Jo, även om 300D är en liten och smidig så är ju digitalkompakterna naturligtvis mindre och smidigare. Särskillt som man med en DSLR gärna har med sig mer än en glugg (iallafall jag), för man vet ju aldrig när man behöver vidvinkel eller tele
Så naturligtvis kan det vara tryggt att ha kvar sin gamla kompaktkamera för vardagsbruk. Men, nu vet jag ju inte hur andra fungerar, men jag är sån att om jag inte skulle ha med mig min D70 och snubbla på ett fototillfälle, kommer jag bli smått irriterad över att jag "just då" lämnade den hemma. Samma sak gäller objektiven. Skulle jag bara ha med mig mitt 18-70 kommer jag ofelbart önska att mitt 70-300 var med, och så vidare..
Som nödreserv dokumentationskamera använder jag min mobiltelefonkamera, den är ju iallafall nästan alltid med, utan att ta någon extra plats
En bra kameraväska med plats för ett par-tre gluggar, kamera och det nödvändigaste kanske kan vara en bra investering. På det sättet är det ju inget större problem att få med sig grejorna.
Jag har en axelremsväska (LowePro StealthReporter 200AW) som rymmer kamera, blixt mina tre gluggar (har inte hållit på så länge) och lite papper, penna, godis, rengöringprylar mm. Där i ligger allting skyddat från stötar och väta, samtidigt som väskans begränsade storlek gör att jag, om jag skaffar fler objektiv, får begränsa mig lite, och inte plocka med allt och därmed överlasta mig själv. Bär man med sig väskan ofta så vänjer man ju sig vid dess tyngd och lär sig hantera den.
Sedan, när jag skaffat mig något jättetele och lite andra skrymmande grejor, och ska ut på något fotografiskt äventyr kan det ju vara läge att skaffa sig en fotoryggsäck, men tills dess så gilar jag min axelremsväska. När jag tar med den ut med barnen (är pappaledig) så tror nog folk att det är en skötväska, och det är väl inte helt fel, för vem vill sno en väska med blöjor?
mvh
ErikG