Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350d vs. Konica Minolta D7D vs. Nikon D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejjonet

Aktiv medlem
Jag ska nu köpa min första systemkamera (digital) och det står nu mellan 3 kameror, Canon EOS 350D, Konica Minolta D7D & Nikon D70s. Har alltså inga objektiv sen tidigare ((mamma har ett par uråldriga Konica objektiv från slutet av 70 talet men dom är ju inget att räkna med :p)). Jag behöver alltså hjälp med att välja, iallfall få en knuff ii rätt riktning.

Jag hade iprincip bestämt mej för Konica Minoltan tills jag såg att dom ska sluta tillverka kameror(?). Innebär det att det är dumt att satsa på den kameran för att det kan bli svårt att få tag på objektiv sen? En stor del till varför KM låg bra till var pga Anti Shake systemet, men hur bra är det egentligen? Är den onödig bara eller är den bra för en nybörjare som mej?

Borde jag istället välja en Nikon eller en Canon?
Behöver all hjälp jag kan få!
//Julia

Ska tillägga...

... att jag kommer använda kameran till mycket sportfotografi, dvs. På mina snowboardåkande kompisar, hästar och min hund. Är det någon kamera som är bättre när det gäller motiv i rörelse?

Sony har ju tagt på sig ansvaret att supporta KM, men vad det innebär och hur det kommer att se ut i framtiden, det är väl ingen som vet riktigt i dagsläget.

AS har du väl ganska lite nytta av vid just sportfoto, annars är det definitivt en bra grej.

I övrigt så får jag nog instämma med Kalle. Det finns ganska många trådar i ämnet som säkert ger dig massor med information.
Man kan väl sammanfatta det med att de är rätt lika. Det kan finnas små skillnader vad gäller hastigheten på AF osv, men i det stora hela är det mest handhavande osv som skiljer.

Är det ändå så att något är oklart får du såklart fråga. :)

Nu äger jag själv en Dynax 7D så du kanske inte ska lyssna på mig :D
Men jag röstar iallafall för den kameran. Ligger bättre i händerna (är ju iof individuellt, jag tycker 350D är på tok för liten). Den har bättre sökare än både Canons och Nikons.
Fast det känns kanske som du säger lite riskabelt att börja med konicaminoltas system i dessa tider. Sony ska ju som sagt fortsätta men man vet ju aldrig vad som händer.
AS kan vara ett bra hjälpmedel om det skymmer eller med teleoptik men jag använder det inte allt för ofta faktiskt.

Alla dessa kameror är ju bra och har olika egenheter och det är nog mest upp till vilken som "känns" bäst. I slutändan är det ju du som gör bilden och jag tror det kvittar vilken av kamerorna du använder.
Har du varit och klämt på dem?

Hoppas du hittar kameran för dig!
Lycka till
mvh Andreas

Nej, har inte gjort det, sett dem bara på bild, men ska ta mej tid att åka till en fotoaffär å kolla på alla 3 så blir det nog lättare att bestämma vilken det blir =)

För mig var valet lätt, men jag har stora händer också. D7D är stor och tung, häääärligt stor och tung, men det känns när man släpat på den ett tag. D70(s) är lite för liten för mig, vilket gör att jag antagligen skulle tappa bort en 350D ;)

Nu är det inte så långt till PMA, där får vi väl en aning om hur Sony-övergången kan bli, samtidigt som C & N kanske visar något nytt.
Det enda du riskerar med att vänta är att D7D:eek:rna ska börja ta slut (förutom att du är kameralös).

Anti Shake är bra för alla, så länge man inte förväntar sig underverk. Gör man helt fel räddar inte AS bilden, men detger mer marginal när man börjar närma sig gränserna.

Men börja med att känna på dem, det är rätt stor skillnad på dem, och redan där kanske någon av dem försvinner...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar