ANNONS
Annons

Canon eos 350D, Nikon D40 och Pentax K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

august brandels

Avslutat medlemskap
Hej alla glada människor!

Jag funderar på att köpa en kamera till jul och jag kan inte riktigt bestämma mig. Det står mellan :
Canon eos 350D, Nikon D40 och Pentax K100D.

Jag har testat eos 350D och vet att det är en bra kamera men hur står det till med nikon och pentaxen?
Det lutar mest mot en Nikon men alla har ju fördelar och nackdelar och har Nikon/Pentax CMOS sensor som canon? Sen så låter ju nikon kameran bättre än canon när man fotar.
Men det som är det stora mysteriet är pentaxen. Är den så bra som alla säger? Och den sista saker är: om man bara ska ha en bild som täcker upp en full 19 tums skärm vilken kamera ger bäst kvalite?

Snälla ge mig tips om vilken kamera jag ska köpa!

MVH August EB

P.S. ( jag gillar djupet i bilderna så jag vill ha en kamera med ett bra djup! :)

Ska du inte köpa kameran förrän till jul, kanske frågan är lite tidigt väckt. Det kan ju finnas helt nya modeller på marknaden då.

Djup i bilderna beror mer på fotografen än på kameran.

Ah, du menar skärpedjup. Då är det inte någon större skillnad mellan dessa kameror vid likvärdig brännvidd och bländare

En skillnad mellan de kameror Du funderar på är antalet pixlar. Nikon=6 Mp, Canon = 8 Mp, Pentax = 10 Mp. I de flesta fall saknar det betydelse, men vid stora utskrifter eller vid stor beskärning är det generellt en fördel med många Mp

Mja, nu pratar vi om Pentax K100D och den har allt alltid haft 6.1 megapixel. Mitt råd är att satsa på det billigast kamerahuset å sen köpa ett Sigma 17-70. Kravet på kamerahus är att det skall ligga bra i handen eftersom det är marginell skillnad i dessa prisklasser på bildkvalité. Ligga bra i handen det brukar ofta Nikon göra, men själv kör jag Canon för att dom har en viss 70-200 F/4 L. En smak sak helt enkelt

august brandels skrev:
P.S. ( jag gillar djupet i bilderna så jag vill ha en kamera med ett bra djup! :)
Troligen menar du skärpedjud, sen är frågan om du uppskattar stort eller litet skärpedjup, jag antar att du menar stort. En systemkamera är bra på att åstakomma litet skärpedjup, en kompaktkamera är bra på stort skärpedjup, så om du gillar stort skärpedjup i alla lägen är det nog en bättre modell av en kompaktkamera du ska ha.
Vad det gäller att fylla ut en 19" skärm kan du vara lugn, det beror lite på vilken upplösning du ställt in på din skärm, du har troligen inte din skärm inställd på större än 1600 x 1200 och bilderna från moderna kameror är större än så. Du kan vara lugn.

Allemyr skrev:
Mja, nu pratar vi om Pentax K100D och den har allt alltid haft 6.1 megapixel. Mitt råd är att satsa på det billigast kamerahuset å sen köpa ett Sigma 17-70. Kravet på kamerahus är att det skall ligga bra i handen eftersom det är marginell skillnad i dessa prisklasser på bildkvalité. Ligga bra i handen det brukar ofta Nikon göra, men själv kör jag Canon för att dom har en viss 70-200 F/4 L. En smak sak helt enkelt

Självklart. Misstag av mig,jag tänkte på K10D

Nee jag gillar när skärpdjupet är så litet som möjligt. Vilken kamera ska jag välja då? + vilken kamera är snabbast av de 3?

Skärpedjupet är någon procent kortare på nikon och pentax pga aningens större sensor, dock en liten skillnad. Det du ska tänka på är att ha ett objektiv med liten största bländare.

Det fungerar alltså inte med kit-optiken utan du får köpa t.ex ett sådant här objektiv:

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6019963

Med det så har du förutom möjlighet till kortare skärpedjup fördelarna av att det är mycket skarpare, ljusstarkare (=kortare slutartider-->inomhusbilder utan blixt) och känns gedignare.

Jag har ett Pentax K100d hus till salu för 4000kr i perfekt skick eftersom jag uppgraderat till K10d om du är intresserad.

mvh

august brandels skrev:
nja jag vet inte helt... vi får se i framtiden! jag har ju bara 2200 just nu :D

tungt att vara fattig..Skulle rekommendera pentaxen då den är kompatibel med hundratals äldre objektiv som du kan köpa för en billig penning och som tillåter dig att exprimentera med fasta ljusstarka gluggar utan att behöva lägga ner en förmögenhet (ur din synvinkel)

Men nu har det kommit upp en ny grej! Vilken kamera är bäst? nikon D40,D50 ,D70 eller D70S???

Har bestämt mig för en nikon nu men vet inte vilken av de 4!

Vilken är billigast? och hur många autofokus rutor har de?
Jag vill ha ett litet skärpdjup i bilden med kameran! och bildkvaliten ska vara supér! :D

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar