ANNONS
Annons

Canon EOS-1D X Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Beskärningsfunktion skulle vara mycket trevligt i alla kameror tycker jag, det är så fina skärmar på dom flesta kamerorna i dag, och då kan man se direkt hur bilden blir, man tar kaffepaus eller får stunder att kolla på bilderna. Varför har vi inte den funktionen i alla kameror, och så skulle man kunna använda förstorningsmöjligheteten när man kollar skärpan på en viktigt bild ( mycket trevligt när man hade första digitala kameran )- vad bra att kunna välja utsnitt redan där, och spara bilden kanske tio ggr uppförstorad om man accepterar resultatet.

Sedan undrar jag om Canon jobbar på att hitta lättare material för kamerahuset, blir dom för dyra eller vad hindrar en sådan utveckling.

Vänligen.
//Bengt.

Fick min i första batchen, bokade i februari tror jag.

aha ok så hur länge har du haft den?

vilken kameran uppgradera du från och hur resonerade du kring köpet av mk II ?

samt hur tycker du att kameran är för dina behov? som i första hand är?

(många frågor men jag är väldigt nyfiken på denna kamera) :)

Beställde den 2 februari och har inte fått några leveransbesked ännu.

Den 7 april var jag inbjuden till en CPN-presentation av kameran.
Det var en mycket bra genomgång av alla finesser med möjlighet att testa kameran.
Då fanns ingen information om leveranstid eller leveranskapacitet.

Fick besked i går att endast ett fåtal kamerahus levereras under april och maj.
Det är ett par tidningar och någon fotograf på någon bildbyrå som får ta del av de leveranserna.

Övriga får nog vänta till juni månad.
Endast enstaka exemplar och minimal information är väl som vanligt när det gäller nya produkter i det här segmentet.

Det var en mycket bra genomgång av alla finesser med möjlighet att testa kameran.

Det är ett par tidningar och någon fotograf på någon bildbyrå som får ta del av de leveranserna.

Endast enstaka exemplar och minimal information är väl som vanligt när det gäller nya produkter i det här segmentet.

ja ok alltid lite.... tradigt när man väl har bestämt sig för något man vill ha att gå o vänta på det. :-o

vetgirig som jag är ställer jag samma fråga till dej vilken kameran uppgraderade du från och hur resonerade du kring köpet av mk II ?

var det något särskilt som du tog med dej från CPN-presentationen?

ja ok alltid lite.... tradigt när man väl har bestämt sig för något man vill ha att gå o vänta på det. :-o

vetgirig som jag är ställer jag samma fråga till dej vilken kameran uppgraderade du från och hur resonerade du kring köpet av mk II ?

var det något särskilt som du tog med dej från CPN-presentationen?

Ja visst är det så, när man bestämt sig så skall det hända på en gång!

Har för närvarande ett antal EOS-1 X och en EOS-1 MKIV.

Mina orsaker till uppgradering är framför allt en betydligt snabbare och säkrare AF.
Högre seriebildstagning och bättre hög-ISO prestanda är ju alltid ett plus.

Noterade att genomgången av bildhanteringsfunktionerna i kameran var något som de närvarande sportfotograferna såg ut att gilla.

Svårt att vid ett sådant tillfälle kunna testa AF men den kändes något rappare och säkrare framför allt i lite sämre ljus.
Man har spridit ut AF-punkterna och ökat valmöjligheterna betydligt, bra att ha saker, men kanske inte avgörande för ett köp.

En riktig aha-upplevelse för mig är möjligheten att plocka ut stillbilder ur en 4K-film. Det ger i praktiken 60 b/s vid fotografering.
Det är något jag hoppas kunna testa på en jagande gepard i sommar.

Vet inte vilket som är lättast att få till geparden eller kameraleveransen. :)

Ja visst är det så, när man bestämt sig så skall det hända på en gång!

Har för närvarande ett antal EOS-1 X och en EOS-1 MKIV.

Mina orsaker till uppgradering är framför allt en betydligt snabbare och säkrare AF.
Högre seriebildstagning och bättre hög-ISO prestanda är ju alltid ett plus.

Noterade att genomgången av bildhanteringsfunktionerna i kameran var något som de närvarande sportfotograferna såg ut att gilla.

Svårt att vid ett sådant tillfälle kunna testa AF men den kändes något rappare och säkrare framför allt i lite sämre ljus.
Man har spridit ut AF-punkterna och ökat valmöjligheterna betydligt, bra att ha saker, men kanske inte avgörande för ett köp.

En riktig aha-upplevelse för mig är möjligheten att plocka ut stillbilder ur en 4K-film. Det ger i praktiken 60 b/s vid fotografering.
Det är något jag hoppas kunna testa på en jagande gepard i sommar.

Vet inte vilket som är lättast att få till geparden eller kameraleveransen. :)

tack för fin info, låter mycket lovande!

det här med att plocka jpg bilder ur en 4K film tycks ha kommit något i skymundan, om hanteringen är någorlunda smidig tycker jag det verkar helt grymt och undrar lite om det är så vi kommer att "fotografera" i framtiden???

det här med att plocka jpg bilder ur en 4K film tycks ha kommit något i skymundan, om hanteringen är någorlunda smidig tycker jag det verkar helt grymt och undrar lite om det är så vi kommer att "fotografera" i framtiden???

Ja hanteringen kan skötas direkt i kameran och är väldigt smidig och snabb.
Visst är det en häftig finess men film tar ju en hel del utrymme på minneskorten.

Manualen finns här: http://www.canon.se/support/consume.../eos-1d_x_mark_ii.aspx?type=manuals&language=

Om man ska använda den finessen som serietagningsläge för fotografering så tar man nog kortare snuttar än 10 minuter. Normalt kör man ju några sekunder i taget.

Om man ska använda den finessen som serietagningsläge för fotografering så tar man nog kortare snuttar än 10 minuter. Normalt kör man ju några sekunder i taget.

jo och 10 minuter 4K film med 60 fps blir ju dessutom 36.000 bilder att "kika igenom" ;-)

i vilket fall som helst så är det en poäng att det en hel del utrymme på minneskortet fast det gör ju även 10-12 fps under några sekunders fotograferande med.
nukan man ju iofs sätta i ett 256 GB kort (för 10.000 kr) så har man en del utrymme att spela med (och VÄLDIGT många bilder att förlora om det skiter sig med kortet) :-O

14 bilder per sekund i full upplösning tar drygt häften så mycket plats som 60 bilder per sekund i 4K, så man får helt enkelt köpa dubbelt så stora minneskort. :)

(Jämförelsen är på pixelnivå, så eventuell komprimering kan ändra förhållandet).

Du har väl observerat att beskärningsfunktion är mycket basic? Du kan bara beskära vinkelrätt, det går inte att vrida den beskurna bilden.
...

Jodå, det är jag bekant med.
Lite förvånad över att det inte går att "träta upp" bilderna.
Faktum är ju att på den "gamla" 1Dx så kan du ju både beskära och räta upp bilder direkt i kameran när du använder "Direct Print".

"Trots" det så säger jag "äntligen". Har tjatat öronen av stackarna på Canon om det här i flera år.
Orsaken är att jag jobbar en del med Shoot it live. Mestadels på sportjobb.
På sådana jobb så är möjligheten till rätt "grovhuggna" och enkla beskärningar faktiskt till stor nytta.

I övrigt så är intrycket att det här är en riktigt bra kamera.
Så jag hoppas att den kommer snart.
När jag fått möjlighet att testa den lite mer ordentligt så kommer jag att skriva ihop vad jag tycker om den.

Jag fick den för en vecka sen utan att förboka alls....

Det är inget nytt. Jag plockade stillbilder ur digital video för drygt 15 år sedan. Det har sina fördelar på väldigt rörliga motiv men kräver också ett rationellt arbetsflöde. I andra sammanhang (studioporträtt, produktfoto och andra mer eller mindre orörliga motiv) blir det bara en omväg att gå via rörlig bild.

Diskussionen om detta skulle vara framtidens fotograferande har pågått väldigt länge. Jag tror inte att vi hamnar där, väldigt rörliga motiv undantagna.

Canon 1DX II får 88 på DXO

Högsta poängen på en Canon DSLR.

The Canon performs exceptionally well. Not only does it have a wider useful dynamic range at base and low ISOs than the Nikon, it’s not far behind the Sony, and that small difference won’t be noticed in use. The Canon sensor continues to offer a wide dynamic range at every ISO setting, improving on the Sony from ISO800 onwards, and falling only slightly behind the Nikon’s strong performance from ISO6400 onwards. Indeed, the difference at most is around +0.6EV. Canon cameras are known for high ISO noise performance, and the Mark II surpasses both the Nikon and Sony by nearly +0.5EV.

Läs mer på: http://www.canonrumors.com/canon-eos-1d-x-mark-ii-scores-an-88-on-dxomark/#ixzz4Czz0ra9V

Med den kommentaren angående DXO kan man konstatera att åtminstone när det gäller 1DX Mark II spelar sensorn inte längre någon roll för vilken toppkamera man ska välja.

Med den kommentaren angående DXO kan man konstatera att åtminstone när det gäller 1DX Mark II spelar sensorn inte längre någon roll för vilken toppkamera man ska välja.

Ärligt talat så har jag personligen hävdat att så varit fallet redan tidigare.
Men förhoppningsvis så kan vi slippa den här, i mitt tycke, extremt överdrivna diskussionen om sensorer i allmänhet, och DR i synnerhet.

Med det sagt.
Så har jag haft en 1Dx mkII ett några veckor nu.
Tyckte, och tycker att AF på "gamla" 1Dx är riktigt bra.
Men på 1Dx mkII är den ännu bättre, rent löjligt bra.
Så här långt har jag hunnit med drygt 10 matcher.
(Mestadels Fotbolls-EM).
Inte minst så är AF med mitt 400/2,8L IS USM i kombination med extendern 1,4TC III rejält mycket snabbare än med "gamla" 1Dx.
(Om någon är intresserad av bilder, så är det mesta på min blogg från Fotbolls-EM taget med 1Dx mkII, resten med "gamla" http://blogg.photo-it.net/search/label/EURO2016 ).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar