Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1000d eller 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

Eliza1

Ny medlem
Kan någon hjälpa mig...Vilken ska jag välja?
Fotade mkt för ca 15 år sedan och vill nu ta upp intresset igen -har dock glömt en hel del...
Har ett fint objektiv ( - 200 mm) sedan den tiden som fortfarande kan användas på en Canon så valet är lätt.
Är en "hobbyfotograf" men vill ändå känna mig nöjd med resultatet av bilderna.
Kommer att ta mkt bilder i hockeyarenor & har testat båda varianterna. 500D har ju ett ISO upp till 3200 vilket märks ganska så stor skillnad på vissa bilder.
Det finns dock en filmkamera med på denna vilken jag INTE behöver och INTE kommer att använda... Prisskillnaden är nästan 3000 kr (vill alltså INTE betala extra för en filmkamera) på dessa modeller men det känns som om 1000D inte räcker till, eller....
Eller har någon nå´n annan bättre lösning??? Hur är det med EOS 450D t.ex.????
Vore väldigt tacksam för ett utlåtande!
 
Du betalar i stort sett ingenting för kamerafunktionen.
Men om du inte vill ha med videofunktion varför inte kolla på 450D
kostar 5500kr

I stort sett samma som 500d fast utan filmfunktion.

Köpte mig själv en 500d igår.
 
Eller har någon nå´n annan bättre lösning??? Hur är det med EOS 450D t.ex.????

Jag är inte missnöjd med min 450D, den tar nog bättre kort än jag gör. Med batterigrepp på är den lagom stor att hålla i också.

Med tanke på hur mycket jag fotat sedan jag köpte den önskar jag dock att jag hade valt en 40D istället. Lite kompetentare och bättre hanteringsmässigt (450/500/1000D saknar ratten på baksidan som 40D m.fl. har, till exempel), snabbare AF och serietagning, och (tror jag) finns för ungefär samma pengar nu fast det blir ju begagnat eller demoex.
 
Om du ska fota i Hockeyarenor så känns antingen 40D eller 50D som bättre med snabbare AF mm. Nu vet jag inte hur 500D alt 450D är bättre på brus än xxD?
 
Du betalar i stort sett ingenting för kamerafunktionen.
Men om du inte vill ha med videofunktion varför inte kolla på 450D
kostar 5500kr

I stort sett samma som 500d fast utan filmfunktion.

Köpte mig själv en 500d igår.


Tack för svaret - 450D har väl bara ett ISO på 1600...? Känns som om 3200 behövs i ishallar??!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.