Annons

Canon EOS 300

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Jag såg längre ner i forumet diskussioner om kamerorna Nikon F65 o cannon EOS 300, jag hade självt tänkt köpa mig en kamera o fastnade för cannon kameran, det blir min första systemkamera...Jag hade tänkt mig en prisklass på max 5000kr

Jag såg att man kunde få cannon kameran med två objektiv för detta priset.

Vad jag undrar e om dessa två objektiv är bra, eller ska man satsa på ett bättre objektiv istället för samma pengar?

sen har jag en annan fråga också, eftersom jag inte e så haj på detta så :) men vad innebär dubbelexponering?:confused:

En EOS 300 med 28-90 och 75-300 orginaloptik är ett bra instegspaket. Då får du 250:- rabatt på 75-300 gluggen + en väska...som hamnar i garderoben.. ;)

Du får inte det bästa i optikväg, men väldigt mycket för pengarna.

Sen är det en smaksak om du väljer F65an eller EOS300:an

Personligen gillar jag EOS300an bättre.

Dubbelexponering är när du tar två eller flera bilder på samma negativruta. Dvs filmen blir inte framdragen. Krävs lite kunskap om exponering och hur man ska kompensera för att inte få för mycket ljus, allt beroende på vilken typ av motiv.

Ja det var billigt för F80an. Skulle jag nog själv valt istället för F65an (på bekostnad av ett 75-300). Den lär du inte växa ur.

ok..men då har jag ju tagit dubbelexponerade bilder flera gånger, när jag har satt i en film o tatt bilder med den, när den redan var använd, har ju blivit häftig ibalnd, men oftats blev det bara skit! :)

aja..men tack ändå för tipsen..

Kanonbra val

Köpte en eos 300 med samma objektiv för ett tag sen. är skitnöjd. Jag har plåtat en hel del men bara med helt mannuella kameror (nikkormat). Objektiven är kanske av högsta klass men kvaliten är över lag god idag. Du har min rekomendation. KÖP!:)

slutartider..

en fråga till..

cannon kameran har slutartid 1/2000 o minoltan 505si har 1/4000.

Behöver man ha 1/4000 eller? eller räcker det med 1/2000??

tack..

Re: slutartider..

anders84 skrev:
Behöver man ha 1/4000
Nej.

Men snabba slutare brukar å andra sidan ge snabbare blixtsynk. Så även i detta fall. Canonen har 1/90 och Minoltan 1/125. Ingen större skillnad iofs om du frågar mig, men en mer erfaren blixtfotograf kanske invänder.

nikon F80 eller miolta 800si

ja har tänkt om lite...o kollat på dessa båda kameror. De kostar ungefär lika mycket som cannon eos 300 fast dessa har ju bara ett objektiv. Men har fler funktioner..

e sugen på nikon F80 :)

Re: Re: slutartider..

jimh skrev:
Nej.

Men snabba slutare brukar å andra sidan ge snabbare blixtsynk. Så även i detta fall. Canonen har 1/90 och Minoltan 1/125. Ingen större skillnad iofs om du frågar mig, men en mer erfaren blixtfotograf kanske invänder.

Inte för att jag är någon blixtfantast men det blir enklare att använda en snabbare synktid vid användning av upplättningsblixt i solsken.
Vet dock ej om 1/125 s räcker.

Jag TROR personligen att man får mer för pengarna om man köper en Minolta 800si istället för en Nikon F80. Men det brukar ju vara lättare att hitta begangnat till Nikon...

Men Anders... Om du är sugen på en F80 så har du ju redan gjort ditt val ;)
Klart mycket bättre kamera än EOS 300an men dyrare. Frågan är om du kommer att växa från EOS 300an. Jag har haft en EOS 500n i 4 år och det är typ samma kamera som EOS 300an. Skaffat mig en EOS 600 nu och så får 500n vara lite reserv. Gud vad jag gillar min 600a. Sicket köööp.
:D :D :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar