Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

tjuffs

Medlem
Har en Canon EOS 350D och när jag har den på AF inställt på objektivet, så kan jag ej fotografera. Den "söker" bara på ett motiv så att säga. Men sen när jag tar M istället på objektivet så går det - men då med suddigt resultat. Men jag vill kunna sätta igång kameran, ha den på AF och sen bara fotografera med bra resultat. Hur gör jag?

Har en Canon EOS 350D och när jag har den på AF inställt på objektivet, så kan jag ej fotografera. Den "söker" bara på ett motiv så att säga. Men sen när jag tar M istället på objektivet så går det - men då med suddigt resultat. Men jag vill kunna sätta igång kameran, ha den på AF och sen bara fotografera med bra resultat. Hur gör jag?
Damm på autofokussensorn kanske? Fäll upp spegeln och blås med blåsbälg mot "golvet" i kameran.

Det är inte så att kameran råkats ställa in i AF-läget som heter "AI SERVO"? Det är kontinuerlig autofokus så kameran låser aldrig (utan uppdaterar fokus hela tiden) och man får alltså aldrig bekräftelsesignalen (pip/blink).

Vad är det för objektiv? Försöker du fokusera där det är väldigt mörkt? Vissa objektiv har ibland lite svårt att hitta fokus när det är riktigt mörkt.

Eftersom det inte går att ta skarpa bilder med objektivet ställt på M då låter det på mig att det är något fel på objektivet. Skulle också kunna förklara varför det ej går att ställa in skärpan i AF läge, objektivet blir ALDRIG skarpt.

Jag föreslår att du testar med ett annat objektiv eller så testar du objektivet på någon annan kamera.

Jan har en poäng där, jag var lite inne på att kanske det kanske var en mörk miljö där man försöker ta bilder och att det var ett ljussvagt objektiv och kan då kanske ha lite svårt att hitta fokus. Och att de oskarpa bilderna i M-läget berodde på skakningsoskärpa.

Att prova ett annat objektiv eller objektivet på annan kamera är bra förslag om man har möjlighet.

Annars borde man ju kunna slå på LiveView och manuellt fokusera. Får man inte någon skarp bild där då är det nog något knas med objektivet.

Vilket objektiv handlar det om?

nu uppfattar ju jag det som att trådstartaren inte fokuserar manuellt utan bara knäpper av en bild utan att ställa in fokus mest för att testa!

Men gör så att du provar att ställa in fokusen på dom olika inställningarna och se vad som händer.. i nåt läge har jag för mig att den inte utlöser slutaren förrän den har fått fokus..

Om objektivet inte kan hitta fokus alls fast att det är ett klockrent läge där kameran ska hitta fokus kan det ju vara fel på objektivet.. saker som kan vara svåra att fokusera på är helvita ytor, helsvarta ytor, mörkt ljus eller väldigt starkt motljus.

Som jag förstår det fotar inte trådskaparen i M läget utan har ställt om till manuell fokus på objektivet?

Låter som om det är knas med autofokusen om det så är tekniskt eller inställning.

Flera tänkbara orsaker har redan nämnts, så jag sammanfattar bara:
1) Motivet är sådant att autofokus inte fastnar på något, t.ex. en slät vägg, molnfri himmel eller något i en mörk miljö.
2) AI SERVO är aktiverad. Då låser inte autofokus på något, utan den fortsätter hela tiden att söka. Men du ska ändå kunna ta en bild när som helst!
3) Objektivets autofokus är trasig! I så fall får du leva med att fokusera manuellt (alltså vrida på objektivets fokuseringsring tills motivet blir skarpt) eller skaffa ett fungerande objektiv.

Men jag vill kunna sätta igång kameran, ha den på AF och sen bara fotografera med bra resultat. Hur gör jag?

Du kan inte ha råkat ge kameran en smäll så att spegeln kommit någon halv millimeter ur sitt läge?
Hur ser det ut när du fokuserar automatiskt? Lyser den röda dioden (som visar vald skärpepunkt) inom fokuspunktsramen, eller någonstans utanför?

Jag gissar snarare på att trådskaparen inte har haft kläm på att man kan "prenumerera" på de trådar man skriver i, och ifall man inte har gjort detta kommer man inte alltid ihåg/hittar inte de trådar man skapat eller skrivit i.

Vanligt i början av ens "karriär" här på Fotosidan - har för mig att det tog ett tag även för min del i början innan jag hittade den funktionen...
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar