Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 10D, begagnat utbudet

Produkter
(logga in för att koppla)

jary

Medlem
Funderar på en 'digitalare' gärna Canon, och det fullkomligt dräller av nästintill nya EOS 10D till salu.

4 månader gammal hit och köpt i våras dit..... Nyskick, nästan oanvänd, ja argumenten är nästan lika många som annonserna.

Jag bara undrar varför? Är det så många som är missnöjda med sin 10D eller? Diskussionerna här om EOS 10D ger ju inte några uppenbara problemvarningar.

Kostar ju trots allt en hel del ny, och för begagnatspekulanten verkar det ju vara guldläge att kunna välja.

Även 300D verkar vara inne på samma begagnat race....

Eller är det bara så att det sålts stora mängder som nytt och det vi ser i begannonserna är en normal mängd?
Åsikter?
 
Jag skulle tro att lanseringen av Eos 20D påverkar en hel del marknaden som du pratar om, det är väl så att folk byter upp sig skulle jag tro (givetvis inte alla men ändå)
 
Precis som Simon säger så har den ökade begagnatförsäljningen av 10D att göra med lanseringen av 20D. 10D är absolut ingen dålig kamera men jag tror att pryltarmen kurrar väldigt hos väldigt många.. =)

Är du inne på att köpa en 10D så säger jag grattis! Det är klart guldläge att slå till nu när folk desperat vill bli av med sina kameror för att få råd med en ny pryl..

//Erik
 
Med tanke på att jag är en av dessa personer som letare efter en 10D, (trots att den nu finns en 20D). Så skulle man ju vilja fråga vad som är ett rimligt bud? Tittar man snabbt på priserna här på fotosidan så tycks de flesta tro att man kan lägga sig på 12-13000 för hus + grepp. Vilket är ca 1-2000:- kr under nypris. Jag har hittills bara fått ett svar från en som är beredd at gå under 10000:- för hus + grepp. Tyvärr blev just den kameran stulen innan affären kunde slutföras. :eek:(
 
Själv får jag nog säga att jag tycker det är närmast pinsamt, som det säljs av 10D nu.. Helt plötsligt, efter att folk prisat sin dyrgrip, verkar den helt plötsligt inte duga, utan nu "måste" det till en 20D helt plötsligt för att man ska kunna göra det man kunnat göra tidigare också. Faktiskt.
Att sen många uppgraderar utan att ens utnyttjat sina 10or fullt ut är ju bara lite småtragiskt också, som om det genast blir bättre med nyaste och senaste.

10D är en suverän kamera som kommer räcka länge för många. Men man kan ju bara säga grattis till de som är i tankarna att köpa sig en, för de finns för suveränt attraktiva pris nu, när folk bara måste ha sig en 20D, så det är bara att slå till och vara glad att man gjort sig ett klipp.
 
Jag tycker det är helt logiskt, man har varit mycket nöjd med sin 10D, så kommer en ny variant av den kameran man gillat som är klart förbättrad på i stort sätt varje punkt.

Vem vill inte ha en klart förbättrad variant av ett verktyg som man gillar?

Hade man inte gillat 10D så hade man nog inte heller varit så sugen på efterträdaren.
 
Att folk byter upp sig ser jag som högst naturligt, hur många är det inte som byter bil vart 3:e år?

Precis som kim skrev så är det ju helt naturligt att man uppgraderar sitt verktyg när nya modeller kommer.

Även fast det för många är ett rent prylbögeri att hela tiden byta kamerahus så tjänar vi ju alla på det, det gynnar vår välfärd i sverige då kapitalet är i rullning, de som letar kamera begagnat får ett bättre utgångsläge med många säljare dvs konkurrens om kunden. Å den som köper nytt kamerahus även fast han/hon inte egentligen behövde det blir nöjd med sin nya produkt.
 
Det finns rationella skäl att byta en 10D till en 20D för kanske 2% av alla som gör det.
Det är knappast något annat än prylbögeri som driver de andra 98 procenten att göra det.
Men det är bara tacka och ta emot. Man har aldrig kunnat köpa en så bra DSLR för så lite pengar som nu, dvs. en beggad 10D.
...och man ska inte heller underskatta marknadsekonomin vi lever i. Köp bara på så rullar företagen några år till, men köp helst svenskt...
 
Naturligt och naturligt... ja kanske, men det känns som en högst konstruerad naturlighet. Konsumtionshetsen blir större och större. Och visst, jag ska kanske inte klaga, då det gör det möjligt för mig att köpa förrförra generationen prylar billigt. Den bildmässiga utvecklingen följer ju knappast den tekniska.
Men självklart vill man ha ett bra verktyg, det är inte det. Men det vore nog bra om vi alla tänkte till lite över våra behov innan vi rusar iväg och handlar det senaste bara för sakens skull, vilket nog ändå är ganska vanligt.
 
morfius skrev:
Med tanke på att jag är en av dessa personer som letare efter en 10D, (trots att den nu finns en 20D). Så skulle man ju vilja fråga vad som är ett rimligt bud? Tittar man snabbt på priserna här på fotosidan så tycks de flesta tro att man kan lägga sig på 12-13000 för hus + grepp. Vilket är ca 1-2000:- kr under nypris. Jag har hittills bara fått ett svar från en som är beredd at gå under 10000:- för hus + grepp. Tyvärr blev just den kameran stulen innan affären kunde slutföras. :eek:(

"Min" kamerabutik bjuder som bäst ut 10D:n för 10800 kronor - bara huset, splitternytt. Det lägsta "normalpriset" jag hittade med en snabbsökning är 12200 kronor. Att kräva över 10000 kronor för en beggad 10D idag är kanske väl värt försöket, men aningen ohemult. I såna fall skall den nog vara exceptionellt lite använd, ha mycket garanti kvar eller komma med en drös tilläggsprylar.

I "min" kamerabutik fick de in den första leveransen 20D:ar förra veckan och listan med förhandsbokningar är låååång. Först mot slutet av året kommer den att finnas normalt på hyllan var deras gissning. Så 10D-annonserna på FS och annanstans kommer att fortsätta dugga tätt under de kommande månaderna - och priset kommer att sjunka...
 
jary skrev:
Kostar ju trots allt en hel del ny, och för begagnatspekulanten verkar det ju vara guldläge att kunna välja.
Guldläge? Nja, inte än i alla fall. Håller nog med flera i denna tråd. Dom flesta verkar prisa sina 10D lite väl högt. Fortfarande en bra kamera ok, men begagnat är begagnat känner jag själv i alla fall... Men det ger sig nog med tiden.
 
Om man tittar runt lite så hittar man 10D med bg på Dusting för ca 13.250:-, de säger att värdet på det medföljande bg:t är 1.995:-. Kan ju vara en liten måttstock.

Funderade själv på om jag skulle köpa en 10D nu när folk måste ha en 20D men jag väntar nog till slutet av oktober eller november med att bestämma mig :)
 
Huruvuda det är prylbögeri att uppgradera vet nog endast var enskild köpare själv, om ens det. Att 20D spöar 10D på flera punkter är det ju ingen tvekan om. För mig (som har en 10D, knappt ett år gammal) så är framför allt den snabbare seriebildsfrekvensen något jag suktar efter (eftersom jag fotar vindsurfing och tar mycket seriebilder).

För övrigt fotade jag ett bröllop i helgen och hade då en D30 som backup till min 10:a. Bilderna ur D30 (på 100/200ASA) är helt OK, men det som fick mig att verkligen reagera är den mycket stora skillnad i handhavande och allmän snabbhet (bufferthantering, fokus, mm). 20D kanske nu verkar som en "marginell" uppgradering, men i praktiken så är det nog (har inteprovat 20 än) en del skillnad. Om inte annat så märker man detta tydligt när man "förflyttar sig" två "marginella steg" nedåt (10D till D30, och troligen pss 20D till D60).

För mig blir det dock inte någon 20D i nuläget. Jag är mer sugen på en 1DmkII, dels av rena prylbögeriskäl, men framför allt med tanke på seriebildtagningen och kanske ännu mer väderbeständigheten (det är inte alltid så bra väder när det blåser i det här landet). 1DII:an känns dock helt klart för dyr för en semiamatör som mig, så det blir till att hålla sig till 10:an, som jag för övrigt är mycket nöjd med.

Beg.pris då? Tja, det är ju inte bara tillgången som styr utan även efterfrågan. Det finns nog rätt många som är grymt sugna på en 10D och berädda att slå till just under någon slags personlig smärtgräns på typ 10000:-. Så, 10 papp, antingen men handgrepp eller med lite annat godis, typ ett gäng CF-kort extra batterier etc, tror jag blir rimligt. Ett begpris på 10:an i nivå med 300:ans nypris, är en annan variant.

Intressant är för övrigt att det nu rimligen dyker upp D30 till riktigt låga priser, som gör denna kamera till en OK andrahus (vilket den trots sina tillkortakommanden funkar bra till).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.