Annons

Canon EOS 30D vs. 500D vs 50D vs. 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

cahncahn

Ny medlem
Hej,

Jag ska nu ta steget och köpa min första Canon systemkameran. Jag har aldrig haft en systemkamera själv men lånat vänners så jag har en viss vana men är samtidigt ganska osäker på olika modeller och vad som är "bra". Tänkte att lite råd från proffs som er vore bra :)

Jag har genom en vän fått ett erbjudande att köpa en bättre begagnad kamera via hans företag som köper och säljer vidare kameror med bra kvalitet och försäkring (exkl. objektiv) (obs. jag gör inte reklam, det är ett utländskt företag och jag nämner inte namnet!)

Vad tycker ni är bäst alt. prisvärdast? Eller ska jag strunta i detta erbjudande och gå på en annan ny modell direkt nån annanstans ifrån?

Jag kan välja mellan dessa:
EOS 30D Body 2.234 kr
EOS 500D Body 3.691 kr
EOS 50D Body 5.365 kr
EOS 60D Body 7.172kr

Objektiv säljer de också men jag har ingen aning om vad jag ska börja med. Hade ni tagit nåt av dessa erbjudanden?

Tack snälla på förhand!
 
Det är lite av en budgetfråga. Mer pengar bättre kamera - så enkelt är det. MEN, glöm inte att lägga undan en slant till bra objektiv! De är en mycket viktig del i en fotoutrustning. viktigare än skillnaden mellan husen du räknade upp. En gammal bra regel för inköp är att inte köpa det billigaste och inte heller de dyraste. Då blir det två kvar att välja mellan

EOS 500D Body 3.691 kr
EOS 50D Body 5.365 kr

500D i plast och 50D i metall. De flesta hade nog gått på 50D men du kommer inte att se skillnad på bilderna. Det är mest en fråga om handhavande och vilken som känns bäst i dina händer. Och att du har pengar över till ett bra objektiv!
 
Beror ju lite på vad du tror du kommer att fota.
För sport eller rörliga mål hade jag valt 50D före 500D iaf.
 
Jag kommer använda den som allroundkamera isåfall, fota båda rörliga objekt, natur & porträttfoton. Jag skulle titulera mig en amatör men jag tror att jag kommer ägna mycket tid åt det här när kameran väl är införskaffad för att lära mig den ordentligt. Jag lutar också åt 50D när jag nu läst på lite.

Vad hade ni rekommenderat för objektiv? Jag fick ett erbjudande från samma kille på EF-S 18-135 mm 1:3,5-5,6 IS för 1880kr, är det något ni hade nappat på eller hade ni börjat med något annat objektiv till att börja med? Det är såklart en budgetfråga och tanken är väl att börja med ett objektiv och sedan om några månader när ekonomin hunnit i kapp utöka och komplettera med något annat. Är mycket tacksam för era svar, det betyder massor för att jag ska bli övertygad.
 
Som allroundobjektiv fungerar det. Men det är inte det skarpaste verktyget i lådan, så när dina krav ökar i takt med tilltagande intresse kommer du nog också att vilja ha något bättre.

EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM är ett exempel på ett bättre objektiv, bland annat på grund av att det inte försöker täcka in lika stort zoomomfång.
 
När de inte skiljer mer mellan 50D och 60D så hade jag lätt valt 60D, kunna filma är faktiskt kul ibland!
 
Vad tycker ni om priserna då? Skulle jag kunna lägga ner lite mer tid och hitta ännu bättre priser någon annanstans rent spontant?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.