Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS -=VS=-Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrik-gbg

Medlem
Jag har efter mycket funderande äntligen bestämt att det kommer antingen ett Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS Eller Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM.

MEN vilket är mest prisvärt!!??
Vad har ni för åsikter om vilket av ENBART dessa 2 jag ska köpa?
Vet ju att det är ca 3000kr skillnad i pris men vill veta om vilket som jag får mest för pengarna om ni förstår =)

Mvh Fredrik

Mest för pengarna får du för 55-250. Det tror jag de flesta håller med om.

Om du köper den andra varianten får du betala mer för att få:
* Möjlighet att använda den till fullformat/film.
* Ultraljudsmaskineri (låt vara mikro sådan) till fokuseringen (snabbare ryck).
* Något längre brännvidd, men 70-300 är som svagast i längsta änden, så du kan förmodligen lika gärna beskära bilden från 250 mm med det andra objektivet.

Något att fundera på är fortfarande EF 70-200 mm f/4L USM. Prisskillnaden för ett begagnat sånt är inte så stor, och på bekostnad av IS får du då:
* Optisk prestanda i en annan division.
* Fast ljusstyrka över hela brännviddsområdet.
* Ring-USM med full manuell fokusering utan att koppla om till MF och blixtrande prestanda när du kör AF.
* En mekanisk uppbyggnad som är i en annan division än de andra två.
* Motljusskyddet ingår.

Förmodligen är en begagnad sådan den allra mest prisvärda av de tre.

70-200 finns med IS också, men då barkar priset iväg långt över de du bestämt dig för.

Anders summerade det där bra tycker jag, men några tillägg har jag.

Visserligen stämmer det att 70-300at är svagt (optiskt sett) på 300mm, men det är å andra sidan 55-250at också (på 250mm då naturligtvis). Jag är ytterst tveksam till att man kan ta en bild på 250mm med 55-250at, beskära den till motsvarande 300mm, och få samma kvalitet som 70-300at ger på 300mm.

Jag skulle säga så här.
Blir du missnöjd med ett 55-250, då blir du antagligen missnöjd med 70-300at också. Skillnaderna är små, så 55-250at är antagligen det mest prisvärda.
Nästa steg är, som Anders sa, ett 70-200/4L, vilket förmodligen är ett av de mest prisvärda objektiven som går att få tag i. Du blir utan IS, men du får själv avgöra vad som är viktigast för dig.

Tack för svaren, ni bekräftade vad jag känt, att 55-250 är mer prisvärt.

Självklart så skulle jag ju vilja ha ett 70-200L men min erfarenhet av objektiv utan is är inte så bra, typ hälften av bilderna blir jätte suddiga och hälften kalas bra skärpa.
Är antagligen mitt egna fel men känns ändå trist att slänga hälften för det är suddiga bilder.
MEN det är en annan diskussion =)

Så det blir ett Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS till min 450D.
Surt att den är uppe i 3000 nu när den va nere i 2400 för 6 månader sen =(

Tack för svaren, ni bekräftade vad jag känt, att 55-250 är mer prisvärt.

Självklart så skulle jag ju vilja ha ett 70-200L men min erfarenhet av objektiv utan is är inte så bra, typ hälften av bilderna blir jätte suddiga och hälften kalas bra skärpa.
Är antagligen mitt egna fel men känns ändå trist att slänga hälften för det är suddiga bilder.
MEN det är en annan diskussion =)

Så det blir ett Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS till min 450D.
Surt att den är uppe i 3000 nu när den va nere i 2400 för 6 månader sen =(

Helt rätt val att köpa 55-250, har haft två och ofta föredragit den framför min 70-200/4IS pga sin lilla vikt och ändå helt ok resultat, även på 250mm. Att den skulle kostat 2400 kr någonstans där det gick att få tag på den är jag dock tveksam till, aldrig kostat under 2695 vad jag vet.

Jag köpte själv rätt nyligen en ny telezoom. Jag hade flax och köpte en kompis 70-200 mm f/4L. Det objektivet är det vassaste jag har ägt. Allt är helt perfekt, utom avsaknaden av IS. M.a.o: får du tag på ett begagnat sådant tycker jag du ska slå till.

Innan jag köpte detta lånade jag ytterligare en annan kompis 55-250. Detta objektiv överraskade väldigt positivt, trots att jag hade ganska höga förväntningar. Det är förvånansvärt skarpt och IS:en gör ett väldigt bra jobb. Dessutom är det smidigt och lätt och inga problem att ha med sig. En av de mer prisvärda Canongluggarna jag provat. Hade jag inte fått tillfälle att köpa 70-200 hade jag tveklöst köpt 55-250. Du kommer inte bli besviken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar