning eller skall det vara så?

Har även en fundering kring bländare och slutartid. Är det samma sak att köra inställningarna ISO 400, slutartid 1/400 och bländare F4.0 (då blir det ev+1 i mitt fall) som ISO 1600, slutartid 1/60 och bländaren F25? Ev blir även i detta fall +1.Observera att det är samma motiv.

Blir ju kornigare med ett högre ISO-tal. Men har bländare något som påverkar bildkvalitén?

Ursäkta för ett litet rörigt inlägg men jag är så ivrig med att lära mig :)

Tack!

Underexponerar kameran på ett jämt belyst motiv ?

På motiv med stora kontrastskillnader får man använda kompensation för det klarar ingen kamera utav.

Med bländaren styr du skärpedjupet i bilden, jag rekomenderar att du läser fotoskolan och andra artiklar här på fotosidan, det står mycket läsvärt där för nybörjare.

/kent

tricklive skrev:
Hej.

Har skaffat mig en canon eos 400D och jag tycker att den i vissa fall underexponerar bilden. Man märker det mest när man fotar utomhus. Då står EV+-0 och bilden blir ändå mörk. Läste på ett amerikanskt forum där det var några som upplevde samma sak. Har provat att ändra slutartid och bländare men det verkar inte hjälpa utan man får sätta ev till +1, om inte högre.

Är det någon inställning eller skall det vara så?

Har även en fundering kring bländare och slutartid. Är det samma sak att köra inställningarna ISO 400, slutartid 1/400 och bländare F4.0 (då blir det ev+1 i mitt fall) som ISO 1600, slutartid 1/60 och bländaren F25? Ev blir även i detta fall +1.Observera att det är samma motiv.

Blir ju kornigare med ett högre ISO-tal. Men har bländare något som påverkar bildkvalitén?

Ursäkta för ett litet rörigt inlägg men jag är så ivrig med att lära mig :)

Tack!

Hej Kalle. Jag håller med Kent, ta en titt bland artiklarna i fotoskolan, där finns mycket bra info.
Kort om dina fågor.
Vad är det för motiv du har plåtat? Finns det mycket ljusa partier i bilden, t.ex. snö? Kameran är nämligen lite "dum", den tror att allting är 18% grått. Det innebär att om du fotar snö eller en vit vägg kommer detta att få en ganska grå, trist färg. För att motverka detta måste man överexponera bilden.

Däremot, du skall kunna kompensera detta med längre tid eller större bländare. Detta kan du göra i läge Tv, Av och M. Inte i P, då ändras både tid och bländare samtidigt för att hela tiden ge en "korrekt" exponering (18%), kallas programförskjutning.

Om du ändrar ISO 400 till 1600 är det två stegs ökning. 1/400 till 1/60 är ytterligare tre stegs ökning, totalt 5 steg upp. Bländare f/4 till f/25 blir väl ca 5 1/2 stegs minskning om jag räknar rätt så i stor sett blir det samma sak. Plus att du får ett sämre bildresultat i form av ökat brus (ISO), ev. mer skakningsoskärpa (längre tid + spegelvibrationer) och ökad vinjettering (liten bländare).

Tja, det var mina 5 öre.
Välkommen till FS förresten, såg att du är ny medlem.

/Arne

Tack för att ni tog er tid. När jag tänker efter kan det ha varit stora ljusskillnader i bilden. Det första jag ska göra när jag kommer hem är att läsa artiklarna. Tack igen!

Kalle,
Jag har också en 400D och läst på de amerikanska siterna om underexponering. Här hemma är det dock inte lika vanligt med de diskussionerna.

Jag tycker att mina bilder ser rätt exponerade ut, men när jag tittar på histogrammen så är det oftast lite "vänster" tunga. OK, tänkte jag, får väl prova med lite exponeringskompensation. Redan vid +1/3 så blir dock bilderna synbart överexponerade.

När jag testar att fota en jämnt färgad yta i jämnt ljus så blir mitt histogram en "stapel" nästan i mitten, något, något till vänster om mitten.

Om jag gör samma test med min A710 IS så blir stapeln exakt i mitten. Skillnaden är dock inte stor.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar