Annons

Canon EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS köpa? eller välja dyrare och vänta ett år?

Produkter
(logga in för att koppla)

FruKvist

Medlem
funderar på att köpa Canon EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS som verkar väääldigt "prisbra" om man säger så.
jag har en canon 450d och undrar lite över bildkvalitén.. som t ex inomhus utan blixt.. är det ett objektiv som ger mig bra resultat även då?
sen undrar oxå över hur är bildkvalite´n vid 200-250mm? får man skarpa bilder även inomhus då?
kanske lite diffusa frågor..
sen undrar jag oxå om stabilisatorn.. är den väldigt bra eller bara okej? även vid t ex 200-250?
anar att det borde finnas några här som har objektivet ;)
tacksam för svar!!

funderar på att köpa Canon EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS som verkar väääldigt "prisbra" om man säger så.
jag har en canon 450d och undrar lite över bildkvalitén.. som t ex inomhus utan blixt.. är det ett objektiv som ger mig bra resultat även då?
sen undrar oxå över hur är bildkvalite´n vid 200-250mm? får man skarpa bilder även inomhus då?
kanske lite diffusa frågor..
sen undrar jag oxå om stabilisatorn.. är den väldigt bra eller bara okej? även vid t ex 200-250?
anar att det borde finnas några här som har objektivet ;)
tacksam för svar!!

Hej, har den inte själv men har använt den och kan rekommendera som utmärkt val för "första telezoom". Sen beror det förstås på vad du har för krav/önskemål. Du verkar intresserad av inomhusfoto utan blixt och det kan fungera förutsatt att du har stillastående motiv och/eller kan acceptera lite ISO-brus. (För bättre reslutat i sådana situationer kan det vara en telezoom med fast f/2.8 du behöver men då blir det ett monster till objektiv och prislappen därefter.) Som konkret exempel så kan en typisk inomhusexponering vid f/5.6 kräva ISO1600 och slutartid runt 1/20-1/60 (eller såklart längre/kortare beroende på ljuset). Bildstabiliseringen i det här objektivet duger till de tiderna om du är hyggligt stadig på handen men det är inte säkert att motivet kan hålla sig stilla. Vad gäller skärpan så upplever jag det här objektivet som helt OK eller t.o.m. bra. Den blir (som i princip alla telezoomar) mindre skarp vid de längsta brännvidderna men fortfarande OK. Kort sagt är det här obejktivet ett bra val även om det inte är förstahandsvalet för inomhusfoto utan blixt. Om inomhusfoto med teleobjektiv utan blixt är något du ofta tänker hålla på med så tycker jag att du skulle överväga nån av de fasta EF85/1.8 eller EF100/2. De här korta telena är också klart prisvärda och skulle ge dig klart bättre resultat (vid 85 respektive 100 mm brännvidd vill säga...) Jag har 85:an och använder den ganska flitigt under inomhusidrottssäsongen - funkar kanon.

Senast ändrad:
Vad ska du ha under tiden då?

Hej
Om valet står mellan att köpa 55-250 nu eller vänta ett år och köpa något finare måsta jag fråga: Vad ska du använda under tiden om du väntar?

55-250 är ett mycket bra objektiv för sitt pris. Det är kanske inte idealiskt för inomhusbruk eftersom det har ganska dålig ljusstyrka. Men det är så billigt att man kan komplettera med ett 50/1,8 (eller ett 85/1,8 eller 35/2,0 om man vill ha en annan bildvinkel). Men visst går det att använda inomohus.

Mitt exemplar är mycket skarpt upp till omkring 120 mm och mer än godtagbart bra på längre brännvidder. Sedan jag skaffade det har jag också skaffat 70-200/4 IS, och det är ett bättre objektiv. Men fyra gånger så dyrt, och fyra gånger mer otympligt (käns det som). Så jag gör mig inte av med 55-250. Det går lätt ner i en vanlig jackficka (vilket 70-200 inte gör). Den väger så att man knappast märker det. Och bildstabiliseringen är mycket effektiv.

Så jag tycker inte att du ska vänta ett år och spara till något finare. Kolla på t.ex. Prisjakt var du kan få det billigt och säkert. Fortsätt sedan att spara, och om ett år kan du ju se hur mycket du längtar efter något bättre. Den idealiska lösningen är att ha både ett dyrt och jättefint objektiv och ett som är litet och lätt och ganska så bra.
ALj

Hej
Om valet står mellan att köpa 55-250 nu eller vänta ett år och köpa något finare måsta jag fråga: Vad ska du använda under tiden om du väntar?

55-250 är ett mycket bra objektiv för sitt pris. Det är kanske inte idealiskt för inomhusbruk eftersom det har ganska dålig ljusstyrka. Men det är så billigt att man kan komplettera med ett 50/1,8 (eller ett 85/1,8 eller 35/2,0 om man vill ha en annan bildvinkel). Men visst går det att använda inomohus.

Mitt exemplar är mycket skarpt upp till omkring 120 mm och mer än godtagbart bra på längre brännvidder. Sedan jag skaffade det har jag också skaffat 70-200/4 IS, och det är ett bättre objektiv. Men fyra gånger så dyrt, och fyra gånger mer otympligt (käns det som). Så jag gör mig inte av med 55-250. Det går lätt ner i en vanlig jackficka (vilket 70-200 inte gör). Den väger så att man knappast märker det. Och bildstabiliseringen är mycket effektiv.

Så jag tycker inte att du ska vänta ett år och spara till något finare. Kolla på t.ex. Prisjakt var du kan få det billigt och säkert. Fortsätt sedan att spara, och om ett år kan du ju se hur mycket du längtar efter något bättre. Den idealiska lösningen är att ha både ett dyrt och jättefint objektiv och ett som är litet och lätt och ganska så bra.
ALj

det jag e ute efter e kort och gott ett bra objektiv där jag får BRA resultat i bilderna medans jag inväntar att jag i framtiden har pengar till ett dyrt.. då jag verkligen vill få BRA resultat redan NU när tålamodet att spara ihop till ett riktigt bra inte finns alls.. och många av de billigare objektiven funkar ju i stort sett alltid utomhus och blir BRA bilder. (med bra bilder menar jag ju självklart skärpan) men funderade lite på hur detta funkar inomhus helt enkelt, självklart e det ju iso 800 eller iso 1600 som gäller.. dessutom känns det lite som att man kanske inte behöver byta objektiv så ofta vid fotografering om man har 55-250 än om man t ex har 70-300 som då e svårare om folk är precis intill.

ANNONS