Jag valde D70 av följande skäl, ej i nummerordning:
- Såg ut att vara och kändes gedigen
- Bättre användargränssnitt (placering och utformning av knappar mm, mindre meny-meck)
- Har en polare som redan har en Nikon, möjlighet att låna gluggar mm.
- En annan polare köpte en D70 i ungefär samtidigt, så vi kunde och kan dela erfarenheter med varandra.
- Bättre än 300D enligt de flesta tester jag läst på de punkter som tilltalade mig mest.
Ungefär samtidigt som jag skulle köpa min kamera kom ju 20D och Minolta 7D ut, men jag hade redan bestämt mig, och dessutom var de kamerorna några tusingar dyrare, tusenlappar jag tyckte skulle gå till extern blixt och extra gluggar.
Så här i efterhand kan jag säga att (om det inte redan framgått) jag är 110% nöjd med mitt val.
Jag har egentligen bara ett par saker att klaga på när det gäller D70. Den största saken är att jag tycker vald ISO skulle framgå någonstans på display och sökare. Det är ju lätt att man glömmer ställa tillbaka till lägsta ISO (200).
Nu är det inte så katastrofalt som en del Canoniter påstår i detta forumet. Jag plåtade en hel dag på Forum Romanum och Colosseum med ISO 800 inställt av misstag (hade ställt upp det för att plåta inne i kurian) och när jag upptäckte detta på kvällen i hotellrummet blev jag minst sagt irriterad, och trodde att bilderna skulle vara om inte obrukbara, så iallafall olämpliga att förstora. Men så här i efterhand, efter att ha haft möjlighet att kolla på bilderna på datorn måste jag säga att bruset som är i bilden är försummbart. Nu är ju bilderna tagna i starkt solsken utomhus (D70 klarar av rätt höga slutartider, så därför gick det att plåta över huvud taget med ISO800 ute i solen), och brus framträder väl som mest i skuggpartier, men inte ens där är bruset särskillt farligt, det försvinner i marmortexturen på tempelruinerna.
Vad jag tycker om kitgluggen?
Som ovetenskaplig brukare tycker jag den är helt ok, omfånget gör ju att man kan använda den till det mesta. Närgränsen är 38 cm om jag minns rätt, vilket väl är ganska bra.
Den har ju en rätt bra ansamling av nikonförkortningar som ED (Extra low Dispersion, glas som ska minska kromatisk abberation) och AF-S (motsv USM på Canon, inbyggt ljudlös fokusmotor i objektivet).
Men det är ju en "alltiallo" lins, så man kan ju sakna en del, som bättre ljusstyrka (lägre f-tal) för kortare skärpedjup eller högre slutarhastigheter vid sämre ljus, eller mer vidvinkel eller mer tele, men man kan ju inte få allt, och för extrakostnaden för kitet framför endast huset är objektivet klart prisvärt.
Vill man ha ett ljusstarkt tele eller en ultravid vidvinkel så kan man ju trots allt köpa till det objektiv man vill ha. Det är ju tråts allt en SYSTEMkamera
Jag passade på att köpa ett SanDisk UltraIII 1gb kort, för då har jag plats så jag klarar mig på längre utflykter om jag kör i något av jpeg-lägena, men smaken är som baken, och det kan vara vist att inte placera alla ägg/foton i samma korg/kort
mvh
ErikG
PS Kortstorleken är inte lika viktig som storleken på den hårddisk du tänker lagra dem på sen.
PS2 det andra jag skulle vilja ha varit annorlunda på D70 är sökaren, jag har väldigt svårt för att fokusera manuellt i den, den hade gärna fått vara större och tydligare för MF.