Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 300 eller 300v???

Produkter
(logga in för att koppla)

CarolaF

Ny medlem
Hej!

Någon med egna erfarenheter som kan ge råd om vilken av dessa två jag ska köpa canon eos 300 eller 300v?

Har kollat runt lite och det verkar som om att 300 verkar mer populär men den har ju å andra sidan utgått ur sortimentet, lite tips tack!
 
Det finns egentligen ingen anledning att inte gå på 300V då den är en utveckling av 300, V har ett trevligare grepp, bättre display (belyst) och ett mindre format.

Det finns säkert mer som jag inte kommer ihåg nu men det är så pass mycket att du inte borde tveka.
 
Ja, 300v är klart bättre. Förutom det Ola skrev har den snabbare autofokus, den aktiva fokuspunkten blinkar rött i sökaren, bajonettfattningen är i metall (istf plast på 300:n), blixten sitter högre upp, snabbare serietagning... Jag har säkert glömt något också...

/ Kjelle
 
Om du fotar i något av lägena P, TV, AV eller M (vilket jag alltid gör) är blixten avstängd tills du själv fäller upp den.

I motivprogrammen kan du däremot inte bestämma allt själv.
 
Senast ändrad:
Blixten kan inte stängas av i automatiklägena på någon av kamerorna. Dock fungerar ju P som "grön fyrkant" förutom att blixten inte poppar upp automatiskt samt att du kan påverka slutartid/bländarförhållandet.
 
Digitalt till analogt...

Tar upp en gammal tråd...

Tänkte köpa mig en analog systemkamera nu eftersom jag skall gå på en fotokurs. Jag har nästan bestämt mig för en EOS 300V. Min fråga är då, eftersom jag äger en EOS 350D om de objektiven jag har (cannon 18-55 och sigma 70-300 APO) är kompatibla med en 300V (är rätt säker på det). Det är väl bara brännvidden som måste räknas om? Eller är det något mer som kan strula eller inte fungera?

Frågar samtidigt vad skillnaden är mellan AF och EF objektiv??


MVH
7Christopher
 
Du kan inte använda EF-S på en 300v så ditt 18-55 passar inte.

AF är autofokus.
EF är fattningen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.