Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 350D vs Pentax K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutfucker

Ny medlem
Nu har jag bestämt mig för att köpa min första systemkamera!

Jag har spanat in både Canon eos 350D och Pentax K100D, och har fastnat något mer för den senare, men eftersom jag inte vill köpa fel, som ofta hänt så tänkte jag fråga här vad ni tror kan vara det bättre alternativet.

Jag är nybörjare, men vill ju inte ha nåt skit bara för det. Tänkte mest fota grejor med fart och fläkt, rörliga motiv alltså, så jag vill kunna fånga bilderna snabbt osv.

Har ni tips på andra kameror i samma prisklass så skriv gärna några rader om den/dem också.

Tack på förhand!
 
Canonkameran har troligen lite snabbare AF och battre seriebildsprestanda sa kanske att den ar ett battre val for aktionfoto. I en hogre prisklass finns tex K10D eller Nikon D80 som igen ar snabbare men ganska mycket dyrare.
 
Är lite inne på samma spår vad gäller kamera.. Lutar mest åt en Pentax K100D här, tror man får mest för pengarna :)

Canon 350 känns ju liite föråldrad tycker då jag alla fall, men det är helt säkert en bra kamera. Gällande snabbheter på dom 2 så har 350in 3bps och pentaxen 2.8bps.. Kan det vara nåt man märker av direkt?
 
Sn3jki skrev:
så har 350in 3bps och pentaxen 2.8bps.. Kan det vara nåt man märker av direkt?

Nej, men något som kan vara begränsande är hur många bilder det går att ta i serien innan buffertminnet är fullt. K100D har ganska liten buffert så det kan bli en begränsning om man fotar serier/action, men hehöver man inte stor buffert är K100D en mycket komplett och bra kamera.
 
Sn3jki skrev:
Canon 350 känns ju liite föråldrad tycker då jag alla fall, men det är helt säkert en bra kamera.

Ja 350D har ett par år på nacken nu (kamerahusen blir snabbt omoderna) men det innebär ju också att dagens nya hus också riskerar att bli det om två år om man tänker så. Dessutom kan man hitta mycket prisvärda EOS 350D begagnad i dagsläget. Då har man störra budget för ljusstarka objektiv som i mina ögon har mycket större påverkan om man vill fotografera motiv i rörelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.