Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CANON EOS 350D = 2990 kr BRA PRIS?

Produkter
(logga in för att koppla)

solvera

Ny medlem
Är ganska färsk med lite mer avancerade kameror. Köpte en vanliga digitalkamera för länge sedan och efter det har jag använt vanliga billigare digitalkameror.

Fick ett blad från Media Markt att de har kameraveckor. De säljer canon EOS 350D för 2990kronor. Det måste väl vara ett bra pris? 18 - 55 mm objektiv, kompatibel med EF och EF-S objektiv.

Jag knäpper gärna och ofta naturbilder, porträtt och människor/djur i rörelse. Inget avancerat.. utan jag är ute efter en kamera som ger jättebra bilder! Den kamera jag har nu är _seg_. Där får man i princip följa efter objektet om det rör sig för att ens få en bild.

Vad tror Ni om den kameran? Klarar man sig med det som följer med? Inget man behöver köpa till?

Jag är tacksam för alla råd. Jag vill verkligen fördjupa mig att knäppa kort bara man har en bra kamera!

Tack på förhand!

Mvh
Veronica
 
350D är en äldre kamera. Hade en från 2006 till i år. Det är en bra kamera, men lite gammal. Du behöver köpa ett annat objektiv till den för att utnyttja kamerans upplösning. Om du har råd så är 400D eller 450D kanske ett bättre val.

Fast å andra sidan så kanske du med 350D får råd med ett bättre objektiv för ca 3000 - 5000 kr.

KOlla lite vad de begangnade 350D kostar på blocket och tradera.

Hoppas jag inte satt fler myror i huvudet på dig :)
 
Jag köpte 350D när den kom och har den fortfarande. 3 tusen inkl. 18-55, ny kamera med garanti = bättre pris hittar du knappast begagnat. Kanske om du letar och prutar. Här får du den över disk.

Enl. www.prisjakt.nu får man efterföljaren, 400D för 5 tusen inkl. samma objektiv. Tveksamt om det är värt.
350-an är en utmärkt kamera och om det dessutom känns viktigt med ett lågt pris så köp! Du kommer att ha mycket glädje av den innan du växt till nästa nivå eller kommer fram till att en kompakt ändå passar dig bättre? Prisfallet när du ska sälja vidare blir lindrigt från den redan låga nivån. Utifrån det du skriver blir mitt råd: köp!
 
Den 18-55 Canon levererat med sina kamerahus är tyvärr inte så bra. Flera av konkurrenterna har betydligt bättre så kallade kit-zoomar. På senare tid har dock Canon spottat upp sig med sin IS-version av 18-55, som är avsevärt bättre. Jag gissar dock att det inte är den du får med 350D.

3000:- får en 350D med kit-zoom får dock anses prisvärt, Motsvarigheten från Nikon (D40 med 18-55) för samma pengar är dock bättre, beroende på bäätre optik. Tyvärr, om man är canon-fan.

Per.
 
solvera skrev:
De säljer canon EOS 350D för 2990kronor. Det måste väl vara ett bra pris? 18 - 55 mm objektiv
Det är väldigt prisvärt! Men, som Per föreslår: titta på Nikon D40 hos Elgiganten också. Det där med att det ena objektivet är bättre än det andra ska du inte bekymra dig om (skillnaderna mellan kamerorna är marginella) -- ta den kamera du tycker känns bäst i handen och har trevligaste sökaren.
 
Tyvärr, om man är canon-fan
Om det var till mig så äger jag bara och är inte fanatiker eller märkesreligiös.

D40, samma pengar, bättre optik då, 6 mpix mot 350D:s 8 mpix, D40 lär ha mer hjälp i kameran för oerfarna.
Svågern köpte en D40 efter mitt tips vid nyår. Nöjd såvitt jag vet. Antagligen en smaksak och i stort hugget som stucket. Känn på båda och ta den som känns bäst.

Edit: Erland hann in emellan. Han har så rätt om sökaren. Det är väldigt viktigt (tycker jag) för kamerakänslan. Det är min allvarligaste invändning mot 350-an. Liten sökare! Med en KPS ögonmussla blir det mkt bättre dock. Jag har inte jämfört med D40 så du får prova det själv.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.