David Appelgren skrev:
För det första: Varje gång jag loggar in på Fotosidan är det en aktiv diskussion som lyder: Vilket objektiv ska jag köpa till min 350d, 400d, 30d, etc. Snälla sök i forumet istället för att lägga ut ännu en tråd.
För det andra: Ef-s 18-55 är troligtvis det sämsta objektivet som canon tillverkat som finns på marknaden. Tveksamt ifall Sigma gjort något så sunkigt objektiv heller. Ett som är säkert är att jag då aldrig provat ett objektiv med så osäker af och där man måste blända ner rejält för att få en hyfsad skärpa. Sen ska vi inte tala om hur extremt oskönt objektivet är i handen, det väger på tok för lite. Den manuella fokusen (som man inte sällan måste använda pga objektivets dåliga af) ska vi bara inte tala om; en tunn liten plastring som man ska försöka manövrera. Tvingades köpa detta objektiv då jag skulle resa och min vanliga vidvinkelzoom inte levererades i tid.
Har inte testat Sigma, men återigen. Varför lägga ut en forumtråd. Alla objektiv du kan tänka dig är redan recenserade här på FS av dess medlemmar under "recensioner", dessutom finns det som redan nämnts en gigantisk mängd om 18-55 och val av objektiv i forumet. Det finns också en mängd sidor på internet där objektiv recenceras, sök på google.
Mvh
David