Annons

Canon Eos 1d vs Eos 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkass

Medlem
Jag har en lite fråga till er erfarna plåtare... Vad ska man välja mellan... en Begagnad Eos 1d eller en ny Eos 20d?

Mvh Jerkass

hej!
det beror lite på vad du är ute efter, 1D kan jag tänka mig ligger lite lägre i pris och du får en robust kamera som tål mycket. 20D har ddubbla upplösningen och nyare teknik, ETTL II bl.a. på 20D passar även EF-S objektiven vilket gör att du kan få lite billigare vidvikel objektiv. 20D är mycket lättare om man inte väljer det extra vetikal greppet.

viktigast är nog att du känner på dom båda så du vet vad du kommer att köpa..

//J

Hugget som stucket, vad är DU ute efter?

Jag sitter idag med en EOS 10D och har lånat en EOS 1D av en för detta kollega. Denne har köpt en 1Ds MkII och skall därmed avyttra sin 1D.

Jag var lite sugen på snabbheten och känslan i proffsvarianten så jag har lånat den i ett par dagar nu och testat lite olika bilder.

Det som skiljer mest är ju sökaren och snabbheten vid fotograferingsögonblicket.
Ungefär som när man sköt k-pist i lumpen; "Ett skott sa jag!" från kapten när man brassade av en hel salva de första gångerna. :)

Förövrigt känns 10D'n som nåt man köpt på Hobbex när man släpat runt "the Rhino Killer" EOS 1D ett par dar, Och då är ju faktiskt EOS 10D den allra mest välbyggda av alla konsument D-SLR kameror i mitt tycke.

EOS 1D:
+ Snabb uppstart
+ 8 bilder per sekund...
+ Gigantisk sökare (jmfr 10D)
+ Tätad och tålig, kan nyttjas i regn med rätt optik.
+ Suverän Autofokus
+ 1,3 ggr brännvidden. Min 17-40 har precis blivit ett läckert vidvinkelobjektiv, ca 21mm
- Mitt 70-210 räcker numera bara till 270mm
- Känsligare för optikval, endast de bästa objektiven plockar ut max av sensorn. Klara CA tendenser med 50/1,8.
- CCD sensor. Lite grovkorning och rå. Mera brus och även känsligare för damm!
- Sämre dynamik vid ISO 100
- Lite bökig hantering för att ställa in kameran
(Måste trycka ned två knappar samtidigt som
man vrider en ratt för att justera ISO t.ex.)
- Tung och stor
- Ingen inbyggd blixt för lättning eller
nödsituationer
- Dyr i förhållande till bildkvalitet
- Relativt små bilder, ca 4.15 Mpix
- Stimmig slutare, Mycket ljudlig!

EOS 10D
+ Smidig men fortfarande gedigen.
+ Mycket bra bildkvalitet
+ Tyst och smidig slutare
+ ISO 100
+ CMOS sensor = Mycket lågt brus och fina toner
+ Inbyggd blixt, mycket bra för att lätta upp motljusbilder eller skapa en liten gnista i ögat på modellen.
- Trött i uppstart
- 3 bilder per sekund
- Liten sökare
- Inte dålig AF, men avgjort sämre än EOS 1D'n

EOS 20D
På plussidan samma som EOS 10D men denna modell plockar bort ett antal minustecken. Jag har inte utvärderat denna lika grundligt som de andra båda, men jag har tagit provskott och klämt o känt.

* Sökaren är inte lika bra som på EOS 1D men lite bättre än på 10D. (Marginellt dock)
* 5 bilder per sekund är kul, men inte lika roligt som 8 :)
* Bättre AF än 10D, fortfarande inte i närheten av 1D dock.
* Uppstartsfördröjning? Vad hette det sa du?
* Sämre kvalitetskänsla än 10D
* Stimmig slutare som låter "plastkvalitet"
(Vilket den INTE gör på 1D, om än den hörs över hela socknen)

Så ser jag dessa kameror. Men det finns säkert flera synpunkter på dem alla tre.
Men jag ser i alla fall den mest prisvärda kameran just nu som en beggad 10D.

MVH /Micke

Re: Hugget som stucket, vad är DU ute efter?

AlfaGTV skrev:
- Känsligare för optikval, endast de bästa objektiven plockar ut max av sensorn. Klara CA tendenser med 50/1,8.
- CCD sensor. Lite grovkorning och rå. Mera brus och även känsligare för damm!

MVH /Micke

Hmm.. nja.. för det första såkräver den inte värre gluggar än 10D och 20D.. den har ju "bara" ca: 4MP upplösning..

CCD-Sensor är faktiskt brusfriare än både 10D och 20D vid ISO 100-200.

Men rätt är att dynamiken är något begränsad vid ISO 100, hurvida den är sämre än 10D och 20D får de lärda tvista om.. 1D har ju faktiskt gigantiska pixlar jmfrt med 10 och 20D.. vilket i sin tur ger ökad dynamik.

Re: Re: Hugget som stucket, vad är DU ute efter?

Jeppe skrev:
Hmm.. nja.. för det första såkräver den inte värre gluggar än 10D och 20D.. den har ju "bara" ca: 4MP upplösning..
Faktum är att man ser tydlig CA även med de gluggar som inte normalt lämnar CA, t.ex. EF 50/1.8II. Om detta beror på 1.3X sensorn, med det större nyttjandet av optikens "utlysningscirkel", eller något optiskt fenomen vet jag inte. Jag kanske hellre borde uttrycka det som enfärgade ytor som kan tolkas som CA eller som moiré.

Jag ska gärna lägga upp ett par delförstoringar så får du se.

CCD-Sensor är faktiskt brusfriare än både 10D och 20D vid ISO 100-200.
Jag har hittills inte sett någon CCD baserad digital SLR som har 100 som baskänslighet. Men det kanske finns? Hur som helst tycker jag att bilderna ur 1D'n påminner mycket om mina gamla bilder från Nikon D100. Men de är ju båda CCD baserade och jag upplever dem som brusigare om man bearbetar för att återge ett bra tonomfång.
Det är möjligt att mätdata säger annorlunda, men mitt öga tycker tonerna är MYCKET finare från de CMOS baserade kameror jag använt. Och absolut brusfriare.

Men rätt är att dynamiken är något begränsad vid ISO 100, hurvida den är sämre än 10D och 20D får de lärda tvista om.. 1D har ju faktiskt gigantiska pixlar jmfrt med 10 och 20D.. vilket i sin tur ger ökad dynamik.
Rent subjektivt ger 1D en mörkare ton i bilden jämfört med 10D och så var det även med min gamla D100. För att exponera rätt vill jag gärna köra +1/3 exponeringskompensation. (För att undvika/minska brus i lågdagrar) Men då är det väldigt lätt att tappa högdagrarna. Kanske det är så att det dynamiska omfånget är större, det borde åtminstone vara det, men det är svårare att nyttja.

Allt detta är naturligtvis väldigt subjektivt, och efter ca 6-700 bilder med 1D så skall jag inte påstå mig kunna nyttja den optimalt.
Men bilderna från den påminner definitivt mer om D100 än om 10D. Och de båda har jag nog blippat ca 10K bilder med var.

Sen ska vi inte glömma att 1D lanserades i slutet av September 2001 medan EOS 10D släpptes i Februari 2003. En hel del kunskap har nog tillämpats emellan dessa.

MVH /Micke

Senast ändrad:
Faktum är att man ser tydlig CA även med de gluggar som inte normalt lämnar CA, t.ex. EF 50/1.8II. Om detta beror på 1.3X sensorn, med det större nyttjandet av optikens "utlysningscirkel", eller något optiskt fenomen vet jag inte. Jag kanske hellre borde uttrycka det som enfärgade ytor som kan tolkas som CA eller som moiré.
Kromatisk abberation är ett fenomen, på digitalarna uppträder dessutom flera andra. Ett annat är blooming, vilket innebär att när en pixel blir mättad så läcker laddningen över till omgivande pixlar vilket kan tolkas som kromatiskt abberation runt t.ex. grenverk, etc. Sedan finns det andra saker såsom minskad kontrast i vissa situationer för att sensorn är mer reflektiv och det vara saker som beror på ljuset vinkling mot sensorn.

Revidera!

Måste revidera min uppfattning om bildkvaliteten på EOS 1D efter att ha testat andra RAW konverteringsprogram.

Det visade sig att Digital Photo Professional 1.5 inte gjorde ens ett halvskapligt jobb med RAW filerna från EOS 1D. Enorma bieffekter!
Se tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33789

Jag har konverterat ett antal bilder med FileViewer Utility nu och skillnaden är MYCKET stor. Jag vidhåller fortfarande att EOS 1D brusar mer om man vill ha det stora dynamiska omfånget som erbjuds vid ISO 200 än EOS 10D vid samma ISO.

En annan tråkig effekt uppkommer om man vill höja lågdagrarna; Regelbundna brusmönster, eller "banding" om man så vill.

Exponera rätt, så slipper du detta iofs.

Summerat:
EOS 1D ger mycket bra bildkvalitet för sina pixlar.

/Micke

Jag knuffar upp tråden lite igen med en fråga som gäller min framtida fotografering. Har hamnat i ett läge utan kamera och måste köpa ny (beg!).

Jag hade en 20d men var mycket missnöjd med känslan i huset och det är bland det absolut viktigaste för mig att huset är rejält med bra känsla. Har dock inte råd med mark II just nu så en mark I skulle passa bra.

Jag kommer nästan uteslutande fota artist-porträtt under livekonserter på mörka klubbar med iso 800-3200 och är lite orolig för banding, dvs strecken som uppstår i mörka partier. Jag vill gärna ha ganska stora svarta partier i mina bilder och justerar ofta ner partier runt artisten i photoshop om det behövs.

På dpreview anade jag att det skulle uppstå banding även om man exponerade rätt men sedan efterjusterade mörka partier så att de blev ännu mörkare, vilket är precis det jag kommer göra.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1d/page17.asp

Nu är det ju så att 20d'n hade stora problem med tex iso 3200 och banding. Se ett exempel här från en av mina bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=360808

Jag är ju nöjd med bilden, men tycker att den är på gränsen till förstörd av strecken. Kommer en 1d med iso 800-1600 få lika mycket eller MER streck än så här vid liknande situationer? Jag vill så gärna ha en 1d så jag hoppas på ett nej...

Jag vill inte påstå att jag rör mig i dessa ISO områden alltför mycket, men jag har inte sett mycket av "bandingen" på min 1D. Den har senaste firmware och fungerar för övrigt mycket bra.

Om du ändå drar ner ljusstyrka och kanske även kontrast på bakomliggande delar så borde det inte vara något problem.

/Micke

Ok, men jag kommer dra upp kontrasten i bakgrunden, dvs göra den svartare.
Fast samtidigt drar man ju ner ljusstyrkan :)
Lurigt det där.

Ett stort problem när det gäller att köpa en beg 1d måste väl vara att hitta en som inte är slutkörd också. Finns det nåt bra sätt att kolla antal exponeringar och liknande?

Senast ändrad:
Zamn skrev:
Finns det nåt bra sätt att kolla antal exponeringar och liknande?

Jag tror att det bara är Canons auktoriserade verkstäder som kan gör det på ett korrekt sätt.
Så tolkade jag det som min handlare sa iaf.

Det där med bandingen kan ju vara ett problem för vissa motivsituationer, men för mig har det ingen betydelse.
Däremot brusar den mer än en CMOS baserad kamera.Men det kanske du hade klämm på redan..
MVH /Micke

AlfaGTV skrev:
Däremot brusar den mer än en CMOS baserad kamera.Men det kanske du hade klämm på redan..
MVH /Micke

Jo det visste jag, har läst på ganska bra :)
Undrade bara lite om bruset i förhållande till min speciella användning. Tack för de snabba svaren förresten Mikael!

Zamn skrev:
Ett stort problem när det gäller att köpa en beg 1d måste väl vara att hitta en som inte är slutkörd också. Finns det nåt bra sätt att kolla antal exponeringar och liknande?

Det finns ett program som man kan ladda ner för att se hur många bilder kameran har tagit. Man måste då ha en originalbild från kameran och ser då bland annat serienummer på kameran och exponeringsnummer. Verkar fungera klockrent.
Finns att ladda ner på http://www.soens.de. Klicka på "Software" och ladda sen ner "CanCount 1.0".

När det gäller ditt grubbleri om 20D eller 1D så kan jag säga att 20D har mycket mindre brus på höga ISO. Sen är det ju en helt annan känsla i 1D, men det är ju upp till dig att bestämma vad du tycker är viktigast.
Jag kör en hel del på ISO1600 när jag plåtar handboll och tycker att det fungerar ok. Har haft en sådan bild över ett uppslag i dagspresstryck, men den är ju inte helt klockren då. På ISO 3200 så är det i princip oanvändbart, medans 20D är grymt bra på ISO 3200.

Mvh

Daniel

Moire med 1D?

Upptäckte dock härom dagen att det blev ett moire-mönster på en mönstrad slips. Bilden är i 100% och är tagen på ISO1250, 1/100, 2.8.

Är detta något som man får acceptera att det blir ibland, eller är det speciellt dåligt på 1D?

Det blir ju inte alls snyggt och bilden är ju i stort sett oanvändbar.

/Daniel

EDIT: Kanske ska säga att den är tagen med Sigma 70-200/2.8 på 126mm också.

Bilagor

• moire01.jpg
    moire01.jpg
    30 KB · Visningar: 563
Senast ändrad:
Är det skillnad på de här felen beroende på vilket objektiv man kommer använda till sin 1d?

Jag kommer köra med ett ef 70-200 2.8 is

Är det någon som provat samma (felskapande) motiv med olika objektiv och sett någon skillnad?

Jag upptäckte moire på en annan bild också. Denna är tagen med Sigma 24-70/2.8 EX.
Denna gång med ISO200, 1/400, f7.
Verkar uppstå när det i dessa fall är kläder med lite ojämn struktur.
Har tyvärr inte testat med olika objektiv. Det är först när man kolla på datorskärmen som man upptäcker mönstrena.

Nån som vet hur vanligt det är med moire och om det endast förekommer på specifika kameror?

/Daniel

Bilagor

• moire02.jpg
    moire02.jpg
    31.8 KB · Visningar: 252
defiant skrev:
20D har ddubbla upplösningen

Njae, den har inte dubbla upplösningen i den traditionella meningen. Den har dubbelt så många bildelement i sensorn, men det betyder inte att upplösningen blir dubbelt så stor.

Upplösningen mäter man ju i linjepar per millimeter; det är alltså ett endimensionellt mått, medan pixlarna man räknar på en bildsensor fyller en yta.

Upplösningen ökar alltså med kvadratroten ur bildelementökningsfaktorn, dvs i det här fallet roten ur två ~= 1.4.

PD

danielstenholm skrev:
Jag upptäckte moire på en annan bild också. Denna är tagen med Sigma 24-70/2.8 EX.
Denna gång med ISO200, 1/400, f7.
Verkar uppstå när det i dessa fall är kläder med lite ojämn struktur.
Har tyvärr inte testat med olika objektiv. Det är först när man kolla på datorskärmen som man upptäcker mönstrena.

Nån som vet hur vanligt det är med moire och om det endast förekommer på specifika kameror?

/Daniel

Moire uppkommer på bilder från alla en skotts Bayer interpolerande kameror, du har haft oturen att stå precis rätt/fel till motivet och linjemönstret. Hade du haft en 20D i din hand och backat ett antal cm från motivet så hade moire uppträtt även hos den kameran och det mönster som avbildas.

Så länge vi inte har sensorer som har högre upplösning än optiken så kommer du få moire någon gång oavsett kamera.
Hade du nu skakat lite grand, inte varit så stadig på handen så skulle du inte sett fenomenet lika klart.

Mikael

Zamn skrev:
Är det skillnad på de här felen beroende på vilket objektiv man kommer använda till sin 1d?

Jag kommer köra med ett ef 70-200 2.8 is

Är det någon som provat samma (felskapande) motiv med olika objektiv och sett någon skillnad?
Tyvärr (!?) väljer du ett objektiv som är extremt skarpt/högupplösande vilket kommer att ge dig moiré i vissa fall.
Ju sämre uplösningsförmåga hos optiken=mindre moiré :)

/Micke

Men moire´ är inte riktigt lika jobbigt för mig eftersom jag jobbar nästan uteslutande med svartvitt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar