Annons

Canon EOS 350D eller 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

graneborg

Avslutat medlemskap
Glad hobbyfotograf som vill hitta en bättre kamera. Har tittat runt lite och sett att Canon EOS 350D och 400D finns för hyfsat billig peng därute, dessutom är nästan alla recensioner väldigt positiva kring dessa två modeller.
Har en vän som har en Canon EOS (vet ej vilket nr) som jag har provat lite och den tar sjukt bra bilder!
Är det en bra första avancerad kamera? Kan tänka mig att det finns mycket objektiv man kan hitta till? Fotograferar hästar är det främsta jag gör :)

Glad hobbyfotograf som vill hitta en bättre kamera. Har tittat runt lite och sett att Canon EOS 350D och 400D finns för hyfsat billig peng därute, dessutom är nästan alla recensioner väldigt positiva kring dessa två modeller.
Har en vän som har en Canon EOS (vet ej vilket nr) som jag har provat lite och den tar sjukt bra bilder!
Är det en bra första avancerad kamera? Kan tänka mig att det finns mycket objektiv man kan hitta till? Fotograferar hästar är det främsta jag gör :)

Det är två bra kameror. Jag fotade själv med en 350D i fyra år. Du ska dock inte betala mycket för dem nu. Utan att ha kollat hur priserna ser ut känns maxpriset för en 350D (enbart huset) som 1.000 kronor. Då ska den vara i bra skick också, förstås.

Tack för ditt snabba svar :)

Priserna på 350D ligger ju vad jag kan se runt 2000 kr med standardobjektivet 18-55

Men vad kan man säga för pris på en 400D?

Finns det något ställe som är bättre än Blocket, Tradera etc?

Tänk också på att kitzoomen 18-55 som följde med 350D och 400D inte är någon höjdare. Det senare 18-55 med IS (Bildstabilisering är betydligt bättre.

Tack för ditt snabba svar :)

Priserna på 350D ligger ju vad jag kan se runt 2000 kr med standardobjektivet 18-55

Men vad kan man säga för pris på en 400D?

Finns det något ställe som är bättre än Blocket, Tradera etc?

Det är för höga priser. Jag sålde min 350D för 700 pix och ungefär där bör de ligga tycker jag. 350D var om man skall vara lite elak den första bra konsument DSLR ifrån canon och den står sig rätt väl även idag. bildskärmen är kass, men sensorn fungerar riktigt bra.

Exakt.
Skilj på vad folk begär och vad de sen får för grejorna.
En tusing låter som maxgränsen för en 350D i mina öron.
Speciellt som det säljs en hel del hus av modellerna 1000D och 450D med priser inte så långt ovanför 2000kr.
Det är betydligt modernare kameror och bättre överlag.

Men en Canon EOS 450D för 1950 kr är det ok med garanti kvar? Objektiv som ingår är 18-55/3,5-5,6 IS objektiv. Funkar det objektivet för mig som fotograferar utomhus mestadels dagtid hästar (även i rörelse)?

Eller är en 550D för 2850 kr bättre med garanti kvar? Objektiv som ingår är 8-55/3,5-5,6 IS objektiv.

Vilken är bäst och mest prisvärd?
Tack på förhand :)

EOS 550D är den mest prisvärda av de som räknades upp. Den är betydligt modernare än alternativen.

Förslaget om EOS 40D är inte heller så dumt, men gå först till en av de större elektronikvaruhusen och känn på lite olika EOS-modeller. Alla tvåsiffriga är ungefär lika stora och allihopa större än de tresiffriga (det gäller dagens modeller också, så du behöver inte klämma på just 40D och 450D, t.ex.).

Känn efter om den större storleken på en tvåsiffrig EOS tilltalar dig eller om de något mindre tresiffriga känns bättre.

Men de två siffriga är inte för avancerade för en hobbyfotograf? Har alltid trott det så jag har hållt mig till hundratalen :)

De tvåsiffriga har i allmänhet några fler knappar och reglage, lite snabbare autofokus, samt lite snabbare seriebildstagning. I grunden kan man göra samma sak med de tresffriga som med de tvåsiffriga.

De två senare egenskaperna (snabbare AF och högre bildfrekvens) kan vara av värde för sportfoto och liknande.

Men de två siffriga är inte för avancerade för en hobbyfotograf? Har alltid trott det så jag har hållt mig till hundratalen :)

Bah! Det är ju en hobby jö:) Nej, de är inte mer avancerade nödvändigtvis men är lite större, kanske bättre ergonomi, någon extra feature här och var. Du kommer inte sitta som ett ufo och bara gapa över alla avancerade finesser de har. Det är bara att tuta och köra som vanligt. Jag hade en 350D i några år innan jag skaffade ett 24-105/4L-objektiv och då märktes att det lilla huset helt enkelt gjorde det hela alldeles för framtungt. På en 20D blev balansen perfekt däremot.

Just 350D och 20D är f.ö. helt ok kameror men de har en löjligt liten display med dagens mått mätt och man vill gärna ha en större display när man en gång sett en sådan kamera. Så även om jag personligen skulle vara nöjd med någon av dem så kan jag inte rekommendera dem då jag inte vill bli ovän med dig:)

Börjar inse efter MYCKET efterforskning att en 350D eller en 400D är för liten för mig :-(

Vill gärna ha videofilm men framförallt att den kan ta många bilder/sekund då jag fotograferar mycket med fart i :)

Så troligen måste jag till min plånboks stora förtret satsa på en 60D......

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto