Annons

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 vs Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di

Produkter
(logga in för att koppla)

JEzus

Aktiv medlem
Tjo!
Min topic låter kanske lite dum när alla förstår att tamronet är ett *** så mycket bättre objektiv!
Vad jag kunnat läsa mig till så tar det väldigt skarpa och bra bilder. Jag har även läst att det är aningen högljutt och att AF inte är så snabb, frågan är då om det är tystare än Canonobjektivet och om det är snabbare än Canonobjektivet?!
Skulle jag byta vill jag ju känna att jag byter upp mig på alla plan!

Ska nämnas att objektivets första uppgift skulle bli skidhopp och liknande så det måste vara snabbt!

Mvh
Björn Karlström

(Denna tråd är flyttad från VS-forumet pga inga svar)
 
Hej!

Jag hade EF-S 18-55 tidigare, har nu 28-75. Jag skulle inte tveka en sekund i det valet, Tamrongluggen är klart bättre tycker jag. Den är skarpare redan från f/2.8, ljusstarkare och jag tycker även att den har trevligare färger. Använder den väldigt mycket och är jättenöjd.

Vilken som vinner ett fokuseringsrace vet jag inte, men jag tvivlar på att skillnaden i så fall är något du skulle märka av. Vid svagt ljus kan jag ibland uppleva 28-75 som något slö, men vid normala ljusförhållanden är det inga problem (och det är detsamma för 18-55). Det jag saknar mest på den gluggen är FTM, dvs möjligheten att fokusera manuellt utan att behöva slå om några knappar. En annan liten nackdel är att objektivet förlängs något vid fokusering och att den främre delen lätt glider ut om man håller kameran nedåtriktad. Finns dock en spärr för detta som funkar bra.

En sista fundering: Dessa två gluggar som du nu väljer mellan har ju två olika zoomomfång. Har du funderat på vilket som är viktigast för dig i det avseendet, vidvinkel eller tele? Det är ju ganska viktigt och beroende på det kan det ju finnas andra gluggar som kan vara med i matchen.
 
Jag har redan canongluggen och tänkte utöka min fotoväska med tamrongluggen i så fall.
Tack för infon iaf!


Mvh
 
jag köpte 28-75 men sålde den efter två dagar
jag saknade vidvinkeln
därför köpte jag Canon 17-85 som passar mig bättre
sen kan jag säga oxå att det är första gången jag provar IS och den fungerade mkt bättre än jag trodde

varför inte Sigma 18-50/2,8?
 
Tack för alla svar, speciellet Arne S!

Angående vindvinkeln så kommer jag ha kvar mitt 18-55 så jag får lite vidvinkel kvar!

Sigmat är inte intressant!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.