ANNONS
Annons

Canon Eos 400D Oskarp

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoven

Medlem
Hej
Redan från börja har min kompis eos 400D varit lite oskarp i sina bilder. Vi har testat många olika inställningar och olika objektiv men fortfarnade lite suddig skärpa.
Har någon varit med om samma problem? Vad ska vi göra åt det?

Och en annan fråga vilket är egentligen det bästa allaround objektivet till eos 400D när man vill fota allt?

/David
 
Lägg upp utsnitt av bilder här på forumet, annars går det inte att bedöma. (Tips: markera 400x400 pixlar där fokus låg, beskär, skicka upp).
Skriv även vilket objektiv det var, vilken bländare och vilken slutartid (högerklicka på filen, välj Egenskaper -> Sammanfattning -> Avancerat)

En digital systemkamera levererar inte lika "skarpa" bilder som en digitalkompakt, eftersom man ska kunna efterbehandla bilden - man ska kunna ha kontroll över resultatet själv. Digitala kompaktkameror ger ofta i överkant skärpta/behandlade bilder.

Tips på objektiv: Sigma 17-70
 
Senast ändrad:
Använder du AF eller MF?

Om du använder MF kan det väl vara att sökaren inte är rätt justerad?
 
Lånar tråden.

Jag har upptäckt att jag har liknande problem. Inte alltid men ofta.

Är detta något som kan repareas och vad kan det kosta ?
 
Man kan ju utföra ett eget test med en mätsticka och på så sätt se om
man har "bakfokus" eller "framfokus".
Lite osäker hur man exakt går till väga men det finns nog kanske någon här som kan förklara.

Sedan beror det ju lite på vilket objektiv man har satt på, billigare brukar väl kunna missa AF:en hyffsat ofta?

Vilken optik sitter på kameran när det blir oskarpt då?
 
Mitt nya EF 70-200 f/4 is så det är jättekonstigt.

Skrev ut en såndär testskala man fotar med 45 graders vinkel och den verkar fokusera där den ska, märkligt. Hann inte testa så mycket idag, men ska försöka testa lite mer imorgon. Har även ändrat lite på kamerainställningen, justerat skärpan osv. (visste inte ens att man kunde det)

Testade att skärpa upp bilder lite i ps och då blir det också bra. Så det kanske är SBS det rör sig om =)

Sen är väl AFen på 400an inte känd för att vara den bästa när det kommer till rörliga objekt kanske ?
 
Johan/David, lägg ut nån testbild 100% crop och EXIF data så vi har en möjlighet att se vad ni talar om (som Erik sa...).
 
Så, nu har jag ändrat skärpan i kamerainställningarna och det verkar ha tagit skruv.

Jag har lagt upp en testbild i mitt album. Fokus ligger på skylten.
 
inget bra motiv

Så, nu har jag ändrat skärpan i kamerainställningarna och det verkar ha tagit skruv.

Jag har lagt upp en testbild i mitt album. Fokus ligger på skylten.

En skylt är inget bra motiv för att kolla om skärpan ligger rätt. Fota av ett testchart och kolla. Är ditt objektiv nytt är jag rädd för att det fokuserar fel och inte går att justera. Fick själv lämna tillbaka mitt 70-200 efter att fått prova flera ex och efter flera gånger hos 3 eller 4 av Canons serviceverkstäder. Canon mörkar givetvis att de har fel på ett sådant "bra" objektiv! Fota på full öppning och nära närgränsen så får du ett bra mått på hur ditt objektiv fokuserar.
 
En skylt är inget bra motiv för att kolla om skärpan ligger rätt. Fota av ett testchart och kolla. Är ditt objektiv nytt är jag rädd för att det fokuserar fel och inte går att justera. Fick själv lämna tillbaka mitt 70-200 efter att fått prova flera ex och efter flera gånger hos 3 eller 4 av Canons serviceverkstäder. Canon mörkar givetvis att de har fel på ett sådant "bra" objektiv! Fota på full öppning och nära närgränsen så får du ett bra mått på hur ditt objektiv fokuserar.
Klart det går att justera. Annas håller jag med om att skyltbilden är helt oanvändbar för att avgöra hur kameran/objektivet fokuserar. Ett enkelt sätt att testa är att fota mot en linjal som ligger ca 45 grader mot kameran. Använd stativ och bländarautomatik. Börja med full glugg, max zoom och försök pricka objektivets närgräns så syns det tydligt om fokus hamnar där du siktar. Testa sen lite olika bländare (och bränvidder om det är en zoom), för att se om resultatet är konsekvent.
På moderna kameror, som tex 50D & 5D2, kan man själv justera fokuspunkten i kameran individuellt för varje objektiv. Funkar mycket bra för primes åtminstone. Zoomobjektiv med inkonsekvent bak/framfokusering på olika bränvidder måste lämnas in tillsammans med huset för justering.

Edit: Självkart måste man ställa in kameran så att den använder mittpunkten för fokusering om man vill ha kontroll på var skärpan skall sitta.
 
Öppna eget

Klart det går att justera. Annas håller jag med om att skyltbilden är helt oanvändbar för att avgöra hur kameran/objektivet fokuserar. Ett enkelt sätt att testa är att fota mot en linjal som ligger ca 45 grader mot kameran. Använd stativ och bländarautomatik. Börja med full glugg, max zoom och försök pricka objektivets närgräns så syns det tydligt om fokus hamnar där du siktar. Testa sen lite olika bländare (och bränvidder om det är en zoom), för att se om resultatet är konsekvent.
På moderna kameror, som tex 50D & 5D2, kan man själv justera fokuspunkten i kameran individuellt för varje objektiv. Funkar mycket bra för primes åtminstone. Zoomobjektiv med inkonsekvent bak/framfokusering på olika bränvidder måste lämnas in tillsammans med huset för justering.

Edit: Självkart måste man ställa in kameran så att den använder mittpunkten för fokusering om man vill ha kontroll på var skärpan skall sitta.

Ja, du kanske kan justera, men servicefirmorna kunde inte. Den första som hade kameran sa t.o.m. att det inte gick och efter det fick jag objektiv nr 2 (som förmodligen var från samma produktionslina och hade samma fel (2 mm bakfokus).

PS 1DMKII och 40D (mina hus) har ingen egen justering av fokus.
 
Ett enkelt sätt att testa är att fota mot en linjal som ligger ca 45 grader mot kameran.
Det är ett lika dåligt som enkelt sätt. I och med att fokuspunkten har en viss utsträckning i bilden är det slumpartat vilken kontrast (streck) på linjalen den väljer att fokusera på.
Det som du fokuserar på ska vara parallellt med sensorn. Sen kan du ha en diagonal linjal som också kommer med på bilden, för att se om det som ligget lika långt bort som det du fokuserade på blir skarpt.
 
Det är ett lika dåligt som enkelt sätt. I och med att fokuspunkten har en viss utsträckning i bilden är det slumpartat vilken kontrast (streck) på linjalen den väljer att fokusera på.
Det som du fokuserar på ska vara parallellt med sensorn. Sen kan du ha en diagonal linjal som också kommer med på bilden, för att se om det som ligget lika långt bort som det du fokuserade på blir skarpt.
Du har säkert rätt, men enligt min erfarenhet ger en linjal i 45 graders vinkel en felmarginal om max 5mm på linjalens skala. Det borde kanske räcka för dom flesta amatörers behov? Jag har iofs bara testat från avstånd mellan 2 och 8 meter mellan kamera och linjal. Kanske blir större fel om man fotar från längre avstånd?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.