Annons

Canon ELLER Nikon Kamera till Mitt Företag? Vilken är att föredra?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskaroskaroskar

Ny medlem
Hej!

Det är så att jag fotar ca 100-200bilder om dagen i mitt företag..

Fotar saker i min studio till företaget så varje dag fotar jag mycket..

När bilder på olika former av objekt, glas, porslin, smycken mm..

Jag skulle vilja veta vilken kamera som är att föredra?

Den ska vara bra men som jag förstår så spelar det inte så mkt roll i vilket kamerahus man väljer utan mer vilka objektiv man har..

Men endå..

Hjälp mig gärna..

Canon, eller Nikon kamera till att börja med?
 
Det spelar ingen som helst roll vilken du väljer, gå till en butik och känn på kamerahuset. Välj den som passar bäst i handen.
 
Det låter som att rätt objektiv och ljussättning är viktigare än vilket kameramärke du går på.
Därför kan det vara av intresse om du känner någon som har en viss kamerautrustning, om det innebär att du kan låna/hyra prylar från vederbörande, för att komma underfund med om de är rätt för dig.

Har du inga sådana kontakter så hör dig för hos den handlare du tänkt köpa kamera hos om de kan hyra ut prylar, så du inte behöver prova dig fram till vad som passar för dig genom att köpa allting.
 
Jag tycker definitivt inte att det borde vara en fråga om Canon eller Nikon, utan snarare om vad som lämpar sig bäst för det man gör.

Föremålsfotografering handlar ju om att ta stillastående saker i de allra flesta fall, kanske rentav alltid, och vad man är mest intresserad av är ju att grejerna ska se bra ut på bilden. Det handlar mer om belysning och arrangering än om kameran, och det enda kameraspecifika jag kan tänka mig är vilken brännvidd man ska använda.

DSLR är i de flesta fall sämre lämpade än spegelfria system när man har ganska fast uppställning och jobbar i studio med kameran på stativ. Ofta när man tar föremål har man dem ju inte så högt placerade att man kan titta bekvämt i sökaren, medan en vinklad skärm kan ge bättre arbetsställning om man inte fjärrstyr kameran med bilden på en platta eller datorskärm.

Kamerorna som är mest flexibla till sånt kommer från Samsung, men också Sony och Olympus har ett par. Canon har någon som med en liten regndans också går att anpassa, men det är onekligen enklare att använda ett system byggt för ändamålet.

Man kan också tänka på att det i de allra flesta fall när man fotograferar föremål är overkill att använda en systemkamera, så om man vill hålla budgeten låg kan man ta en kompakt. Nackdelen med både spegelfria system och kompakt anses vara batteritiden, men om man ska använda fjärrstyrning för att se bilden är inte DSLR mer strömsnåla. Om man tänker jobba hela dagen är det en fördel att ha en kamera som körs via WiFi och lämnar över bilderna direkt till datorn. Man slipper batteriproblemet genom att strömmata med adapter. Det går med i stort sett alla kameror.
 
Jag tycker definitivt inte att det borde vara en fråga om Canon eller Nikon, utan snarare om vad som lämpar sig bäst för det man gör.

Föremålsfotografering handlar ju om att ta stillastående saker i de allra flesta fall, kanske rentav alltid, och vad man är mest intresserad av är ju att grejerna ska se bra ut på bilden. Det handlar mer om belysning och arrangering än om kameran, och det enda kameraspecifika jag kan tänka mig är vilken brännvidd man ska använda.

DSLR är i de flesta fall sämre lämpade än spegelfria system när man har ganska fast uppställning och jobbar i studio med kameran på stativ. Ofta när man tar föremål har man dem ju inte så högt placerade att man kan titta bekvämt i sökaren, medan en vinklad skärm kan ge bättre arbetsställning om man inte fjärrstyr kameran med bilden på en platta eller datorskärm.

Kamerorna som är mest flexibla till sånt kommer från Samsung, men också Sony och Olympus har ett par. Canon har någon som med en liten regndans också går att anpassa, men det är onekligen enklare att använda ett system byggt för ändamålet.

Man kan också tänka på att det i de allra flesta fall när man fotograferar föremål är overkill att använda en systemkamera, så om man vill hålla budgeten låg kan man ta en kompakt. Nackdelen med både spegelfria system och kompakt anses vara batteritiden, men om man ska använda fjärrstyrning för att se bilden är inte DSLR mer strömsnåla. Om man tänker jobba hela dagen är det en fördel att ha en kamera som körs via WiFi och lämnar över bilderna direkt till datorn. Man slipper batteriproblemet genom att strömmata med adapter. Det går med i stort sett alla kameror.



Hej!

Vilken sony kamera hade du rekommenderat?

Du har helt rätt, bilderna tas på objekt som är stilla..

Det gäller för mig också alltid att få så bra upplevelse i bilden och få objektet att se så verklig ut på bilden som den är i verkligheten..

Dåliga bilder gör ingen nytta på fina saker..

Utan jag måste få så bra bilder och bra ljus på sakerna så man verkligen ser exakt vad det är..


Vilka fotostudio lampor etc är bra..
Samt om du vet var man kan få fram fotobord eller sådant med duk för bra peng?
 
Jag vet inte vilka möjligheter Sony egentligen bjuder på med sina kameror, så jag passar på den frågan. Det är Samsung som har bäst konnektivitet av alla de här kamerorna, och de har hunnit längst i hanteringsvänlighet. Själv skulle jag i första hand ta Samsung NX30, som man kan få billigt, men det skulle också fungera bra med den nya NX500, eftersom man inte behöver sökaren.

Annars är den absolut bästa av de kamerorna NX1, men den är kanske overkilll för ändamålet. Jag tror inte att man behöver någon titthålssökare alls, men pekskärm och full funktion via platta är värdefullt när man jobbar i studio.

Belysning ser ut att finnas bra på Kaffebrus. Man behöver inte blixtar. Det viktigaste med lamporna är att alla är av samma typ alltid. Man ska inte blanda.
http://www.kaffebrus.com/produktfoto-frilaggning-och-dagsljus-g28.html
 
I studio under kontrollerat ljus spelar det ingen roll att Canon har lite sämre dynamiskt omfång än flertalet andra. Är man beroende av sin utrustning för jobbet skulle jag välja efter servicenivån också. Sonys service är ingen höjdare - det kan jag intyga. Olympus, sist jag kollade skickade man utomlands. Samsung har ingen större serviceorganisation. Därav Nikon och Canon. Bor man i Västsverige har Canon en fördel i det att Canons nordiska servicecenter ligger i Mölndal. Bor man nära Stockholm ligger Nikon bättre till - servicecenter i Solna.

Plåtar man 100-200 bilder per dag blir det i runda tal 37.000-75.000 bilder per år om jag räknat rätt. Det kan vara idé att satsa på en bättre Modell med tåligare slutare.
 
Hej!

Det är så att jag fotar ca 100-200bilder om dagen i mitt företag..

Fotar saker i min studio till företaget så varje dag fotar jag mycket..

När bilder på olika former av objekt, glas, porslin, smycken mm..

Jag skulle vilja veta vilken kamera som är att föredra?

Den ska vara bra men som jag förstår så spelar det inte så mkt roll i vilket kamerahus man väljer utan mer vilka objektiv man har..

Men endå..

Hjälp mig gärna..

Canon, eller Nikon kamera till att börja med?

Nu förstår jag ingenting. Du skriver att du fotar 100-200 bilder om dagen. Sedan frågar du om råd vilken kamera ska du välja till fotograferingen.
Vilken kamera fotar du med idag?
Av dina frågor får jag en känsla att du har en önskan att börja fota och då frågar du om råd om kameror och ljussättning. Dina frågor tyder på att du har ingen erfarenhet alls av fotograferingen.

Eller så frågorna borde ställas i en annan tempus: att du SKA fota för ett företag 100-200 bilder om dagen och vilken utrustning ska du välja. Är det så?
 
I studio under kontrollerat ljus spelar det ingen roll att Canon har lite sämre dynamiskt omfång än flertalet andra.

Inte?
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-7d-mark-ii/12


Jag skulle säga att det vist spelar roll. Testa att fotografera någon en person med svarta kläder och jag garantera att när du lyfter skuggorna så ser det mycket bättre ut på nikdon d810 än 5d mark III.

Vad vinner man på av att köpa Canon, den är knappast bättre på " kontrollerat ljus" än Nikon, Sony. Det där med serivce är ett bra argument mot att välja bort sony (vet inte alls hur den är) men om vi antar att det är så

Vad får du av att köpa Canon istället för Nikon. Möjligtvis att Canon vinner lite på sina objektiv men resten vinner Nikon.
 
Inte?
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-7d-mark-ii/12


Jag skulle säga att det vist spelar roll. Testa att fotografera någon en person med svarta kläder och jag garantera att när du lyfter skuggorna så ser det mycket bättre ut på nikdon d810 än 5d mark III.

Vad vinner man på av att köpa Canon, den är knappast bättre på " kontrollerat ljus" än Nikon, Sony. Det där med serivce är ett bra argument mot att välja bort sony (vet inte alls hur den är) men om vi antar att det är så

Vad får du av att köpa Canon istället för Nikon. Möjligtvis att Canon vinner lite på sina objektiv men resten vinner Nikon.

Syftet med dpreviews tester är att jämföra kameror under liknande testförhållanden. Det är inte att se hur resultatet blir om man försöker få ut maximalt ur en modell genom att optimera situationen för den kameran - "hur bra kan det bli". Visserligen skulle jag skrivit att det generellt spelar mindre roll med det dynamiska omfånget i en situation där man kan kontrollera ljuset.

Har Canon några objektiva kameramäsiga fördelar över Nikon? Inte vad jag kan komma på. Ergonomi är personligt och vad jag kan se så skulle några skillnader i objektivparken i TS situation knappast ha betydelse - möjligen kan man beakta att TS-E 45 och 90 finns till Canon beg till relativt låga priser då de funnits länge på marknaden till skillnad från Nikons, men det låter inte som detta skulle spela roll för TS.
 
Jag undrar om inte det här börjar segla iväg långt över huvudet på TS, och frågorna om vad som är lämpligt för just det TS avser att göra? "Horses for courses" är ett engelskt uttryck som säger rätt väl vad det kan handla om när man skaffar sig ett verktyg.

Verktyget ska väl helst vara väl anpassat för ändamålet? TS har troligen överdrivit vad gäller antalet bilder, eftersom vi knappast kan räkna med att det kommer att handla om hundratals bilder per dag i snitt, men behoven är ganska specifika och kräver inte ett universalinstrument avpassat för att lösa i stort sett alla uppgifter, utan för att arbeta rationellt är det mer värdefullt att ha verktyg som lämpar sig väl för uppgiften.

Där är diskussionen om sensorns egenskaper helt oväsentlig. Alla kameror duger till att ta sådana bilder som exempelvis den här: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152866540924958

Som har påpekats är kontroll av ljuset den avgörande faktorn; inte kameran.

Detsamma kan sägas om servicetillgänglighet. Med redundans behöver man inte bekymra sig om att det ens ska finnas en verkstad, och även om det är nära till verkstad måste man vara utan kameran om den är trasig. Hur mycket enklare är det då inte att helt enkelt ha en till och bara skifta, köpa en ny i stället för att betala lika mycket för att få den trasiga reparerad?

Uppgiften kan lösas minst lika bra med en kompakt som Samsung WB350F, men med väldigt mycket bekvämare hantering och ett pris så lågt att reparation knappast är ett alternativ. Man behöver faktiskt inte universalverktyget som ska passa till all slags fotografering och till att presentera bilder för krävande bildköpare. Verktyget behöver inte tekniskt vara skyhögt bättre än presentationen av resultatet.

Det handlar här inte om en fotograf, vars huvudsakliga uppgift är att ta bilder av alla möjliga olika slag och sälja dem till kräsna bildköpare, utan om en relativt snävt avgränsad uppgift och en person vars huvudsakliga syssla är en annan än att fotografera. Det är inte givet att RAW skulle behövas för att lösa uppgiften, eller att det ens skulle vara en fördel för användaren.

En kamera som kan köras direkt från en surfplatta där man ser sökarbilden, och som i realtid direkt kan föra över bilder till datorn, till en NAS eller till webben, har fördelar framför en där man måste använda titthål eller kamerans skärm för att komponera bilden, och där man kanske måste göra en komplicerad regndans för att kunna föra över bilderna till andra media. Med god kontroll av ljuset finns knappast behovet av RAW, utan man kan använda kamerans jpeg och slipper en stor del av efterarbetet som den som har fotografi som huvudsyssla kanske uppfattar som väsentligt för skapandet.

Jag tror att det kan vara av värde att TS kommer tillbaka med lite mer om hur han tänker sig bilderna och vilka krav han egentligen ställer. Erlands frågor i #4 är höggradigt relevanta, och jag tvivlar faktiskt på att fotograferingen handlar om över hundra bilder om dagen trehundra dagar per år.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar