Annons

Canon EOS – kan ingenting

Tixie

Medlem
Hej allihopa!

Jag kan ingenting tekniskt om kameror. Älskar dock att fotografera och hoppades på att ni kanske kunde hjälpa mig lite. Har just nu en Canon eos 450D, extern blixt och ett 50mm-objektiv. Jag vill uppdatera min kamera till något riktigt bra.

Vill ha framför allt en bättre kamera, jag har hört om fullsensorkameror men förstår inte vad det innebär. Någon som skulle kunna idiotförklara vad det innebär för mig?
Jag har också förstått att dom kostar riktigt jäkla mycket. Finns det ingen billig variant överhuvudtaget?

Sen vill jag ha ett vidvinkelobjektiv, ett ordentligt sådant. Något tips där också? Så billigt som möjligt och så bra som möjligt.
 
Fullformatsensor. En större sensor som ger bättre bildkvalité.

Det är i så fall Canon 5D mk II som är det naturliga valet om du vill fortsätta med Canon.

Ja, det är en dyr kamera. Det finns alternativ från Nikon och Sony också - men även de är ganska dyra.

Innan du tar stege bör du kanske analysera varför du vill byta? Vad är det som är "dåligt" med din nya kamera? Vad fotar du för motiv etc.

Det är inte alls omöjligt att du kommer fram till att investera in nya objektiv är en bättre lösning än att köpa nytt kamerahus. Men som sagt, innan du analyserat dina behov så är det omöjligt att veta.
 
Hej allihopa!

Jag kan ingenting tekniskt om kameror. Älskar dock att fotografera och hoppades på att ni kanske kunde hjälpa mig lite. Har just nu en Canon eos 450D, extern blixt och ett 50mm-objektiv. Jag vill uppdatera min kamera till något riktigt bra.

Vill ha framför allt en bättre kamera, jag har hört om fullsensorkameror men förstår inte vad det innebär. Någon som skulle kunna idiotförklara vad det innebär för mig?
Jag har också förstått att dom kostar riktigt jäkla mycket. Finns det ingen billig variant överhuvudtaget?

Sen vill jag ha ett vidvinkelobjektiv, ett ordentligt sådant. Något tips där också? Så billigt som möjligt och så bra som möjligt.

"Något riktigt bra"? Din 450D är knappast dålig. Vad är det du saknar? Om du bara är ute efter att bränna pengar är det ju enkelt, en 1D eller 5D kan hjälpa till med den saken!

Beträffande vidvinkel måste du först bestämma vilken kamera du ska ha, fullformat eller inte.

Per.
 
Tack för era svar!

Absolut inte ute efter att bränna pengar, så billigt som möjligt. Jag är ute efter att byta upp mig för att jag satsar på att få bättre jobb. Jag jobbar som fotograf (ja, det är väl tabu att inte kunna så mycket om kameror förutom hur man hanterar dom om man ska jobba med det) men får ständigt höra att min utrustning inte räcker till för att sköta just den här sortens jobb etc etc.. Det kan därför vara ett smart karriärsdrag.

Jag tar bröllopsbilder, porträtt, och fotar fastigheter.
 
Tack för era svar!

Absolut inte ute efter att bränna pengar, så billigt som möjligt. Jag är ute efter att byta upp mig för att jag satsar på att få bättre jobb. Jag jobbar som fotograf (ja, det är väl tabu att inte kunna så mycket om kameror förutom hur man hanterar dom om man ska jobba med det) men får ständigt höra att min utrustning inte räcker till för att sköta just den här sortens jobb etc etc.. Det kan därför vara ett smart karriärsdrag.

Jag tar bröllopsbilder, porträtt, och fotar fastigheter.

Men du måste väl själv ha ett hum om vad som saknas? Att bara köpa utrustning för att imponera på kunder låter inte som en vettigt strategi.

Per.
 
Jag har gått från 40D till 5D mkII och för vanliga bilder i rimlig storlek eller för visning på dator eller TV ser du ingen skillnad. Glöm det spåret och satsa på br aobjektiv i stället. Till din 450D rekommenderar jag ett begagnat EF 17-40 f4 som ger dig en måttlig vidvinkel och kompletterar din 50:a (en EF 50mm f1,8?).
 
Fullsensorkamera är det enda kravet jag har fått höra.

Märkligt krav. Det säger inte speciellt mycket om bilderna, möjligen sorterar det bort fattiga fotografer, som du själv.

Det du har att välja på bland nya kameror är:

Canon 5D MkII ca 19 000:-
Nikon D700 ca 19 000:-
Sony A850 ca 20 000:-

Över detta finns Canons och Nikons dyrare hus för 30 000:- till 60 000:-

Objektiv tillkommer.

Per.
 
Köp en 5D mkII och några schyssta normalzoomare, ett vidvinkel, ett fast 50 mm och ett telezoom. Allt detta för en summa av 60 000-80 000. Är det värt det? För att imponera på kunder?
Det är du som är fotograf, inte de. Om bilderna blir bra så spelar väl inte fullformat eller cropsensor någon roll, det viktiga för kunden är väl att bilderna blir bra.
 
Det extra objektivet jag har (som jag älskar fö) heter Canon Lens EF 50mm 1:18 och sen två i romerska siffror.

Jag borde alltså satsa på att köpa ett vidvinkel som funkar till den kameran jag redan har. Tack så mycket för era goda råd ;)

Har ni något tips på ett sådant? Så bra som möjligt och så billigt som möjligt.
 
Det extra objektivet jag har (som jag älskar fö) heter Canon Lens EF 50mm 1:18 och sen två i romerska siffror.

Jag borde alltså satsa på att köpa ett vidvinkel som funkar till den kameran jag redan har. Tack så mycket för era goda råd ;)

Har ni något tips på ett sådant? Så bra som möjligt och så billigt som möjligt.

Bra och billigt står oftast mot varandra! Hur mycket pengar kan du lägga?
 
Haha, så sant.

Jag vet inte faktiskt. Beror helt på hur pass bra objektiv jag kan hitta. Under 3000 satsar jag på.
 
Det extra objektivet jag har (som jag älskar fö) heter Canon Lens EF 50mm 1:18 och sen två i romerska siffror.

Jag borde alltså satsa på att köpa ett vidvinkel som funkar till den kameran jag redan har. Tack så mycket för era goda råd ;)

Har ni något tips på ett sådant? Så bra som möjligt och så billigt som möjligt.

Jag tror att du skulle vinna väldigt mycket på att lära dig tekniska grunder om kameror. Då kan du också förstå vilka eventuella krav en uppdragsgivare har. Framför allt kan du bedöma rimligheten i dem, och om de är relevanta överhuvudtaget.

Du verkar veta för lite om det du ska jobba med för att det på lång sikt ska bli en bra affär.
 
Tack för era svar!

Absolut inte ute efter att bränna pengar, så billigt som möjligt. Jag är ute efter att byta upp mig för att jag satsar på att få bättre jobb. Jag jobbar som fotograf (ja, det är väl tabu att inte kunna så mycket om kameror förutom hur man hanterar dom om man ska jobba med det) men får ständigt höra att min utrustning inte räcker till för att sköta just den här sortens jobb etc etc.. Det kan därför vara ett smart karriärsdrag.

Jag tar bröllopsbilder, porträtt, och fotar fastigheter.

Jag tänker inte låta elak eller arrogant på något sätt men:

Varför i hela världen ska du behöva en fullformatskamera för det?
Allt handlar ju om hur du fotar... Du får ju inte direkt bättre bilder med en fullformatskamera än med en DSLR kamera *i bildkvalitet bättre ja men*... Handlar ju om hur du fotar och hur du får fram motiven på ett lockande sätt för kunden. Detta kan tom göras på en helt vanlig digital kamera så gott jag vet *även om man nu inte får samma bildkvalitet som en digital systemkamera*....

Att bränna pengar på en fullformatskamera idag utan att egentligen inte veta vad saken innebär och vad du egentligen saknar på din 450D så låter det ju nästan ännu dummare...

Jag skulle nog hellre säga att köp bättre objektiv och kör på med det kamerahus du har... Sen när du har kommit igång mer och känner att det är kameran som begränsar dig.. där är det man byter upp sig.
Kännas annars som man bara bränner iväg pengar på nått som är helt onödigt.. Enligt mig iaf.


När det kommer till vidvinkel så skulle jag nog som Canon användare köra på en 16-35/2.8 *om du kommer byta upp dig till fullformat senare* eller en Tokina 11-16/2.8 alt 12-24/4 för DSLR.

Well well, som folket sa.. Vill du verkligen köpa en fullformat.. 5D mk II från Canon.
 
Du har väl redan ett vidvinkelobjektiv? Eftersom du säger att du har ett "extra" 50mm-.objektiv, gissar jag att du har ett 18-55 (eller 18-135)-objektiv också. 18mm är definitivt vidvinkel. Behöver du mera vidvinkel eller är du missnöjd med den optiska kvalitén?

Per.
 
Är inte ute efter att bränna pengar, bara att förbättra bilderna lite. En ny kamera skippar jag. Satsar på objektiv. Svårt att veta vilka som är bra och prisvärda. Letar efter någon vidvinkel som kan hittas under 3000 alltså, begagnad som ny. Blocket blir min bästis så fort jag har hittat något :)

Per, jag är ute efter mer vidvinkel. Alltså, så mycket som möjligt.
 
Mitt bästa tips, som dessutom är gratis. Lär dig mer om bildbehandling, färghantering, kalibrering av skärm osv. Då spelar objektiven mindre roll. INTE sagt att bra objektiv inte höjer nivån ytterligare såklart.

Börja med google eller www.psdtuts.com.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.