Annons

Canon EOS 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

SonnyOboy

Aktiv medlem
Tjenare hejsan! =) Är en 17-årig kille som läser 2:a året på gymnasiet, nyligen inkommen på foto-linjen! Nu är det så att jag även vill ha en kamera, provade på Canons EOS 350d, och har i princip bestämt mig för att den ska inköpas.

Men, då kommer dilemmat, jag behöver lite åsikter angående utrustningen.

Jag kommer köpa den genom www.Scandinavianphoto.se, då jag får 20% rabatt därigenom skolan, så om ni går in på sidan, och söker efter "EOS 350d", och klickar på den sista utav "kiten", den som kostar 7495.

Kan ni säga något om det man får till? Hur är objektivet, ni som vet? Bör jag istället satsa på att köpa delarna separat(vilket blir dyrare).

Kan tillägga att jag endast är en nybörjare, och inte behöver ha det bästa utav det bästa, men jag gillade verkligen 350d:an, bra storlek, härlig att ta foton med.

Jag hade tänkt att ha 2 objektiv, minst, inom ett tag, där jag även vill ha någon form av macro, alternativt "fusk"-macro.

Men däremot måste jag också kunna spara ihop till dem, duger det kitet jag länkade till sålänge, så att jag sedan kan köpa ytterligare ett objektiv, vad tycker ni?

Ursäkta för långt inlägg, kände att jag var tvungen att få med allt.

Tackar på förhand.
 
Tillägg:

Behöver även ett minneskort till kameran, 1GB bör räcka för min del, vilket borde vara det bästa för Canon EOS 350d?
 
Hej, tror inte att märket spelar så stor roll. Tänk dock på att det ska vara ett kort av Extreme III typ eller snabbare, alltså inget standardkort. Och du titta även på EOS 400D tror inte att du blir missnöjd med 350 men är nog säkrare att köpa det senaste.
 
Tack för svaret.

Ska ta och köpa ett Extreme III då. Vad är skillnaden mellan 350d och 400 då? För då hamnar prislappen på rätt mycket högre, och jag är ju som sagt en relativ nybörjare inom fotografering.

Men vad tycker ni om det kamera-kitet jag bad er söka om? Det man får till är ju ett objektiv, och en kameraväska, och tillsammans med ett minneskort blir det runt 6500kr, vilket är mindre än 400:an blir utan minneskort och väskan.
 
Jag tror det kitet du hänvisar till duger utmärkt. Dock räcker det med ett Extreme II till den kameran, den blir inte snabbare av Extreme III. Fast å andra sidan kan det kanske vara snabbare när man tankar in bilder i datorn, jag vet inte...
 
Tackar! =)

Ska ta och överlägga lite med min lärare, han borde veta vilket minneskort jag bör(eller räcker) att ha. Tack så mycket för svaret, då blir det troligen en sådan kamera! =)
 
Hej,
Om Canons "kit-zoom" finns det många och långa diskusioner. Många tycker den är skräp. Men för en extrakostnad på 500 kronor så är det ett bra objektiv.
Visst! Det finns många bättre objektiv. Då måste man nog räkna med 3-4000 kronor för att komma upp lite i kvalisort. Sigma 17-70/2.8-3,5 DC är en trevlig normalzoom med fuskmarco för 3100. Sedan finns det ju Sigmas och Tamrons 17(18)-50/2.8 för 4200-4500.
Jag har haft en EF-S 18-55 som jag var nöjd med. Fast när sett vad andra objektiv presterar så vill man helst byta...
Vet inte om du blev något klokare på detta men jag skulle nog köpt "kit-zoomen" till en början.
/ Lars
 
400D

Hej, du bör råna en bank eller låna av mormor, men snåla inte in några 100-lappar på en 350D.

400D är en mycket bättre kamera för den lilla skillnaden som du får betala. Du får 9 fokuspunkter i st f 7 (ger bättre bilder då du lättare hittar en fokuspunkt som passar din komposition) och ffa har den anti-damm funktion vilket gör att du slipper dammfläckar på bilderna. Damm ÄR tyvärr ett problem hur försiktig man än är. Det lossnar pariklar inne i kameran...

Större display är inte heller fel. 8 eller 10 Mpix lär du däremot inte märka någon skillnad på.

Köp 400D!

Ett kitobjektiv kan du köpa beg här på fotosidan för 400.- kronor.
 
Senast ändrad:
Okey...

Lars Johansson:

Saken är ju den att jag troligtvis inte har så mycket nytta av att ha ett proffsobjektiv från början, visst, bilderna måhända blir bättre utav ett dyrare objektiv, men jag ser hellre att jag kan ha råd med kameran och ett billigt objektiv, än bara objektivet!

Tibor Lakatos:

Problemet där är att prislappen för min del hamnar på ca 1000-lappen mer, men dock tror jag att anti-damm funktionen kan komma bra till hands, då jag inte gärna vill ha fläckar på mina foton.

Går det att köpa en kameraväska till billigt pris begagnat måntro någonstans? De jag har kollat på har ju legat runt 1000kr...
 
Ärligt talat tror jag du klarar dej bra med en 350D. Vissa vill alltid ha det senaste men jag tror inte du tjänar nåt på det. Jag har haft en 10D i ett par år och aldrig besvärats av damm. Dammat sensorn ett par gånger bara. Alla har ju olika åsikter i ämnet men jag tycker du ska spara den där 1000-lappen och köpa en blixt för den eller nåt. Alt. köpa begagnad 350D. Många kränger ju sina för bra priser nu just för att dom vill ha det senaste: 400D

Mvh Axel
 
Du har ju 20% rabatt. Så en 350D får du på Scandinavian för 5596:- och en 400D för 5836:-. Skiljer alltså bara 240:- mellan kamerorna för dig (hmm, ingår en rygga med 350D också, om det nu kan tillföra något).

Tänk också på att den dagen du säljer, kommer du garanterat att få ut mer för en beg. 400D än en beg. 350D.

Objektiv håller jag med Tibor om att du kan köpa beg. Tex här http://www.blocket.se/vi/9193373.htm?ca=11_s för 350:-. När (om) du sen vill byta upp dig, kan du alltid sälja det för ungefär samma peng.

När det gäller minneskortet kommer du inte märka någon skillnad i kameran, men med Extreme III kommer det att gå snabbare att föra över till datorn. För dig med 20% rabatt skiljer det bara 160:- mellan Extreme III och Ultra II, så kör på III:an tycker jag.

Väska skulle jag ta och köpa direkt i någon butik, för att se vilken som passar. Expert brukar ha ett ganska bra utbud.

Många pratar om UV-filter för att skydda objektivet. Brukar jag själv ha, men till kit-objektivet känns det överflödigt.

Tycker INTE du ska köpa begagnat när du har 20% rabatt. Skiljer bara dryga 1000:- mellan den billigaste begagnade 350D på blocket och en ny 400D med 1 års garanti.
 
350d, eller 400.

Jag tog reda på att om jag väljer EOS 350d, med ett objektiv till att börja med, plus ett minneskort, och kameraväskan som man får på köpet, så går det på ungefär 6500kr.

Köper jag däremot 400d:an, så går bara själva kameran och ett kitobjektiv på samma pris, 6600. Därtill kommer då även ett minneskort för runt 400kr, och sedan en väska, som vad jag sett, ligger på runt 500-1000+kr.

Då ligger den kostnaden plötsligt på 7500kr.

Jag vill gärna inte hoppa över väskan, då jag inte vill bära runt kameran på halsen hela dagen heller.

Självklart skulle man ju gärna ta det senaste, men frågan är om det är värt pengarna för den kameran?
 
PS:

Om det dessutom är rätt smidigt att damma av sensorn så tror jag att jag klarar mig utan den där "antidamm" funktionen, och vad "7-punkt sensorn" jämfört med 9-punktssensor skulle göra för skillnad vet jag inte... =P

Dessutom kommer jag nog aldrig sälja kameran, det är liksom ingen ide, den kameran jag köper kommer jag ha i minst 2 år, och då har värdet sjunkt rätt mycket ändå.

Jag tror jag kommer klara mig med 350d:an, förutsatt att den inte börjar strula eller något. Är som sagt ingen proffsfotograf, men vill ändå ha lite över "klicka på knappen och få en bild"-kamerorna, dvs kompaktkameror.
 
Re: PS:

SonnyOboy skrev:
.....Jag tror jag kommer klara mig med 350d:an, förutsatt att den inte börjar strula eller något. Är som sagt ingen proffsfotograf, men vill ändå ha lite över "klicka på knappen och få en bild"-kamerorna, dvs kompaktkameror.

Jag tycker att det borde vara värt några 100-lappar at få en nyare kameramodell, Men helt klart är 350 en utmärkt kamera som du kommer att vara mycket nöjd med. Jag har själv haft min 350D i ett år och använder den som "finkamera" för den fina bildkvaliten. I fält använde jag en "tegelsten" dvs en gammal 1D som är snabbare, skönare, tåligare, men 350D ger bättre bilder. (det är ju en nyare modell... ;-)

Köp en 350D: Du kommer att få mycket glädje av den och eftersom du får 20% rabatt kan du sälja för en vettig peng om du skulle ångra dig om et tag.
 
Njae...

Saken är ju den att det inte blir "några hundralappar", utan över 1000kr.

Men det blir nog 350d, beroende på hur mycket jag kan få ihop under en viss tid. Annars kanske jag tar mig till 400d:an.

Tack för tankeställarna.
 
Får man fråga varför du får 20% genom skolan? Är det studentrabatten eller är det något eget ni har i eran skola? 0_0
 
Klart du får.

Jag har för mig att det är något om att "gör ni detta så får ni 20% rabatt"... Kommer inte ihåg exakt, men det var något liknande, vi är ju trots allt foto-elever, så då skapar Scandinavianphoto.se sig ett namn genom oss. Och för min del skadar det inte! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.