Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

Blancoz

Ny medlem
Har aldrig fotat med en systemkamera tidigare och efter vad jag har läst så verkar Canon Eos 1000d var en bra nybörjar kamera.

Vill inte lägga allt för stora pengar på en utrustning då jag är rookie på fotofronten. Men har dåligt med kompisar som är insatta i foto "branschen" så vänder mig till er proffs istället.

Det jag då undrar är ovan nämnda kamera ett bra alternativ ? Tänkte även komplettera denna kamera med ett objektiv. (Canon 70-300mm )

Det jag tror att jag mest kommer att fotografera är folk i rörelse och hoppas på att detta set skall vara ett bra nybörjar set.

Ge mig gärna tips och råd. Kan tänka mig att lägga mellan 5000-10000kr för ett set med kamera och 1-2 ok objektiv.

/ Blancoz
 
Jag kan tyvärr inte rekommendera Canon 1000D så länge de envisas att paketera den med den "gamla" kit-zoomen. Det är ganska stor skillnad på EF-S 18-55/3,5-5,6 med eller utan IS. IS varianten ger klart skarpare bilder.

Ett bra startpaket som hamnar på ca 10000 kr är Canon 550D med 18-55/3,5-5,6 IS och 55-250/4-5,6 IS.
Skillnade mellan 55-250 och 70-300 är att autofokusen är lite snabbare i 70-300:an
 
Eos 1000D är en utmärkt instegskamera säljs på några ställen med IS-objektivet (som är klart bättre än den gamla kit-zoomen). Rajala har den för 3999:-
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=132766B016

För ca 1000:- mer får du 450D och för ytterligare en tusenlapp får du 500D, båda med samma kit-zoom. Tror dock 1000D passar alldeles utmärkt.

Till dig skulle nog detta paket vara perfekt med 1000D + 18-55IS + 55-250IS för 5999:-
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=132766B016duppel

Då har du uppåt 4000:- kvar att senare lägga på stativ, minneskort, väska eller kanske extern blixt, foto-böcker och kurser eller någon rolig fast lins senare när du provat dig fram och sett vilken typ av bilder du gillar att eller vill kunna ta.
 
Tackar för svaren och hjälpen

Beställde precis min kamera och fick bli 1000D + 18-55IS + 55-250IS.

Brukar Rajala vara snabba med att skicka ut paketen ?
 
Tips på bra prisvärt objektiv tack

Jag har köpt mig en Canon 1000D och funderar på CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS men om man vill få mer zoom kan man använda 1 Extension tex CANON EF 12 II då eller tappar man för mycket ljus och hur stor skillnad gör det ?
 
Har inte köpt från Rajala på över ett år (då dom fortfarande hette fotovideo men var på väg att byta namn), men då var dom normal-snabba - alltså några arbetsdagar. Köpte då också en 1000D med 18-55IS. Tyckte jag kom billigt undan då för 5400:- men nu får du ju en till bra glugg för inte så mycket mer...

Hoppas du har sen tidigare eller köpte till minneskort till kameran. Vissa missar det, men de flesta har något SD-kort liggandes hemma ändå.

Tror du kommer bli riktigt nöjd med ditt köp! Jag är det med mitt.

Jag har köpt mig en Canon 1000D och funderar på CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS men om man vill få mer zoom kan man använda 1 Extension tex CANON EF 12 II då eller tappar man för mycket ljus och hur stor skillnad gör det ?

"Extention tubes" används för att förkorta närgränsen och därmed kunna fota mindre saker. Med "mer zoom" antar jag att du vill ha mer tele och då krävs ett teleobjektiv.

Vill du komma undan så billigt som möjligt så kan du kolla begagnatmarknaden efter en sigma eller tamron 55-200 eller 70-300 som borde gå att få tag på för en bit under 1000-lappen (tamron 55-200 kostar 995:- nypris). Dock verkar det som att man får vad man betalar för med de objektiven...

På tele-objektiv kan bildstabilisator göra väldigt stor nytta. EF-S 55-250IS har sån och hyfsad skärpa och får väl ses som ett kap i sin prisklassen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.