Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 30d, passar dom här objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)

CherryStyle

Ny medlem
Tjenare, jag har precis inhandlat en 30d, och tagit ett par foton med det medkommande 18-55 objektivet.

Har hört att det inte var sådär super bra direkt, och tänkt att jag kunde köpa mig 2st andra objektiv, men då undrar jag bara om dessa passar på min eos 30d..

Objektiv: Canon EF 35-105 (4.5-5.6)
Objektiv: Sigma 75-300 (4.0-5.6)

De objektiven satt tidigare på en Canon eos 10

Ge gärna tips på om det är bra objektiv också..

mvh stefan.

Är nog inget problem i detta fallet men om det är ett äldre Sigma är det risk att det har svårt att kommunicera med din kamera. Det ska gå att få elektronik utbytt i så fall i objektivet.

Sigmas nyare 70-300mm borde funka. Men äldre modellerer än fr. ca 2000-2001 funkar inte med digitala kameror.
(de senaste modellerna har beteckningen DG och är digitalanpassade)
75-300mm låter som ett äldre, om det finns ett från 75mm.
Sigmas 70-300mm APO-varianten är ett hyfsat budgetobjektiv.

Alla Canons EF-objektiv kan du använda.

Okey

Okey, om jag vill ha ett objektiv som är av högre kvalitet, och som jag kan zooma ca 18-135 med , vad ska jag köpa då?

Re: Någon som vet?

CherryStyle skrev:
Canon EF-S 17-85mm IS

Skulle det vara en bra upgradering från original 17-55 som följde med då?

Jag har ett 35-105 och har aldrig använt det på 30D för jag hittar inget användingsområde för det.

Vad är det bra för?

Taskig vidvinkel är det främsta anledningen att den samlar damm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar