Annons

canon EOS 300D el. Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Vet att det finns gammla trådar om ämnet, men jag hittar inget riktigt svar som jag kan nöja mej med, vilken av dessa kameror är att föredra? jag söker en allround Digetal systemkamera för innomhus foto, natur och porträt. Eller är det bättre att satsa på en EOS 350D?
eller har ni några andra bra tipps. Pris runt 8000:-
Mycket tacksam för svar.

Jag har för övrigt en Konica minolta Dimage z10 nu.
MvH Jimpawa

Subjektivt från en D70 ägare:

D70 är bättre än 300D.
D70 och 350D är i stort sätt jämförbara.
Ska du köpa med kitobjektiv vinner D70 i alla lägen.

Att välja systemkamera är detsamma som att välja en objektivstandard. Du kanske ska fundera på någon av dom kameratillverkare som stödjer 3/4 fattning ("öppen" objektivstandard som kan användas av kameror från flera tillverkare).

Titta gärna på www.dpreview.com, www.imaging-resource.com och bland recnsionerna här på fotosidan för jämförelser.

Begagnat eller nytt?

Subjektivt från en fd 300D ägare (nu 20D):

Till rätt pris så är det inget fel med en begagnad 300D.

Jag skulle vilja hävda att bildkvalitetsmässigt så spelar det inte så fruktansvärt stor roll om du väljer en 300D eller en D70. Det som skiljer är hanteringen där D70 är bättre ergonomiskt och snabbare på att starta upp och på att visa bilderna.

Paketobjektivet på D70 känns och ser trevligare ut, jag har ingen uppfattning om den optiska kvaliten.

Slutarljudet är också bättre/trevligare på en D70:)

-jalle

Så egentligen skulle man kunna säga att d70 är en bättre kamera för priset? eller har jag missförstått det hela?

Sen undrar jag vad den stora skillnaden är att fota digetalt och med digetal systemkamera?

Subjektivt från en som äger ingendera:

Försök prova båda, den som ligger bäst i handen och har skönast slutarljud (icke att förringa). 300D är väl lite billigare, då kanske det finns pengar för ännu en glugg, eller blixt.

Jimpawa skrev:
Så egentligen skulle man kunna säga att d70 är en bättre kamera för priset? eller har jag missförstått det hela?

Sen undrar jag vad den stora skillnaden är att fota digetalt och med digetal systemkamera?

Allt är subjektivt, som Rickard skrev - prova dem om du kan.

På en digital systemkamera kan du byta objektiv. På en digitalkamera är objektivet fast. Generellt är det bättre kvalitet och prestanda på systemkameror.

Det beror ju på priset:) 300D borde väl vara ganska svår att hitta oanvänd.

--jalle

Jimpawa skrev:

finns det andra digitala systemkameror för samma pris och som håller samma standard också?

det finns ju en nikon D50 också, annars finns pentax ist DS och inom nån framtid ist DL. Och olympus E-300. Jag har säkert glömt nån..

okej, men jag får tacka så mycket för era svar, som jag har förstått det så är det 3 bra kameror? och i slutändan handlar det om eget tycke och smak?

Apropå skillnaderna mellan DSLR och andra digitalkameror. (till många små digitalkompakter kan man ju faktiskt köpa till vidvinkel eller telekonvertrar)
Förutom att kunna byta optik på systemkamerorna är den andra stora (kanske största) skillnaden storleken på sensorerna.
Digitalkompakter har pyttepyttesensorer som är mer brusbenägna och kräver ett högre iso-tal (dvs mer brus) än de större sensorerna som sitter i DSLR (APS-format till 135-filmsformat).
Vidare så kan man på de små sensorerna inte få samma korta skärpedjup som på en DSLR, om man nu gillar bilder där bakgrunden är mjukt suddig.
Det senare ser jag personligen som den största vinsten rent optiskt med mitt byte till DSLR.
Sen är de flesta DSLR byggda så att man snabbt och lätt kommer åt de viktigaste funktionerna, som bildkvalitet, vitbalans, ISO, Exp kompensation, mätmetod, manuell/autofokus mm, utan att behöva leta runt i några menyer.
Man trycker in en knapp, snurrar scrollhjulet två klick, färdigt.. man behöver inte ens ta blicken från sökaren i många fall.

På min gamla digitalkompakt var jag tvungen att gå in i menyn, några nivåer ner, för att välja bländarprioriterat, slutarprioriterat eller manuellt i "M-läget". Snacka om trist. Eller trycka på "MF/AF" och aktivt välja med en annan knapp MF resp AF-läget i en meny. Sen att MF-funktionen var i stort sett värdelös.. ja..
Jag saknar inte direkt min gamla Olympus C3030, den tjänade mig väl, men min D70 låter mig vara betydligt mer kreativ.

Så, jag kan inte säga VILKEN DSLR du ska köpa, men vill du fotografera aktivt, och inte räds att släpa med dig en lite större kameraväska, köp den DSLR som känns bäst i dina händer och passar din smak bäst. Men köp inte en vanlig" digitalkamera om du vill fotografera "på riktigt". Inte ens de dyraste, DSLR-liknande digitalkompakterna som tillochmed kan vara dyrare än en 300D eller D70 är lika mycket kamera. Däremot kanske de kan spela in film, ljud, har fräcka uppstartsljud och inspelade slutarljud man kan stänga av. Kanske deras skärmar går att vinkla, och går att använda som sökare mm, sånt som inte ens de dyraste DSLR klarar av, men det beror ju på vad du vill få ut av ditt fotograferande. Med en DSLR kommer du kunna ta bilder som en digitalkompakt inte klarar av.

/E

tack Erik Gustavsson, det va nog det perfekta svaret, och jag fick ut mycket av det.. Har bestämt mig för att byta upp mig till digetalt system, men jag kommer nog spara min Dimage Z10 också, helt enkelt för att den är smidig att bära med sig.

D70 och eos300d verkar inte vara kameror man orkar bära med sig överallt? eller har jag fel?
Jag tycker om att fota aktivt, jag har alltid med mig kameran, även om jag bara skå gå och handla så kan jag ju hitta något kul att fota?!

Det ända problemet som jag ser nu är hur jag ska lyckas sammla ihopp 8000:-

Tack för alla era svar.

Jo, även om 300D är en liten och smidig så är ju digitalkompakterna naturligtvis mindre och smidigare. Särskillt som man med en DSLR gärna har med sig mer än en glugg (iallafall jag), för man vet ju aldrig när man behöver vidvinkel eller tele :D
Så naturligtvis kan det vara tryggt att ha kvar sin gamla kompaktkamera för vardagsbruk. Men, nu vet jag ju inte hur andra fungerar, men jag är sån att om jag inte skulle ha med mig min D70 och snubbla på ett fototillfälle, kommer jag bli smått irriterad över att jag "just då" lämnade den hemma. Samma sak gäller objektiven. Skulle jag bara ha med mig mitt 18-70 kommer jag ofelbart önska att mitt 70-300 var med, och så vidare..
Som nödreserv dokumentationskamera använder jag min mobiltelefonkamera, den är ju iallafall nästan alltid med, utan att ta någon extra plats :D
En bra kameraväska med plats för ett par-tre gluggar, kamera och det nödvändigaste kanske kan vara en bra investering. På det sättet är det ju inget större problem att få med sig grejorna.
Jag har en axelremsväska (LowePro StealthReporter 200AW) som rymmer kamera, blixt mina tre gluggar (har inte hållit på så länge) och lite papper, penna, godis, rengöringprylar mm. Där i ligger allting skyddat från stötar och väta, samtidigt som väskans begränsade storlek gör att jag, om jag skaffar fler objektiv, får begränsa mig lite, och inte plocka med allt och därmed överlasta mig själv. Bär man med sig väskan ofta så vänjer man ju sig vid dess tyngd och lär sig hantera den.
Sedan, när jag skaffat mig något jättetele och lite andra skrymmande grejor, och ska ut på något fotografiskt äventyr kan det ju vara läge att skaffa sig en fotoryggsäck, men tills dess så gilar jag min axelremsväska. När jag tar med den ut med barnen (är pappaledig) så tror nog folk att det är en skötväska, och det är väl inte helt fel, för vem vill sno en väska med blöjor? :D

mvh
ErikG

jo, mobilen har man ju alltid med, men inte för foto;) det blir inte tillräckligt bra:p
Jag är bra sugen på en D70, och jag har typ 9000;- det har jag inte, men när jag tjänat ihopp det, vad är bäst att köpa till på en gång? Jag vill köpa kameran, och något/några tillbehör, vad är bäst att köpa först? väska vet jag, det ligger prioritet 1 efter kameran..

Men efter det? Extra blixt, Ny glugg/gluggar, filter? jag är helt nybörjare så jag vet inte så mycket om det här? jag vill bara kunna komma igång så fort som möjligt med kameran.

MvH Jimpawa

Vad du ska köpa direkt beror väl dels på hur mycket du kan lägga ut, och vad du har för "specialitet". Om du bara ska plåta djur i natur eller sport kanske du ska köpa ett ljusstarkt tele först och främst, och inte tänka så mkt på resten..
Men jag ville ha en rätt allround utrustning från början och hade ca 20000 (från början hade jag tänkt hålla mig till kameran bara, men jag tyckte det var bäst att köpa så mkt som jag kunde innan min bättre hälft klagade, när vi ändå hade pengar efter att ha sålt ett hus).
Så jag köpte till ett 70-300 telezoom (Nikkor 70-300 f/4-5,6D) och 50mm f/1,8 samt en SB-600 blixt. de senare två för att jag var trött på de typiska blixtbilderna som blir när man tar bilder inomhus. Med en extern blixt som man studsar i taket slipper man röda ögon och man får ett behagligare ljus i bilden. Det relativt mina andra objektiv, ljusstarka 50mm objektivet gör att jag i vissa fall slipper ha blixten på alls. Kan vara bra på t.ex vatikanmuséerna där det råder blixtförbud (självklart hade jag lämnat den gluggen hemma just då).
50mm gluggen är dessutom rätt flexibel då man kan montera den mha en reverseringsring bakochfram för makrofoto, eller sätta försättslinser på den av samma anledning.
Det finns nu en massa saker som jag "behöver", som t.ex olika filter (polfilter, nd filter etc), omnibounce till blixten, försättslinser och nyss nämnda reverseringsring. Men en sak som står på min önskelista är Nikons 70-200 2,8 VR, då jag ju gillar att plåta med korta skärpedjup, på frihand, och det tyvärr sällan finns nog med ljus här i norden :D

/E

Minneskort är ju bra. ;-)

Köper du ett kit med objektiv så tycker jag du kan nöja dig med det till en början och känna efter lite vad du vill ha mer. Eftersom du har en Z10 sedan innan kan jag tänka mig att du kanske kommer att vilja ha en telezoom åxå relativt snart. Sigma 70-300/4-5.6 APO II är vettig för ett rätt vettigt pris åxå.

det hela är med andra ord väldigt generellt vad man ska köpa?
om man köper D70 kit, är den gluggen bra som följer med? och vad "duger" den till.

Hehe, jo självklart är minneskortet viktigt, men jag har ett Compact flash kort redan, med 512mb redan, det klarar man sig väl relativt bra med till en början?

det där med zoom känns ju visserligen ganska viktigt det med, men jag kan inget om det, hur mycket zoom motsvarar Sigma 70-300/4-5.6 APO II om man jämför med Dimage z10?

Jag frågar mycket, men jag vill ju vara säker på att jag köper rätt, och så vill jag lära mig.=)

MvH

Kitgluggen till D70 är en mycket bra optik och är utmärkt som "walkaround" som jag ser det. Är det något den saknar så är det bättre ljusstyrka. Skulle man få önska lite så kunde den haft lite längre brännvidd i längsta läget åxå, men på det stora hela är det en mycket bra allroundglugg.
Jämfört med din Z10 så har den ju bara mostv. 105mm i längsta läget och din Z10 har motsv. 290mm. Därav att jag misstänker att du kanske vill ha en telezoom åxå. :)
En 70-300 blir motsv. 105-450mm på en D70.

Om du redan har 512MB CF så är det en bra start. Jag körde länge med ett 512MB-kort. I julas fick jag ett 512MB kort till i julklapp, men det är inte så jätteofta jag behöver byta när jag är ute. Det är väl om man är borta över en helg eller så som det går åt lite mer minne.

jo, en telezoom kan ju vara bra, då jag använder zoomen i min Z10 ganska ofta..

Hur många bilder ungefär blir det på ett 512 kort, om man fotar i bra kvalite?

vilken närgräns har man i kitgluggen? fungerar det att ta macro med den? om inte, finns det någon bra lösning förutom att köpa en dyr macro glugg?

Du bör får in ca 90 bilder i RAW format (enabrt RAW).

Kitgluggen är inte en Makroglugg, däremot är den eminent för landskapsfotografering.

Sigma 70-300/4-5.6 APO II har inbyggt "fuskmakroläge" som duger fint i början, på sikt vill du fömodligen ha ett "riktigt" makroobjektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar