Annons

Canon eller Sigma - zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Favazza

Medlem
Som gröngöling på området måste jag ställa frågan. Vilket bör man välja mellan:
Canon EF 75-300 f/4-5.6 III eller
Sigma 70-300/4-5.6 DG Macro

Får dem för ungefär samma pengar och mitt ändamål är att ha lite mer zoom än vad mitt standardobjektiv har.

Vad jag förstår så är inget av dem riktigt bra, men jag är inte beredd att betala hur mycket som helst, speciellt eftersom jag är så ny i området.

Tacksam för snabbt svar.

Har du spanat in Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS? Den ska inte vara särskilt dyr och så presterar den väldigt bra vad jag hört + att du får IS.

Verkar ju schysst, men ny är den nästan dubbelt så dyr :/

Edit: Hur stor skillnad är det mellan EF och EF-S ? Tänk på vilken nivå jag är på...

"Räcker" 250mm jämför med 300 ? Märker jag stor skillnad ? Bara riktat in mig på 300 och blivit blind för alternativ. Please enlighten me.

Senast ändrad:

Edit: Hur stor skillnad är det mellan EF och EF-S ? Tänk på vilken nivå jag är på...

"Räcker" 250mm jämför med 300 ? Märker jag stor skillnad ? Bara riktat in mig på 300 och blivit blind för alternativ. Please enlighten me.

Naeee... dubbelt är väl att ta i. EF-S 55-250 kostar runt 2600 enligt prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=213262

/Calle

Skillnaden mellan EF och EF-s är fattningen, EF-S används endast till cropkameror (xxxxD, xxxD och xxD-serien) medan EF funkar till kameror med både crop- och fullformatsfattning, alla Canons digitala systemkameror med andra ord.

Jag har ingen aning om du märker stor skillnad mellan 250mm och 300mm eller om 250mm räcker för dig men tänk också på att du får 15-20mm extra på vidvinkelssidan, vilket kan vara väldigt användbart. Här får du en länk där du kan jämföra lite: http://www.tamroneurope.com/flc.htm

Det går alltid att cropa till motsvarande längre brännvidd, men däremot så har man inte vidvinkeln i bilden så är det kört likssom.. Men de prestanda dessa objektiv erbjuder är det ingen större skillnad emellan 250 och 300 mm just med hänsyn till att crop kamoeror alltid har ett visst "pixelöverskott"...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar