Annons

Canon EOS 100D Fundering kring AF II

Produkter
(logga in för att koppla)

dagHB

Ny medlem
Jag har inte plåtat på ett tag och tänkte återigen (för 3e gången) skaffa en systemkamera. Jag vill ta bilder men även kunna filma och det lutar mer och mer åt en EOS 100D men innan jag helt bestämt mig vill jag höra vad ni tror om följande.

Kamerans focus system (Hybrid CMOS AF II) ska enligt Canon fungera kontinuerligt vid t.ex. filmning. Vad jag undrar är om objektivet spelar någon roll i sammanhanget. STM omnämns inte alls i sammanhanget vilket ställer till det lite för mig då jag har fattat det som att man måste ha ett STM objektiv för att följande autofokus ska fungera..? Eller..? Handlar STM tekniken endast om att fokusering sker tyst?

Såhär skriver Canon:
"With the EOS 100D aspiring filmmakers can shoot EOS Movies in Full HD (1920x1080p) resolution. The Hybrid AF II (*3) of the EOS 100D always keeps the stars of the movie in focus, with continuous AF constantly tracking subjects during shooting."

Källa:
http://cpn.canon-europe.com/content/news/eos_100d_dslr_unveiled.do

ja kan säga så här om 100d.
(jag filmade drifting/motorsport.)
jag vart så sjukt missnöjd med den, vart lite bättre när bilarna va ca 10 m ifrån mig. fick lov att stå o peka på skärmen hela tiden för fokusen hoppade ur hela tiden, o den kameran va ny. men gick bara i 30-50km/h. körde med ett snabbt pro objectiv med 2 olika stabiliseringar på.

jag svarar inte på hur den reagerar i normal film/fokusering, då jag inte testat det.

jag testade alla fokuslägen och med ett snabbt minneskort. och alla 1080/720 lägen.

fotomässigt va kameran helt ok. gick att fota drifting utan problem. så stilla saker är inga problem.

detta är mitt ärliga svar om va jag tycker om kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar