** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon EOS 300D och långa exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Jag håller på med astrofotografering och är sugen på en digital systemkamera. Är det någon här som testat att ta långa exponeringar mot en svart himmel? Hur långa exponeringar är realistiskt innan en massa hot-pixels kommer med i bilden? Vore intressant att se en bild tagen mot en nattsvart himmel, exponerad i 10-20 minuter, eller mer :)

Tacksam för svar.

nscho skrev:
Alternativt kan man alltid ta en bild till med locket på och subtrahera den.

Kan man verkligen göra så? Är det alltid samma pixlar som är "hotta"? Har funderat på de tidigare, men aldrig kommit mig för att testa..

Inom den digitala astronomi världen kör man alltid med två exponeringar. En med slutaren öppen och en lika lång med slutaren stängd och sedan subtrahera dem, Bör funka utmärkt på en digital systemkamera oxå.

// Calle

Det finns många som använder 10D och 300D för astrofotografering. Men för att åstadkomma långa exponeringstider används flera kortare exponeringar (några minuter) som adderas med till exempel ImagePlus. Dessutom subtraheras som sagt en "dark frame" för att minska bruset och ta bort heta pixlar. Det finns massor att läsa om detta på Yahoo Groups - leta reda på en grupp som heter digital_astro. Mycket bra.

Kika på exempel

Hittade denna sida som kan vara av intresse. Han har dessutom gjort ett program för att lägga samman flera exponeringar som en. Dock krävs ändå en del photoshoppande (eller GIMPande i mitt fall) för att få det så perfekt som han fått.

http://www.tawbaware.com/maxlyons/index.html

Han har även gjort en riktigt stor panorama bild (leta runt efter GigaPixel).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar