Annons

Canon EOS 1000D räcker inte längre

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er

Jag har använt mig av en Canon EOS 1000D nu ett tag, men känner att den inte ger mig vad jag vill av fotograferingen. Vad har ni som har lite mera kött på benen för ideer och råd att ge mig då jag vill ha en mer kompetent kamera för runt 8000-12000 kr?

Ja du.....

Vad jag har tänkt på så är det LCD diplayen som jag tycker är lite liten, speciellt när man vill ha högdagervarningen på, då blir bilden väldigt liten att titta på. Sen är det krångligt att göra saker, skulle vilja att det vore enklare att t.ex. låsa spegeln eller ändra vissa saker som kräver att man går in i menyn.

Sen är jag inte riktigt överens med bildkvaliten på kameran, jag är fullt medveten om att det kan bero på mig som fotograf, men hoppas att det är kameran också :). Jag skulle heller inte ha någonting emot lite flera fokuspunkter.

Okej, då låter det som om du kanske skulle titta på en 50D. Väldigt bra pris ny i butik och de senaste dagarna (sedan efterträdaren 60D presenterades) har det kommit ut ett gäng annonser för beg 50D-hus här på FS. Med din budget får du utan problem både kamerahus och något trevligt objektiv.

Är du intresserad av att filma kanske du ska kolla på nya 60D också. Däremot kan du nog hoppa över de tresiffriga modellerna, som ju inte ger mycket bättre inställningsmöjligheter än 1000D.

Tackar för tipset, har kollat lite på nätet nu och ska ta mig en tur till en butik där man kan klämma och känna lite på den...

Det tycker jag låter klokt. Tyvärr finns nog inte 60D i butik ännu, så du får vänta lite med att klämma på den. Men jag tycker, som sagt, att 50D ganska väl uppfyller alla de punkter som du skrev tidigare.

Okej, då låter det som om du kanske skulle titta på en 50D. Väldigt bra pris ny i butik och de senaste dagarna (sedan efterträdaren 60D presenterades) har det kommit ut ett gäng annonser för beg 50D-hus här på FS. Med din budget får du utan problem både kamerahus och något trevligt objektiv.

Är du intresserad av att filma kanske du ska kolla på nya 60D också. Däremot kan du nog hoppa över de tresiffriga modellerna, som ju inte ger mycket bättre inställningsmöjligheter än 1000D.

Det stämmer nog inte, 550D har i stort sett samma inställningsmöjligheter som nya 60D. Något färre bilder /sec och mindre hus/sämre ergonomi, annars är det ganska lika. .

Det stämmer nog inte, 550D har i stort sett samma inställningsmöjligheter som nya 60D.
Nja, nu menar vi nog olika saker. Jag syftar på möjligheter att ställa in saker utan att gå in i menyer osv, vilket trådstartaren efterfrågar. Vad jag vet är det inte så stor skillnad när det gäller den saken mellan 1000D och 550D.

Dessutom är det ju i första hand 50D, inte 60D (som jag inte sett irl) det handlar om.

Håller med ErlandH här (brukar jag göra). Ska du ha en kamera utan att slippa gå in i menyer så är det 50D eller nya 60D du ska titta på,att byta upp till 500 eller 550D tjänar du inget på om du vill ha en lättmanövrerad kamera.MVH.

Nja, nu menar vi nog olika saker. Jag syftar på möjligheter att ställa in saker utan att gå in i menyer osv, vilket trådstartaren efterfrågar. Vad jag vet är det inte så stor skillnad när det gäller den saken mellan 1000D och 550D.

Dessutom är det ju i första hand 50D, inte 60D (som jag inte sett irl) det handlar om.

Njae, han nämner till exempel spegeluppfällning. Det går exakt likadant i 550D och 60D, du går in i menyn och tillåter det. Tlll och med samma menypunkt.
Jag tror faktiskt att i 60D tog man väldigt mycket från 550D.
Och inget fel i det, 550D är ju en riktigt kompetent kamera. Vill man ha lite robustare, dyrare, tyngre kamera, med snabbare sekvenstagning, så är 60D är rätta valet.

Den störst skillnad i hantering, är ratten på baksidan, som gör det lite snabbare vissa inställningar. Det är viktig skillnad, men det är också vanesak.

Senast ändrad:
60D har i alla fall ett C-läge, som man kan programmera in spegeluppfällning i. Dessutom har väl alla senare kameror en egen menysida, där man kan lägga in funktioner man använder ofta?

När det gäller spegeluppfällning har den för övrigt blivit överflödig, nu när alla kameror har live view.

xxD kamerorna har av tradition knappar som täcker sex funktioner (tillsammans med hjulen) uppe vid displayen. Men på 60D har man gått ner till en funktion per knapp.

60D har i alla fall ett C-läge, som man kan programmera in spegeluppfällning i. Dessutom har väl alla senare kameror en egen menysida, där man kan lägga in funktioner man använder ofta?

När det gäller spegeluppfällning har den för övrigt blivit överflödig, nu när alla kameror har live view.

Ja, iaf när man tillslut fattade hur man fick blixten att fungera i Liveview.... Det tog mig lång tid innan jag fattade att det gick och nu, nä - MLU behöver man sällan eftersom liveview ger MLU och dessutom möjlighet till finjustering av focus på ett bra sätt.

Möjligen vid macro, men inte vid lång exponering. AF på live view är plågsamt på Canon..

Jag var faktiskt med om ett tillfälle förra sommaren när spegeluppfällning var att föredra framför live view. Jag satt i skymningen och fotade dovvilt, och skärmen ville bara bländas. Minska ljusstyrkan går ju, men jag tycker ändå att ögonen blir störda och ibland vill man ha 100%-ig syn.

Live view har ju dock, som tidigare nämnts, fördelen att AF kan finjusteras.

Så visst kan man se spegeluppfällningen som onödig, men varför ta bort den? Ibland är den det bästa alternativet, och när den inte är det påverkar den inte kameran negativt.

Jag kan nog förstå att man kan känna sig lite låst med de enklaste instegskamrorna, jag skulle inte vilja byta min 400D mot en 1000D även om de är ganska lika i många avseenden. Jag har nu också en 7D, ett stort steg upp och bättre på allt. Men 400D är ju onekligen trevligare att bära på och nog räcker bildkvalitén långt, särskilt om man gjort inställningar som man vill ha. Nog duger en XXXD gott, men en XXD eller XD är ju onekligen mer användavänlig, utom då att bära på förståss.

På 7D fungerar faktiskt live view, med AF, riktigt bra. I displayen visas var AF-punkterna är, och vilken som är aktiv. Spegeln går automatiskt upp igen när AF är klar.
Det fungerar betydligt bättre än vad det gör i den tidigare implementationen i 40D, som jag också har.

Men är snabb AF av vikt när vi pratar om situationer där spegeluppfällning är motiverad?

Vilka inställningar kräver menyval på 1000D men inte på 50D? Det kan inte vara så värst många, eller?

Jag har en 400D, 40D och 7D - och jag är ytterst sällan inne i menyerna på någon av dem. Alla vanliga fotografiska inställningar görs via knappar, om än på lite olika vis.

Bildkvalitén på 1000D är nog ganska lika de övriga alternativen som nämnts.

Som jag ser det är det väl främst följande som skall motivera en uppgradering:

- Större sökare.
- Mer avancerad AF
- Snabbare seriebildstagning
- Video (om man nu sneglar på en sådan modell)
- Känsla

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar