Annons

Canon eller Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)

deem

Aktiv medlem
Jag är nu inne på att köpa mig ett normalzoom objektiv någonstans runt 17-50mm.

Det står mellan två stycken och de är följande:

- Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM ( Pris runt 10.000 sek )
- Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) till Canon AF, nu med stabilisering ( Pris runt 4.000 sek )

Jag kommer längre fram vilja filma mycket med min Canon 7d som de ska sitta på men behöver självklart ett trevligt objektiv på som lär sitta största delen av tiden på kameran. Jag har även ett canon 70-200 mm samt ett tokina 11-16 mm.

Vad jag har läst så har Tamron dålig skärpa på kanterna i vissa fall.

Då det är stor prisskillnad på dessa objektiv och jag är studerande hade det varit bra med råd om det verkligen är värt att lägga 6.000:- mer på ett canon objektiv.

Tack på förhand
//Max
 
Jag är nu inne på att köpa mig ett normalzoom objektiv någonstans runt 17-50mm.

Det står mellan två stycken och de är följande:

- Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM ( Pris runt 10.000 sek )
- Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) till Canon AF, nu med stabilisering ( Pris runt 4.000 sek )

Jag kommer längre fram vilja filma mycket med min Canon 7d som de ska sitta på men behöver självklart ett trevligt objektiv på som lär sitta största delen av tiden på kameran. Jag har även ett canon 70-200 mm samt ett tokina 11-16 mm.

Vad jag har läst så har Tamron dålig skärpa på kanterna i vissa fall.

Då det är stor prisskillnad på dessa objektiv och jag är studerande hade det varit bra med råd om det verkligen är värt att lägga 6.000:- mer på ett canon objektiv.

Tack på förhand
//Max
Ingen erfarenhet alls av Tamron alternativet, enda Tamron jag använt var 18-250 vilken jag upplevde något seg i AF. Ägt Canon objektivet en kortare tid nu. Underbart snabb AF och bättre kvalitetskänsla mot de billigare standard alternativen jag haft tidigare. Inte riktigt samma kvalitetskänsla, skärpa och färger som mitt 70-200L f4 IS ger men ändå det näst bästa jag provat. Då det är rätt många som byter till fullformat nu så finns det mycket 17-55 på begagnat marknaden om du kan tänka dig det? Då kanske med priser på ca 6-8 tusen beroende på skick och ålder.
 
Var det inte så att Tamron 17-50 UTAN stabilisering fick toppbetyg?

Edit: Från cyber "Tamrons nya 17-50/2,8 är en oerhört skarp optik, ända ut i hörnen och redan vid full bländaröppning."

Frågan är om man har så mkt nytta av stabilisering på så korta brännvidder?

Har Tamrons 28-75 2.8 och den är jag iaf mkt nöjd med. Lite seg AF men bra skärpa i mina ögon iaf. :)
 
Tjena,

Har inte använt Canonet men jag har ett sådant Tamron fast utan bildstabilisatorn. Är grymt nöjd med det, väldigt bra skärpa och det lyckas t.o.m. producera fin bokeh trots sitt pris och att det är en zoom.

Den här artikeln jämför objektiven, det finns även länk till deras recension av Canonet i artikeln.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-17-50mm-f-2.8-XR-Di-II-Lens-Review.aspx

Tydligen är det en del problem med IS-enheten på Canonobjektivet (dyr reparation om det händer efter garantitiden) men det är väldigt många som är grymt nöjda med det med.

Tamronet ger definitivt mycket mycket mer för pengarna, men du får säkert ett aningen bättre objektiv om du köper Canonet (för mer än det dubbla priset).

Jag hade köpt ett begagnat 17-50/2.8 utan bildstabilisator. Finns massvis begagnade på Fotosidan och ett mer prisvärt objektiv än så existerar nog inte (förutom 50/1,8 men det hör ju inte hit =)

mvh
Simon

edit: stavfel
 
Var det inte så att Tamron 17-50 UTAN stabilisering fick toppbetyg?

Edit: Från cyber "Tamrons nya 17-50/2,8 är en oerhört skarp optik, ända ut i hörnen och redan vid full bländaröppning."

Frågan är om man har så mkt nytta av stabilisering på så korta brännvidder?

Har Tamrons 28-75 2.8 och den är jag iaf mkt nöjd med. Lite seg AF men bra skärpa i mina ögon iaf. :)

Jo, man HAR väldigt mycket nytta av stabiliseringen. Väl 3-4 steg. 50mm motsvara på crop kameran 80 mm, och tiden bör var 1/80 1/100. Med stabilisering går bra med 1/10, eller 1/5 det är skillnad det.
 
Jo, man HAR väldigt mycket nytta av stabiliseringen. Väl 3-4 steg. 50mm motsvara på crop kameran 80 mm, och tiden bör var 1/80 1/100. Med stabilisering går bra med 1/10, eller 1/5 det är skillnad det.

Jo, jag förstår skillnaden. Menade bara att 1/80 fungerar väl i ganska många tillfällen?
Och jämfört med priset då för canon-varianten...
 
70-200 tamron mot canon

Jag tänker troligen köpa ett 70-200 men funderar på hur det ser ut mellan tamrons och canons alternativ. har läst i tester att tamrons optik ligger i samma optiska klass som canons och till ett väldigt attraktivt pris.
någons som har erfarenhet av det ena eller andra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.