** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon EOS 300 Vs. Minolta Dynax 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan1986

Ny medlem
Jag ska snart köpa en systemkamera och behöver hjälp med valet av kamera. De kameror som jag är intresserad av är Canon EOS 300 och Minolta Dynax 5.
Om man ser till prestanda verkar dessa i mitt tycke jämlika. Den enda stora skillnaden vad jag kan förstå är att Minoltan kan ta 3 bilder/sec medans Canon bara kan ta 1,5 bilder/sec.
Jag kommer att använda kameran till att fota en del sport (t.ex fotboll) men även en del landskapsbilder.

Så min fråga är nu vilken kamera rekomenderar ni?

Tack på förhand
Johan

Det beror på.. Jag rekomenderar verkligen minoltan då den är superbra! men om du är sån att du kan tänkas vilja gå över till digitalt i framtiden så måste jag nog tyvärr rekomendera canon. Men om du vill plåta med vanlig film så rekomenderar jag verkligen minoltan. Den är superbra. Och i kombination med ett bra objektiv så är den superskön. Har vunnit ett par tester över canonen också.

Jag vill köra med vanlig film.
Canon verkar ha den fördelen att det finns mycket på begangat marknaden.

Vad rekomenderar du för objektiv till Minoltan?

Några stora skillnader mellan Canon och Minolta t.ex kvalite?

Mvh
Johan

Johan Sjögren skrev:

"Det beror på.. Jag rekomenderar verkligen minoltan då den är superbra! men om du är sån att du kan tänkas vilja gå över till digitalt i framtiden så måste jag nog tyvärr rekomendera canon. Men om du vill plåta med vanlig film så rekomenderar jag verkligen minoltan. Den är superbra. Och i kombination med ett bra objektiv så är den superskön. Har vunnit ett par tester över canonen också."

Vad är det för fel på Minoltas 7D, som kommer till hösten?
Eller de övriga, som väntas, t.ex. Minoltas 5D, budget version, som säkerligen kommer strax därefter!
Minolta har tidigare lanserat först de dyrare modellerna inom analogt, därefter de billigare, avskalade modellerna, sker så även inom det digitala!
Alla Minolta AF objektiv passar både till A-SLR och D-SLR!
Jag använder nu Dynax 5 och Dynax 60, väntar med inköp av en digital systemkamera, tills den fullstora bildsensorn (24x36mm) kommer att bli vanligare till ett vettigare pris, nu är den digitala kamera marknaden hysterisk, det går fortfarande alldeles utmärkt med analog fotografering!

I den kameraklassen hittar man inga jättestora skillnader mellan modellerna. Men jag skulle ändå vilja säga att Minoltan är strået vassare. Inte minst för att den har utsnittsmätning i form av spotmätare. Personligen skulle jag dra mig för att köpa ett kamerahus utan denna funktion faktiskt.

Först och främst skulle jag tänka igenom vad det är för något jag vill fotografera.

Steg två skulle vara att ta reda på vilka brännvidder och därmed objektiv jag behöver ha tillgång till för att kunna ta de tänkta bilderna.

Steg tre är att kolla in vilka tillverkare som kan erbjuda gluggarna jag behöver.

När man väl har bestämt tillverkare kan man ta och titta på kamerahus. Vilka funktioner behöver jag? Vilket hus känns bäst att hantera? Är priset rätt för mig? etc

Om du enbart vill köpa det bästa analoga huset i "instegsklassen" (utan tanke på att bygga ett större system inom en snar framtid) rekommenderar jag Minoltan. Lägg sedan pengar på ett prisvärt objektiv som tex Tamron AF 28-75/2.8. Trots prisvärdheten kostar det förvisso några tusenlappar, men har optiskt sätt hög kvalitet och är ljusstarkt. Brännviddsomfånget täcker också ganska många "vardagsmotiv".

Det är nästan så att man själv blir sugen på den kombinationen som en "ständigt-ha-med-sig-kamera".. :=)

Jo du har rätt lars. Minolta kommer ju faktiskt med en digital till hösten. Det kanske bara är för att jag själv vill ha just nu och då tänker man inte riktigt klart :)

Minoltan är superbra. Jag har 28-100 gluggen som följer med och den är jättebra och även den billiga 70-300 zoomen är faktiskt bra. Rekomenderar båda. Sen så har jag kompletterat med en 50mm som är ljusstarkare än de två andra och inte kostar alls särskilt mycket. Kan vara trevligt med jämna mellanrum.

Jag har även köpt mig en liten liten väska som egentligen va menad för dom lite större digitala kompaktkamerorna där kameran och 50mm objektivet får plats alldeles lagom med två rullar film och lite annat. Jättepraktiskt verkligen! Blir nästan som en kompaktkamera fast med allt det underbara som en systemkamera innebär!

Som egen brukare av just Dynax 5 sedan lång tid tillbaka kan jag varmt rekommendera kameran. Visst den är inte svart det bara måste riktiga kamror vara eller hur ;-) Det är också fel fabrikat enligt vissa förstå-sig-påare. Men om du kan se förbi de och se vad du får för dina surt förvärvade pengar. Tja då är Minolta Dynax 5 och för all del nya Dynax 60 ett KAP ! Fritt citerat ur huvudet har jag för mig tidningen foto i senaste numret skrev något i stil med "-Minolta har gjort det igen..."

Så Johan köp du en en Dynax 5 om du tycker priset är det rätta och kännslan du får när du lånar kameran i butiken är den rätta. Tycker du å andra sidan Canon kameran ligger bättre i handen eller på annat sätt känns bättre. Då kan du nog glatt köpa även den. Idag säljs det nog snudd på inga dåliga systemkamror. Om det sedan heter Canon eller Minolta ska du inte bry dig om...

Lycka till med ditt inköp och välkommen till fotograferingens mystiska och magiska värld :)

//H

Detdär va faktiskt ett bra råd tror jag! Skit i vilket märke det är. Båda är säkerligen jättebra kameror. Finns minst lika många som är nöjda med båda två! Gå på känsla!

Verkar som om jag får känna efter vilken kamera som passar mig bäst då kritiken mot de båda är likvärdig. Kommer antagligen köpa begagnat och har då kanske turen att få med lite olika objektiv.

Tack för alla svar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar