Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Tänkte bara nämna att de är nere runt 35000kr (med blixt?) nu nya, det visste du kanske redan.


Vettigt pris, vet ej, är så personligt. Man kan alltid kolla på var Beg. priset ligger på ca, på olika ställen som tex Ebay, Blocket.

Förstår dock inte hur man kan sälja en Canon EOS 1D Mark II :) :) :)

MVH

Omar
 
Cyberphoto har den just nu, precis som Omar nänmer för 35 k med 580 blixt, och blixten är väl ca 5 k?

Såg en utannonserad för 28 men det känns mycket om man får en ny med 580 för "bara" 7 till.
 
Hej

Det är den gamla blixten som ingår, blixt 550EX på Cyberphoto.

MVH

Omar
 
Får man en baggad med moms börjar det blir riktigt intressant. Värdet av att ha två identiska kameror är stor vid snabba situationer, härligt att slippa olika batterisystem också.
 
Jag var rätt sugen på den som var utannonserad på Cyberphoto för 18 papp, men det fanns inget kvitto på den och jag personligen fick inte ett tillräckligt bra intryck av säljaren för att "våga" köpa kameran, mao jag kunde inte slå ur hågen att den möjligen var stulen.

Jag är oootroligt sugen på 1D2-huset och fick brottas länge med mitt samvete och samvetet vann. Rent moraliskt känns det rätt bra.

Tre anmärkningar:

1. Jag VET INTE att den var stulen och jag går fortfarande och funderar på om jag missade en bra affär för att jag var för försiktig.

2. Den "nya" lagen som säger att originalägaren har rätt att få tillbaks godset, även om du köpt det i "god tro" hjälper moralen en bra bit på traven, speciellt i digitalåldern där serinummer på kameran lätt kan slinka med en bild ut på nätet och det inte skulle vara helt omöjligt att hitta en stulen kamera på det sättet. Om man som köpare tar det säkra före det osäkra och rensar bort numret från eventuell postad exif-info så erkänner man samtidigt för sig själv att man tror man köpt stöldgods. En snygg logisk tvist på gråzonsproblematiken, kan man säga.

3. Det har på diverse ställen spekulerats vilt om en "mk3". Det skulle givetvis sätta rejält med fart på begagnatmarknaden och priserna skulle nog sjunka rätt mycket, trots att det troligen finns ett stort uppdämnt behov av beggade 1D2:eek:r.
 
Ola_H skrev:
3. Det har på diverse ställen spekulerats vilt om en "mk3". Det skulle givetvis sätta rejält med fart på begagnatmarknaden och priserna skulle nog sjunka rätt mycket, trots att det troligen finns ett stort uppdämnt behov av beggade 1D2:eek:r.

Eos 1Ds har inte sjunkit så mycket eftersom det finns så stor efterfrågan. Antagligen sjunker 1D mk II något men antagligen inte som en 1D efter som mark II har så mycket bredare användningsområde.

Jag tror också att många kommer att behålla sina 1D mark II som andra eller tredjekamera som många har sina 1Ds som back-up till 1Ds mark II. Det gör antalet begagnade begränsat.

Om inte Canon förbättrar sin produktionskapacitet lär det dröja innan det finns mark III till alla som vill ha.

Själv kommer jag nog att tveka lite mellan mark II och mark III om inte den nya modeller har väldigt mycket bättre prestanda. Lågt pris och att kunna ha två identiska kameror väger för mark II.
 
Fasiken Magnus, låt mig nu få gå och hoppas på att en gång "bli med 1d2" och grusa inte mina kalkyler. Om du tänker efter igen, tror du inte att de snart blir jättebilliga i alla fall? Och tror du inte också att det kommer en ny IS så att de gamla 300/2.8 IS kommer gå för en spottstyver? 200/1.8, de kommer man nog snart få betalt för att ta emot, när den nya versionen kommer, eller? Snälla, nåt måste väl en fattig amatör ha att hoppas på.
 
Billigare blir de, men inte snorbilliga. 20 000 kommer säkert många vilja ha. 15 000 kan jag tänka mig är minimum framöver om det inte är supermegaslitet.

Men säker kan man ju inte vara.

Att Canon är poppis är ju bra för oss som säljer begaganat men jobbig för dem som köper.
 
froderberg skrev:
Billigare blir de, men inte snorbilliga. 20 000 kommer säkert många vilja ha. 15 000 kan jag tänka mig är minimum framöver om det inte är supermegaslitet.

Men säker kan man ju inte vara.

Att Canon är poppis är ju bra för oss som säljer begaganat men jobbig för dem som köper.

Tror många har rätt bara för att det kommer en 1dmk3 så kommer det inte dyka upp massor med 1mk2 på beg marknaden. "proffsen" är itne lika prylkåta som alla 10d ägare och 300d ägare som säljer sina kameror såfort en ny dyker upp.

Jag har nämligen itne sett speciellt många beg 1d och 1ds beroende åp att de helt enkelt är mkt bra kameror och proffsen inte köper nytt förräns de rasar. Finns ju undantag dock :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.