Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 10 D

Produkter
(logga in för att koppla)

irrevirre

Avslutat medlemskap
Har beställt en EOS 10D. Vill ha hjälp med att välja objektiv i prisläge runt 6.000. Bra skärpa ej för tungt! Tacksam för tips.
 
Sigmas 18-50/2,8 är en bra normalzoom med hög ljusstyrka och lagom zoomomfång från hygglig vidvinkel till porträttele.

Ett 28-75/2,8 ger tyvärr ingen vidvinkel.
 
Hade en Minolta 800 si som jag just sålt och till den hade jag 24-85 mm samt 75-300 mm och mellanringar och det tyckte jag passade mina behov, fotar naturbilder främst.
 
Till en 10D,,, 24mm motsvarar ca39mm,,

Jag skulle 100% TVEKLÖST köpt ett skarpt,fast och tveklöst trevligt 24mm 1,8, varför inte Sigmas nya. Under 3500,- inkl frakt,,

Mvh Ncilas,
 
Senast ändrad:
Själv kör jag med en Canon EF 20/2,8 USM och ett 50/1,8. Räcker gott och väl till min typ av fotografering. Fast jag lär byta ut mitt 50/1,8 mot ett 1,4 USM ganska snart. (Om ni vill sälja kontakta mig ;) )

Köper du begagnat bör du ha pengar över till ännu ett objektiv.
 
Jag har ett Tamron 28-75/2.8 till min 10D och jag är hel nöjd. Angående möjligheten till en hyfsad vidvinkelglugg, så skulle jag nog säja att det är relativt hopplöst med tanke på 1.6ggr brännviddsförlängning. Du måste i sådant fall ner på 17-18mm för att få ett 28mm. Och det kostar!!!!!
 
Ursäkta, men är ganska ny på sån't här...
Varför skulle man vilja ha ett fast objektiv när man får större möjlighet med ett tele??
Blir det bättre kvalla lr vad?
 
Anledningen till att man väljer fastoptik är att zoomoptik i regel inte klarar av att hålla stabil ljusstyrka över hela zoomomfånget. Ofta kan du se att det står t.ex. /3.5-5.6 dvs. ljusstyrkan varierar mellan 3.5 och 5.6 Vilket i sin tur innebär att slutartiderna blir lidande
Det finns dock optik som fixar en stabil ljusstyrka, vilket var anledningen till att jag valde ett Tamron 28-75/2.8
 
Varför inte en Canon 28-135 zoom inte så ljusstarkt kanske men du får IS = Image Stabilzer vilket är kanonbra.
 
min EF85mm/f1,8 har nog blivit min nya favorit sen jag skaffade digitalt, jag har iofs 1,3x, så det blir lite skillnad mot dina 1,6x, men som sagt beror lite på vad du tänkt fota...

//J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.