Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D Bra nybörjarköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Är inte så påläst inom området och tycker det är väldigt svårt att välja kamera.

Utsteende och storlek spelar inte så stor roll men jag vill att kameran ska fungera bra i mörker och att man även ska kunna byta objektiv.

Spanade in denna kamera: http://prisjakt.nu/produkt.php?o=132359

Priset är humant också för en hobbyfotare...

Verkar ha fått väldigt bra omdömen...

Vad står 18-55/3,5-5,6 för?

jag har precis köpt 400D och är mycket nöjd.
350D är för både proffs och nybörjare men är lite svår att förstå om man inte har någon som hjälper en.

18-55 står för zoomen. Den har 18 i vidvinkel och 55 som zoom ( 55 mm är så som ögat ser )

3,5-5,6 är bländaren. Den har en ganske dålig bländare om man ska fota i mörker. Om du ska fota mycket i mörker föredrar jag denna http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1556569
men canon har grymt bra iso så det är ju ett stort plus i hörnet!

En riktigt bra nybörjar kamera är ju annars
Nikon D40
Den är som skapad för nybörjare! Det ända minuset är att den inte har autofokus system i kameran så du måste köpa objektiv med autofokus om du vill ha det!
Nikon D40 kostar 5000 och du får en blixt med

Om du går in under sök och söker på "canon 350d" och avgränsar till forum "köpråd" får du över 100 träffar, så där finns lite läsning.

Jag har själv en 350d och gillar den, men som sagt du kan nog få svar på allt du vill om du kollar några av dessa trådar.

Siffrorna du undrar över står för brännvidd och minsta bländare. När siffrorna står i intervall betyder det att det är ett zoomobjektiv. Men jag tror att det står ganska mycket om just det objektivet också i ovan nämnda trådar.

Lycka till med ditt köp!

350D blir säkert en alldeles utmärkt start!

Håller inte med August om att den skulle vara svår att förstå och kräva speciell hjälp. Till och med jag klarade av att lära mig att hantera den helt på egen hand! :)

Sedan tror jag nog att det är lite fel att säga att 55mm på en 350D är "så som ögat ser" men det spelar mindre roll i sammanhanget.

Johnny, gör som Cecilia föreslog, använd sökfunktionen så hittar du massar av info.

Läs också fotoskolan här på sidan så får du klart för dig vad de olika begreppen som brännvidd, bländare osv står för.

Lycka till!

Mvh
Anders

Ja 350D är en mycket bra kamera även om det kommit efterföljare. Såg att Elgiganten kränger ut dem för 5500:-.

august brandels skrev:
Det ända minuset är att den inte har autofokus system i kameran så du måste köpa objektiv med autofokus om du vill ha det!
Nikon D40 kostar 5000 och du får en blixt med

Canon har inte heller fokussystem i kameran, men dom har för tillfället fler objektiv med inbyggt fokusmotor än vad Nikon har, men det släpps nya AF-S gluggar från Nikon i ganska rask takt, och det finns redan mer än vad en amatör behöver, bortsätt från några gamla fasta objektiv, men skall man tro på dom senaste ryktena så kommer dom bästa gamla fasta objektiven snart att släppas i en AF-S version.

Jag tycker att Nikon D40 och Pentax K100d är bättre köp en Canons gamla 350D, det är modernare kameror helt enkelt.

/kent

D40'in och k100d verkar också intressanta. Ligger även runt samma prisklass.

Känns ju endå som pettitesser om man ska gämföra spec sinsemellan.

Får se vad som känns bäst, ska söka runt lite och grotta.

Har ni några bilder tagna med någon av dessa kameror (helst mörkerbilder och rörliga bilder) så paste:a gärna.

johnnynu skrev:
D40'in och k100d verkar också intressanta. Ligger även runt samma prisklass.

Känns ju endå som pettitesser om man ska gämföra spec sinsemellan.

Får se vad som känns bäst, ska söka runt lite och grotta.

Har ni några bilder tagna med någon av dessa kameror (helst mörkerbilder och rörliga bilder) så paste:a gärna.

Den stora skillnaden är sökaren, den är betydligt bättre på Nikon och Pentax modellerna, och bara det skulle tveklöst få mig att välja någon av dom, Canons lilla mörka sökare är inte rolig alls.

Bildkvalitets mässigt är dom likvärdiga, det är objektivet som är viktigast i kedjan, och Canons kitglugg är klart sämst av dom tre.

/kent

Canon HAR autofokussystem i huset! kräver inte fokusmotor i objektivet!
Kitgluggen har tex inte autofokusmotor!

/mvh
Magnus

2L8 skrev:
Canon HAR autofokussystem i huset! kräver inte fokusmotor i objektivet!
Kitgluggen har tex inte autofokusmotor!

/mvh
Magnus

Nu är du ute och cyklar :)

Alla objektiv från Canon har fokusmotor, antingen USM eller den enklare DC motorn som tex, kitgluggen har.

/kent

Senast ändrad:
ANNONS