Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Kom just tillbaka efter att ha varit på Canons presskonferens. Men vet att bl a Phil Askey släppte nyheten tidigt i morse och ser att här finns en annan tråd i ämnet.

Men om ni vill veta något från en som tagit lite bilder med kameran (dock ej bedömt bildkvaliteten eftersom det var ett förexemplar) så är ni välkomna att fråga.
 
20D känns lätt, särskilt jämförd med EOS 1D mkII känns den fjäderlätt. Bra känsla också för kaerahuset och de ändringar som är gjorda på det mätt mot 10D.Behändigt också att kunna flytta mellan de nio fokuseringspunkterna med den nya lilla "joysticken".

Ska så fort som möjligt prova den också med nya EF-S 10-22.

13 400 rekommenderar Canon som pris för huset, alltså lägre än vad 10D kostade. Sen sänker man också priset på 300D.
 
Är det då exklusive moms.

Första priserna ligger ju på 14700 på scandinavian och 15800 hos kameradoktorn, för bara huset.

--------------------------------

Vad fick du för helhetsintryck, gedigen, lättanvänd, stabil, ergonomi, etc.
 
Från canon.se

"Kameran kommer att finnas på den svenska marknaden i slutet av september. Rekommenderat ca pris för kamerahuset är 16 800 kronor inklusive moms och 13 440 kronor exklusive moms. Ca priset för kamerahuset med EF-S 18-55 är 18 000 inklusive moms och 14 400 exklusive moms."
 
10D har ett rekommenderat pris på 18000:- och kostar runt 15000:-...då borde 20D kunna hamna på runt 13800:- tycker man.
 
Patrik Carlstedt skrev:
Så dom lanserar inte 17-85 till en början?

17-85 säger man ska komma i oktober för ett riktpris på 5 920 kronor (det blir 7 200 med moms :)!)

10-22 utlovas till i november för 7 200 plus moms.

De pris som jag citerade på 20D-huset var naturligtvis utan moms.
 
Gunnar Fahlström skrev:
17-85 säger man ska komma i oktober för ett riktpris på 5 920 kronor (det blir 7 200 med moms :)!)

10-22 utlovas till i november för 7 200 plus moms.

De pris som jag citerade på 20D-huset var naturligtvis utan moms.

7200+moms? det sägs att 20d med den gluggen ska ligga på ca 100 dollar över bara huset. kan ju itne vara rimligt
 
geronimo13 skrev:
7200+moms? det sägs att 20d med den gluggen ska ligga på ca 100 dollar över bara huset. kan ju itne vara rimligt

Ja men inte levereras den med 17-85 med i snikpaketet, Daniel. Där finns istället samma 18-55 som 300D förpackas med. Kamerahus plus det objektivet är riktprissatt till 18 000 kronor inklusive moms, enbart huset 16 800 kronor inklusive moms.
 
Re: Vad kommer 300D att hamna på?

JalleS skrev:
Nyfiken eftersom jag ska sälja min:)

Det här är Canons uppgivan priser:

Priset för EOS 300D Kamerahus 10 500.-
EOS 300D + 18-55 11 500.-
EOS 300D svart + 18-55 + batterigrepp 12 650.-
EOS 300D svart + 18-55 + 55-200 + batterigrepp 14 600.-
Alla inkl moms.
 
christiank skrev:
Fick du känna på batterigreppet BG-E2 till 20D. Om det är i plast eller metall?

Kände på det gjorde jag och det verkade gediget. Har dock ingen aning om vad det är konstruerat av. Själv vill jag helst ha så lite vikt som möjligt. Med tanke på hur bra batterikapaciteten är numera så är för mig enda anledningen till att använda ett batterigrepp att man får en avtryckare för bilder tagna på höjden.
 
jag som glad i hågen just skulle springa o köpa en 10D som jag spanat in så mycket... och så kommer en sån här nyhet. surt. Är den värd att vänta på eller?
 
Jag tycker att det är bara att gratulera (inte vara sur;-)! 20D är bättre än 10D på nästan samtliga punkter...till (något) längre pris dessutom!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.