Annons

Canon EOS 30 vs 300

Produkter
(logga in för att koppla)

Corylus

Medlem
Hej Alla!

Jag är en amatör med en Canon 1000FN som jag nu växt ur. Jag fotar mest natur och former i naturen. Detta innebär att jag köpt på mig lite objektiv, linser och en konvektor.

Jag tänkte nu köpa en EOS 30 men läste då om en fotograf som ägde både en 30 och en 300. Han menade att 300 räcker och att det är objektiven som är viktigast. Jag håller med att objektiven är viktiga och utifrån vad jag idag använder och kan så räcker 300. En 300 innebär att jag också kan köpa Tamron SP AF 90/2,8!

Det är en omöjlig fråga att besvara men jag undrar om jag kommer att växa ur 300 också?! Jag blev också lite orolig när jag läste i en annan diskussion om en 300 som krånglade vid -10 grader.

Jag tar tacksamt imot inlägg som kan få mig att välja. Jag har tvekat tillräckligt länge nu!

Mvh Jesper
 
Hej,
Det var min EOS 300 som krånglade vid kykla. Har inte direkt fått något svar på vad det kan vara förutom att det inte är något känt problem. Har pratat med en Canonreparatör, som enligt egen utsago inte var någon EOS expert, han rekommenderade batteribyta. Har även vänt mig direkt till Canon men inte fått något svar ännu.

För övrigt är jag nöjd med 300´an. Funderade även jag ett kort tag om 30´an var något för mig men kom fram till att 300´förmodligen skulle mer än väl täcka mina behov. Ögonstyrd autofocus, som EOS 30 har, kan jag inte uttala mig om, men den är ju robustare vilket jag skulle tycka vara ett stort plus. EOS 300 kan upplevas som en aningen klen i konstruktionen.
 
Tjaaa...