Annons

Canon Eos 300v paket = bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

joelchr

Aktiv medlem
Hej! jag är ny på det här med foto, har börjat en kurs på gymnasiet (Fotografisk Bild A) och ska köpa en ny kamera. jag har hittat ett paket som jag tycker verkar bra (två objektiv (28-90 och 90-300), väska, kamerahus...) för ~4400:-

http://www.scandinavianphoto.se/?15029

verkar detta paketet bra?

(prata inte om digitala kameror, det kommer jag inte att köpa (pga. brist på pengar + att jag (troligtvis) har tillgång till ett mörkerrum "hemma" och i skolan)
 
Varför inte köpa begagnat? Det är köparens marknad på analoga grejer just nu. Utbudet är enormt och priserna låga. Kolla radannonserna här på fotosidan t ex. Du hittar lätt motsvarande utrustning i gott skick för halva det priset.
 
Eos 300V har ersatts av 300X, men det är möjligt att 300V säljs ut billigare. Såg 300N (som kom före 300N) nyligen extremt billigt.

Visst är det köparens marknad idag på begagnat, men även nytt är priserna idag extremt låga och man får ju då helt nya prylar med garanti.
 
Jag skulle leta efter en lite mer avancerad begagnad systemkamera om jag skulle köpa nytt idag. Då tänker jag mest på att jag brukar se en hel del annonser med Eos30/33 och Eos 5. Spegeluppfällning hade t.ex varit trevligt att ha( När man ändå har släpat med sig stativet ut i naturen...)
Men visst 300V är en bra kamera, om inte annat så är den lätt och smidig att bära med sig(verkar dock underexponera en del, fast det är tydligen ganska vanligt med Canon).
 
Jag har precis det paketet, köpte det för nästan precis ett år sedan. Jag är jättenöjd med det! Det är bra att det följer med 2 st objektiv och väska. Om man ska köpa till ett objektiv efteråt så kostar det en del...
För mig duger den bra. Om jag köper nytt snart så skulle den enda anledningen vara att jag skulle vilja ha ett lite robustare och tåligare hus så man inte behöver vara så rädd om den.
Canon är jättebra!

/Jeppe
 
grondahl skrev:
Jag skulle leta efter en lite mer avancerad begagnad systemkamera om jag skulle köpa nytt idag. Då tänker jag mest på att jag brukar se en hel del annonser med Eos30/33 och Eos 5. Spegeluppfällning hade t.ex varit trevligt att ha( När man ändå har släpat med sig stativet ut i naturen...)
Men visst 300V är en bra kamera, om inte annat så är den lätt och smidig att bära med sig(verkar dock underexponera en del, fast det är tydligen ganska vanligt med Canon).

jag kollade på radannonserna och då fanns det en EOS 30 (med X antal objektiv, förvisso) för 15000:- och en EOS 5 för 5500:-. jag har som sagt begränsat med pengar och lånar/får av min far för att ha råd med paketet.

dessutom är det en nybörjarkamera jag söker.
 
joelchr skrev:verkar detta paketet bra?

fattas bara ett ljusstarkare objektiv. En 50/1,8 är betydligt ljsstarkare och en tillgång i svagare ljus. Objektivet är ruggigt skarpt och kostar inte så mycket. Du kan komplettera med det senare.
 
Hej!

Har du 5500 kr att lägga ut så får du en EOS 30V med 28-105 optik på Cyberphoto.se.

Har själv en 30V och hade tidigare en 300V. Var först jäkligt nöjd med min 300 och det är en fullt tillräcklig kamera i början men 30 an är så mycket roligare att använda. Allt är så mycket bekvämare. Dels har den en tumratt som styr bländaren. Går oändligt mycket fortare än att ställa bländaren på 300 an, där du måste trycka in en knapp samtidigt som du vrider på slutarratten. Sedan har den customfunktioner, vilket innebär att du kan ställa en mängd saker i kameran så att den uppträder så som du vill att den ska göra.

Sedan är 30 an tystare, snabbare och robustare.

Mvh

Mange
 
mange78 skrev:
Hej!

Har du 5500 kr att lägga ut så får du en EOS 30V med 28-105 optik på Cyberphoto.se.

Har själv en 30V och hade tidigare en 300V. Var först jäkligt nöjd med min 300 och det är en fullt tillräcklig kamera i början men 30 an är så mycket roligare att använda. Allt är så mycket bekvämare. Dels har den en tumratt som styr bländaren. Går oändligt mycket fortare än att ställa bländaren på 300 an, där du måste trycka in en knapp samtidigt som du vrider på slutarratten. Sedan har den customfunktioner, vilket innebär att du kan ställa en mängd saker i kameran så att den uppträder så som du vill att den ska göra.

Sedan är 30 an tystare, snabbare och robustare.

Mvh

Mange

jag har tyvärr inte det, utan jag får isf vänta med att köpa bättre kamera.. jag har som sagt (?) 3700:- och pappa kan hjälpa till med ~700:- så jag har råd medpaketet.

fast nu har jag börjat på att fundera på en cykel...
 
joelchr skrev:
jag har tyvärr inte det, utan jag får isf vänta med att köpa bättre kamera.. jag har som sagt (?) 3700:- och pappa kan hjälpa till med ~700:- så jag har råd medpaketet.

fast nu har jag börjat på att fundera på en cykel...

Den ena utesluter inte det andra. Det börjar bli gott om beganade kameror på marknaden. Kan t o m vara så attd et finns Canon EOS 1000/F/fn på loppisar om man har tur. En kamra som när den var ny såldes mot samma målgrupp som EOS 300/3000 kamerorna gör idag. Visserligen bara en fokuspunkt, men det är autofokus och alla tillbehör som linser och blixtar fungerar som idag passar till EOS-kamerorna. En sådan kamera har jag fortfarande kvar och har glädje av. Fungerar finfint.
 
Om du är helt ny på foto skulle jag rekommendera en digital "semikompakt" med vissa manuella möjligheter. Då du slipper filmkostnader får du betydligt större utrymme för lärorika experiment.

Nästa tips är att köpa begagnat om du har ansträngd ekonomi. Du kanske får råd med både en begagnad kamera och en begagnad cykel för samma peng.
 
Det är absolut tillräckligt bra för att lära sig. Har du jämfört priser med andra återförsäljare som cyberphoto? Kolla också pricerunner.

Jag tog mig friheten att kolla in lite andra nybörjarkameror på scandinavian och cyberphoto...

På scandinavian:
Nikon Systemkamera F75 med 28-100 svart 2 795,00 kr.

Ett prisvärt paket med samma kamera på cyberphoto:
Nikon F75 svart + AF 28-80/3,3-5,6 G + AF 70-300/4-5,6 G 3679 kr

Budgetalternativet:
Konica Minolta Systemkamera Dynax 4 Qd med Af 28-100D 1995:-
(1596 kr på cyberphoto)

på cyberphoto fins ett paket:
Konica Minolta Dynax 40 + 28-100/3,5-5,6 D + 75-300/4,5-5,6 D 2634 kr

På cyberphoto:
Canon EOS 3000V + EF 28-90/4-5,6 II DC silver 2145 kr (lite primitivare än 300v men verkar ha de inställningsmöjligheter man behöver som nybörjare)

Om du vill ha ett paket så tycker jag att det här paketet på cyberphoto verkar prisvärt:
Konica Minolta Systemkamera Dynax 60 med Af 28-100/3,5-5,6D + 75-300/4,5-5,6D 3 995,00 kr

Vill du ha en manuell kamera utan autofokus så har pentax en, och till pentaxbajonetten finns det mycket begagnade billiga manuella objektiv.
Pentax Systemkamera Mz-M Med A 35-80 2 895,00 kr (på scandinavian)

Om jag vcar du så skulle jag köpa den billigaste kameran med de inställningsmöjligheter och objektiv jag vill ha. Magnus tips att köpa ett 50mm är mycket bra, vanligtvis är 50mm objektiv mycket bra och billiga (kring 1500:- hos de flesta tillverkare), och bra att ha om du vill fota när det är lite mörkare. Så det kan vara en bra idé att köpa ett billigare kamerahus, eller att låta bli att köpa ett paket med telezoom och istället köp ett hus med normalzoom och ett 50mm med det.

Det finns ju också alltid begagnat och då kan man få en mycket bra kamera till ett lågt pris. Men köper man nytt så får man garanti och det är alltid bra.

Ett sista tips är att utnyttja skolans mörkrum!

/Björn
 
Såg en annons här på Fotosidan där en kille skulle ha 1300 spänn för en EOS 300 med ett batteripack. Då har du ju 3100 över att köpa ett objektiv eller 2 för.
 
carl_swahn skrev:
Om du är helt ny på foto skulle jag rekommendera en digital "semikompakt" med vissa manuella möjligheter. Då du slipper filmkostnader får du betydligt större utrymme för lärorika experiment.

Nästa tips är att köpa begagnat om du har ansträngd ekonomi. Du kanske får råd med både en begagnad kamera och en begagnad cykel för samma peng.

Vet inte om du missade inlägget om att det inte var aktuellt med digitala kameror. Kan vara svårt att lära sig traditionell mörkrumsteknik med digitala formatet ;-).
 
Sorry, det missade jag helt. Kör på med film i så fall, men jag skulle fortfarande rekommendera begagnat. Så blir det lite pengar över till film, kemikalier och cykel.

Sen kan jag ändå passa på att flika in en liten varning för fällan med resonemang som bygger på att film är billigare än digitalt, bara för att kameran är billigare. Mitt fotograferande fick en riktig pånyttfödelse när jag började fota digitalt, just för att det var för dyrt att fota innan.
 
är en Minolta X700 en bra kamera? mina föräldrar har en sådan och jag kan ju kanske använda den ett tag tills jag har råd med en bättre kamera.. jag kan kanske få far min att köpa ett nytt objektiv (vi har ett fast 50mm). vi har blixt och ett handtag (någonstans..) till den..

då kan jag ju köpa cykel nu, få pengar över till hörlurar och annat smått och gott =)
 
joelchr skrev:
är en Minolta X700 en bra kamera? mina föräldrar har en sådan och jag kan ju kanske använda den ett tag tills jag har råd med en bättre kamera.. jag kan kanske få far min att köpa ett nytt objektiv (vi har ett fast 50mm). vi har blixt och ett handtag (någonstans..) till den..

då kan jag ju köpa cykel nu, få pengar över till hörlurar och annat smått och gott =)

Det tycker jag är sunt. Med ett 50 mm objektiv kommer du att komma mycket långt. Det är inte prylarna som gör bilden, det är förmågan att kunna använda det som finns som gör bilden. Jag är bombis på att den kameran kommer du ha minst lika mycket glädje av som jämfört med att köpa en ny. Så blir det pengar över till film och framkallning.


Attt tänka på:
Kolla batterierna och se om det ska vara kvicksilverbatterier eller inte. Har de spänningen 1,35V är det kvicksilver eller hörapparats zinkluuft som kan användas. Kvicksilver bör undvikas och är svåra att få tag i. Zinkluft laddas ur så for de tas ur förpackningen och funkar högst ett halvår. Dock kan man ofta köra med batterier med 1,5V om de passar och justera ISO-talet tills ljusmätaren visar rätt (låna en kamera en annan kamerra och kalibrera för olika ISO)

Jag anvämder än idag än Konica TC som dök upp på 70-talet med 40 mm lins när jag kör svartvitt och vill ha en behändig och stryktålig kamera.

Står att läsa om den här

Lycka till!
 
X700 är en mycket lämplig kamera att ha på en fotoutbildning. Begagnade objektiv till den kan du hitta för nästan inga pengar alls. Jag tycker det låter som ett utmärkt val.
 
låter som om jag ska göra så.. använda fassans x700 och be honom köpa macro-objektiv, och köpa en cykel...får se i helgen :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.