Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon EOS 350D
- Trådstartare Christall
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Christall skrev:
Hejsan!
Jag använder mig av en Canon Eos 350D som jag köpte begangnad sommaren 2007..
Jag är lite sugen på en ny kamera då nån som har nå tips på nån som är snäppet bätre?
EOS 450D?
Per
tomtenisse
Avslutat medlemskap
Jag uppgraderade från EOS 350D till EOS 40D och det är en grym skillnad. Köp 40D och du blir inte besviken.
vaktmästaren
Aktiv medlem
Jag gjorde detsamma när 40D lanserades och har inte ångrat mig en sekund!tomtenisse skrev:
Jag uppgraderade från EOS 350D till EOS 40D och det är en grym skillnad. Köp 40D och du blir inte besviken.
hw-tph
Aktiv medlem
Om du fortfarande bara har Canon 18-55 och din Sigma telezoom (enligt din profil här) skulle jag föreslå att du i stället för att köpa nytt hus köper ny optik. Det skulle din fotografering tjäna mer på.
Sigma 30mm f/1.4 är t.ex. en otroligt trevlig "normal" för kameror med sensor i APS-C-formatet.
Själv har jag satsat på optiken och grämer mig inte en sekund. Jag har kvar min 350D som primär kamera och optiken behåller jag när jag uppgraderar i framtiden.
Men visst, om du har råd att köpa både bra optik och nytt hus så splasha ut på en ny 40D eller 450D och några fina objektiv.
Sigma 30mm f/1.4 är t.ex. en otroligt trevlig "normal" för kameror med sensor i APS-C-formatet.
Själv har jag satsat på optiken och grämer mig inte en sekund. Jag har kvar min 350D som primär kamera och optiken behåller jag när jag uppgraderar i framtiden.
Men visst, om du har råd att köpa både bra optik och nytt hus så splasha ut på en ny 40D eller 450D och några fina objektiv.
paco
Aktiv medlem
Du kommer inte se någon större skillnad på bilderna ens med 40D. Det är bara specarna i kameran som är bättre och möjligtvis greppet iom att 40D är större.
Kanske lägga pengarna på ett par ljusstarka objektiv istället. EF 50/1,8 II är ett givet val och någon normalzoom med f/2,8. Stativ och fjärrutlösare är skoj på natten också (se på några av dina favoriter).
Kanske lägga pengarna på ett par ljusstarka objektiv istället. EF 50/1,8 II är ett givet val och någon normalzoom med f/2,8. Stativ och fjärrutlösare är skoj på natten också (se på några av dina favoriter).
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, det tror jag nog man gör, iofs beroende på omständigheterna.paco skrev:
Du kommer inte se någon större skillnad på bilderna ens med 40D.
Men den stora skillnaden är ju hur kameran är att ta bilder med. Eftersom den är enklare att hantera, har bättre sökare och bättre AF får man fler bra bilder. Oberoende av antal pixlar och tekniska specar i övrigt.
Christall
Medlem
Jag har dessa objektiv
Sigma 70-300 mm f4.0-f5.6 DG Macro
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
Canon EF 80-200mm f/4.5-5.6
Har vart och fotat på en hopptävling nu idag och blir så besviken använde mig av 80-200 objektivet och nu ljuger jag INTE tog 567 bilder ALLA är suddiga ändrar inställningar hela tiden m.m sen är de så tråkiga i färgerna (ok det var mulet men min kompis som har en Nikon d40 vart färgerna mkt bättre och hennes bilder är skarpa) vad skulle detta kunna bero på? är kameran sliten eller något? eller beror det på objektivet kanske?
//Emelie
Sigma 70-300 mm f4.0-f5.6 DG Macro
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
Canon EF 80-200mm f/4.5-5.6
Har vart och fotat på en hopptävling nu idag och blir så besviken använde mig av 80-200 objektivet och nu ljuger jag INTE tog 567 bilder ALLA är suddiga ändrar inställningar hela tiden m.m sen är de så tråkiga i färgerna (ok det var mulet men min kompis som har en Nikon d40 vart färgerna mkt bättre och hennes bilder är skarpa) vad skulle detta kunna bero på? är kameran sliten eller något? eller beror det på objektivet kanske?
//Emelie
Bilagor
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Först, angående färgerna:
Canon är kända för att inte lägga på så mycket färg (detta är något som görs i kamerorna till viss del).
Men det är sådant som går att fixa till i datorn.
Av den anledningen fotograferar jag i RAW nu mera, och lägger på mer tryck i färgerna efteråt.
Sedan gällande att orsaken till att dina bilder blir suddiga, så kan det till stor del bero på att AF (AutoFocus) inte hinner med.
Men! Det är viktigt att ha tillräckligt snabb slutartid, vid sportfotografering brukar man rekomendera tider på 1/500 eller snabbare.
Grundregeln för att frysa snabba rörelser är att använda bländarprioritet (heter AV på Canons kameror) samt att dra upp inställningen för ISO så att du får tider på 1/500 eller snabbare.
Hur bra AF funkar beror på en kombination av kamera och objektiv.
Eos 40D har betydligt snabbare AF än 350D.
Så det kan vara ett bra byte.
Dessutom så är seriebildstagningen betydligt bättre (snabbare).
När det gäller dina objektiv, så är jag lite osäker på hur snabb AF de har (förutom EF-S 18-55, som jag vet har en slö AF-motor).
Snabbheten på AF är dels beroende på huset, dels på motorn i objektivet.
Det skiljer sig en hel del på både hus och objektiv på det här området.
(Kan väl säga att riktigt snabba objektiv är allt annat än billiga).
Hoppas du blev lite klokare.
Annars är det bara att fråga igen
/D.
Canon är kända för att inte lägga på så mycket färg (detta är något som görs i kamerorna till viss del).
Men det är sådant som går att fixa till i datorn.
Av den anledningen fotograferar jag i RAW nu mera, och lägger på mer tryck i färgerna efteråt.
Sedan gällande att orsaken till att dina bilder blir suddiga, så kan det till stor del bero på att AF (AutoFocus) inte hinner med.
Men! Det är viktigt att ha tillräckligt snabb slutartid, vid sportfotografering brukar man rekomendera tider på 1/500 eller snabbare.
Grundregeln för att frysa snabba rörelser är att använda bländarprioritet (heter AV på Canons kameror) samt att dra upp inställningen för ISO så att du får tider på 1/500 eller snabbare.
Hur bra AF funkar beror på en kombination av kamera och objektiv.
Eos 40D har betydligt snabbare AF än 350D.
Så det kan vara ett bra byte.
Dessutom så är seriebildstagningen betydligt bättre (snabbare).
När det gäller dina objektiv, så är jag lite osäker på hur snabb AF de har (förutom EF-S 18-55, som jag vet har en slö AF-motor).
Snabbheten på AF är dels beroende på huset, dels på motorn i objektivet.
Det skiljer sig en hel del på både hus och objektiv på det här området.
(Kan väl säga att riktigt snabba objektiv är allt annat än billiga).
Hoppas du blev lite klokare.
Annars är det bara att fråga igen
/D.
Mortella
Aktiv medlem
Är det mulet som det verkar ha varit går ju slutartiderna ner en aning, men du bör ju fortfarande ha kunnat fått skarpa bilder med de objektiven du har med hjälp av att höja ISO'n lite, men jag kan ha fel!
En f/2.8 långzoomare skulle väl inte skada heller
En f/2.8 långzoomare skulle väl inte skada heller
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Trevliga objektiv du länkar till.Mortella skrev:
Är det mulet som det verkar ha varit går ju slutartiderna ner en aning, men du bör ju fortfarande ha kunnat fått skarpa bilder med de objektiven du har med hjälp av att höja ISO'n lite, men jag kan ha fel!
En f/2.8 långzoomare skulle väl inte skada heller
(Har haft ett Canon 70-200/4L, har bytt till 70-200/2,8L då jag behöver ljusstyrkan inomhus. Riktigt bra objektiv båda två).
Men inte nödvändiga för utomhusbruk dagtid, inte ens om det är mulet.
Vid behov av snabbare AF på objektivet, och begränsad budget så är nog mitt förslag EF 55-200/4,5-5,6 II USM.
Betydligt billigare, och helt klart prisvärt.
AF är snabbt på den här gluggen i och med USM (har haft ett sådant också, en gång i tiden).
När det gäller hus så kan det vara värt att kolla lite på begagnade EOS 30D.
Har ingen egen erfarenhet av det själv tyvär.
Men själv köpte jag istället för ett nytt 40D ett 1D mark ii (prisskillnaden mot ett nytt 40D + batterigrepp är försumbar, och bortsett från menyssytemet och bruset på höga ISO, där 40D är något bättre, så är mark ii:an bättre på i princip allt. Dock funkar inte EF-S objektiven på det huset, utan bara objektiv med EF-fattning).
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
När du körde med TV, vilken tidsinställning hade du då?Christall skrev:
Tack så jätte mycket för alla tips och svar
Jag körde på ISO 1600 heöa dagen men det blir så mycket brus i bilderna
Sen varvade jag med att köra på TV & P men det verkar ha blivit exakt samma resultat
Mvh Emelie Hallberg
P-läget är inget som är användbart för att fotografera sport över huvud taget.
Själv kör jag med Tage Olsins "hockeytänk" som grund för all sportfotografering.
Utomhus kör jag dock inte helmanuellt, utan använder bländarprioritet, använder en av de allra största bländarna, och ändrar ISO så att tiden är 1/500 eller snabbara på de skuggigaste ställena.
Det är mycket troligt att du kan använda lägre ISO på så sätt nästa gång.
Hoppas det funkar bättre nästa gång.
Och om du ska fortsätta fotografera hopptävlingar så tror jag att ett "semiproffshus" som EOS 30D eller eos 40D vara ett hett tips.
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Exponerig
Mot en väldigt ljus bakgrund kan det vara bra att använda "spotmätning"
När det gäller skillnaden på TV och AV, så är det så att TV prioriterar slutartid, vilket ger dig möjlighet att använda en bestämd slutartid.
Kameran anpassar bländaren för att för att du ska få rätt exponering.
AV innebär att du använder bländarprioritet, vilket innebär att du bestämmer/sätter bländaren till ett värde som används hela tiden, kameran väljer sedan vilken tid som ska användas för att du ska få rätt exponering.
Fördelen med AV är att du kan bestämma/styra bättre över skärpdjupet i bilden.
Samtidigt som det rätt använt kan hålla ner ISO till en minimal nivå för att uppnå rätt slutartid.
Som jag skrev om i ett tidigare inlägg så brukar jag köra sport med en stor bländare (lågt värde) och anpassa ISO-inställningen så att jag får tider som är 1/500 eller snabbare på den delen av banan/planen som är mörkast.
På det sättet kombinerar jag ett kort skärpdjup, vilket gör att jag slipper störande saker i bakgrunden, får tillräckligt snabba slutatider för att frysa alla rörelser, samtidigt som ISO blir så lågt som möjligt för att undvika onödigt brus.
Hoppas du hänger med i alla tekniska svängar.
/Daniel.
Att bilderna blir mörka påverkas inte av om vilket program du använder, däremot så har det betydelse vilken exponeringsmetod du använder.Christall skrev:
Kollade på fil information på bilderna så lägger upp inställningarna jag hade!
När man använder TV så tycker jag bilderna blir så mörka och att färgern blir ur trist?
Ska man använda sig av AV istället när man fotar saker i rörelse?
Mot en väldigt ljus bakgrund kan det vara bra att använda "spotmätning"
När det gäller skillnaden på TV och AV, så är det så att TV prioriterar slutartid, vilket ger dig möjlighet att använda en bestämd slutartid.
Kameran anpassar bländaren för att för att du ska få rätt exponering.
AV innebär att du använder bländarprioritet, vilket innebär att du bestämmer/sätter bländaren till ett värde som används hela tiden, kameran väljer sedan vilken tid som ska användas för att du ska få rätt exponering.
Fördelen med AV är att du kan bestämma/styra bättre över skärpdjupet i bilden.
Samtidigt som det rätt använt kan hålla ner ISO till en minimal nivå för att uppnå rätt slutartid.
Som jag skrev om i ett tidigare inlägg så brukar jag köra sport med en stor bländare (lågt värde) och anpassa ISO-inställningen så att jag får tider som är 1/500 eller snabbare på den delen av banan/planen som är mörkast.
På det sättet kombinerar jag ett kort skärpdjup, vilket gör att jag slipper störande saker i bakgrunden, får tillräckligt snabba slutatider för att frysa alla rörelser, samtidigt som ISO blir så lågt som möjligt för att undvika onödigt brus.
Hoppas du hänger med i alla tekniska svängar.
/Daniel.