Annons

Canon EOS 30 vs 300

Produkter
(logga in för att koppla)

Corylus

Medlem
Hej Alla!

Jag är en amatör med en Canon 1000FN som jag nu växt ur. Jag fotar mest natur och former i naturen. Detta innebär att jag köpt på mig lite objektiv, linser och en konvektor.

Jag tänkte nu köpa en EOS 30 men läste då om en fotograf som ägde både en 30 och en 300. Han menade att 300 räcker och att det är objektiven som är viktigast. Jag håller med att objektiven är viktiga och utifrån vad jag idag använder och kan så räcker 300. En 300 innebär att jag också kan köpa Tamron SP AF 90/2,8!

Det är en omöjlig fråga att besvara men jag undrar om jag kommer att växa ur 300 också?! Jag blev också lite orolig när jag läste i en annan diskussion om en 300 som krånglade vid -10 grader.

Jag tar tacksamt imot inlägg som kan få mig att välja. Jag har tvekat tillräckligt länge nu!

Mvh Jesper
 
Hej,
Det var min EOS 300 som krånglade vid kykla. Har inte direkt fått något svar på vad det kan vara förutom att det inte är något känt problem. Har pratat med en Canonreparatör, som enligt egen utsago inte var någon EOS expert, han rekommenderade batteribyta. Har även vänt mig direkt till Canon men inte fått något svar ännu.

För övrigt är jag nöjd med 300´an. Funderade även jag ett kort tag om 30´an var något för mig men kom fram till att 300´förmodligen skulle mer än väl täcka mina behov. Ögonstyrd autofocus, som EOS 30 har, kan jag inte uttala mig om, men den är ju robustare vilket jag skulle tycka vara ett stort plus. EOS 300 kan upplevas som en aningen klen i konstruktionen.
 
Tjaaa...

EOS 30an är väl mer att betrakta som en proffskamera med snabbare motor, ögonstyrd AF. Dock samma AF som i 300an med 7 punkter 35-zons ljusmätning.EOS 30/33an har lite fler exponeringsinställningar,snabbare blixtsync och snabbare slutartider (1/4000). Tror nog att steget från 1000Fn till 300 är nog så stort.Om du ändå vill ha en mer avancerad kamera så finns det ett val till..EOS 33, samma kamera som EOS 30an men utan ögonstyrd AF och 700:- billigare.
 
Jag hade en EOS 500N (föregångaren till 300) och bytte upp mig till en EOS30 ganska nyss. Inte för att jag behövde, utan mest för att tekniksinnet skulle stilla sig lite :)

Det jag kan säga är att EOS30 känns enorm mycket robustare än 300;an som jag upplever lite plastig. För övrigt så märks snabbare autofokus, snabbare filmmatning osv... Jag ångrar inte att jag bytte upp mig. Enligt mig var det värt pengarna, men som du själv säger, det är inte kameran som gör bilderna. Jag tycker att det är en prioritering av hur mycket man fotograferar och hur länge man tänkt behålla kameran och hur man använder den. Ska man som jag ofta gör fotografera natur och inte har något emot att släpa med ryggsäck och stativ känns 30;an helt rätt, däremot ska man ta lite bilder på firmafesten på jobbet vill man ju bära på så lite som möjligt.

Du blir inte besviken vilken du väljer.
 
Om du går in på http://www.photozone.de/ och väljer Camera Performance Survey
Numeric Output så kan du jämföra olika kameror via ett poängsystem.
Informationen är baserad på information från olika användare. Kan kanske ge några idéer till vilken kamera du skall välja.

Mvh
Oskar Knudsen
 
Varför inte en begagnad eos5 med vertikalgrepp? Jag har en och det är tamejtusan den bässta kamera jag stött på.
Lånade en eos1v en gång (vilken verkligen är en superkamera), men det var faktisk skönt att få tillbaka min gamla greppvänliga 5a igen. Den har allt man kan behöva och mycket mer. Men bässt av allt är användarvänligheten.

När du vant dig vid den kan du bli väckt mitt i natten och med förbundna ögon ställa in den precis som du vill ha den på ett par sekunder :rolleyes: .

Nåja, en såpass avanserad kamera som är så lättanvänd och med reglagen precis där de ska får man leta länge efter.

Den är dessutom väldigt tysst och snabb.
Mvh Micke
 
Hejsan Hoppsan.

Om du nu har vuxit ifrån din EOS 1000 tycker jag definitivt att du skall köpa en EOS 30/33. Den har som sagt "proffsigare" funktioner, och beroene på vad man plåtar är den ibland ett klart bättre val även om Tamronet får vänta ett tag :(

Precis som Jeppe säger är EOS 30 bättre på "allt", men den har även blixtsynk på andra ridån och spegeluppfällning via självutlösaren. En ganska bra detalj för den makrobitne... Risken är bra mycket mindre att växa ur kameran eftersom den i princip har alla små fåniga funktioner man vill ha ibland. Ögonstyrningen fugerar i vissa fall himla bra och i vissa inte, och om den fungerar är den klart värd 700:- till. Starka brillor kan tex vara ett problem. Testa i affären om du är osäker.

Sätt dig ned med det tekniska beskrivningarna och lusläs dom rad för rad så ser du vilka funktioneer som skiljer 300 och 30 åt. På 30 och "uppåt" i kamerastegen skiljer det mycket lite, men "nedåt" kan det vara en del viktiga detaljer.

Och vad det gäller kyla: Jag har använt alla mina 3 EOS-kameror (ingen 300 dock...) i ner till -25 utan problem. det var snarare händerna och inte kameran som strulade. Film blir dock väldigt hård och spröd i stark kyla och batterier tömms fort så det gäller att ta det lungt och, om man kan, stoppa i lithiumbatterier. Med extra film och batteier i innefickan är det dock inget stort problem.

Hoppas det hjälpte

/Ingo
 
Tack Alla ...

... som svarat. Sedan jag startade diskussionen har jag åter varit och fingrat på en EOS 30 och 300. Precis som flera har skrivit känns 30 lite robustare (tryggare) att ha med sig i skogen. Å andra sidan har jag efter ytterligare läsning av specen från de båda konstaterat att det jag idag behöver finns i EOS 300. Dock känns funktionerna spegeluppfällning via självutlösaren och den snabbare bildmatningen som tänkbara önskemål.

Jag har inte funderat så mycket på 33:an men det stämmer att den är ganska mycket billigare. Jag blir inte riktigt klok på hur bra ögonstyrningen fungerar. Dessutom går det väl lika snabbt att manuellt skifta fokusering, eller!?

Mvh Jesper
 
Jag har ögonfokusering på min eos5a. Vissa säger att den fungerar dåligt och andra bra. Jag tycker den funkar väldigt bra men ändå använder jag den aldrig. Det känns inte som man vinner nåt på det.
Kan tänka mig att det blir samma sak med eos30. så visst kan 33an vara ett alternativ.

Men jag tycker allvarligt att du ska ta en titt på 5an. De tekniska specarna på den är bättre än hos eos30 anser jag.
Det du förlorar är EX-blixtsystemet. Istället blir det EZ som jag tycker funkar kanon. (A-TTL istället för E-TTL)
Du förlorar även 2AF-punkter, 5st istället för 7.

Men istället får du snabbare frammatning 5fps istället för eos30s 4fps.
Du får även snabbare slutare 1/8000 istället för eos30s 1/4000. och jag tvivlar på att eos30 är lika tyst som 5an.

Tänk på att du får en bra beggad 5a för samma pris som en ny 300 t.ex.

Kolla på www.canon.com/camera-museum/index.html och jämför själv.
MVh Micke
 
LeadHead skrev:
Appropå EOS 5. - Är det 5 eller 50 som har problem med inmatningshjulet?

Det är EOS5an som har en kass programratt. Klickstoppen går lätt sönder (läs i recensionsbanken). I övrigt är EOS5 en mycket kompetent och robust kamera.
 
Jag har valt!

Inläggen från LeadHead och ackelid fick mig att välja bort EOS 5. Jag har också valt bort EOS 300 främst pga "plastigheten" och att den är långsammare.

Valet stod till sist mellan EOS 30 och 33. Jag tror inte att jag kommer att använda ögonfokuseringen men varför vara småsnål när det är tänkt att kameran ska hålla flera år framåt. Jag kanske upptäcker ett nytt område att fotografera där det fungerar med ögonfokus. Det blir en EOS 30!

Tack alla som hjälpt mig.

Jesper (snart ägare av en ny kamera:D )
 
Grattis!

Gratulerar till valet!

Jag är själv ägare till en Eos30. Jag är helnöjd!

Köp batteripacket Bp-300. Vanliga batterier och bättre känsla!:p
 
Krånglar i kylan??

Läste någonstans ett inlägg om att EOS 300 skulle krångla vid minus 10 grader. Tog min kamera med mig och gjorde en utflykt vid nyårsafton, då jag befann mig i Järvsö. Jag uppmärksammade inga problem överhuvudtaget, och då var det -24 C. Jag är fullständigt övertygad om att det finns kameror som krånglar vid minus tio grader, men jag tror snarare att det är vissa exemplar och inte modellen, som krånglar!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.