Annons

Canon EF-s 17-85mm IS USM, Köpråd önskas!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffanp

Aktiv medlem
Jag håller just nu på att sälja min EOS 30 med objektiv på Tradera då kameran enbart samlat damm senaste året. Kameran jag använder nu är en EOS 20D med canons 18-55mm. Då 18-55:an inte är något höjdarobjektiv tänkte jag köpa ett nytt för pengarna jag får från min EOS 30.

Jag har funderar på att köpa ett EF-s 17-85 IS USM, men det är många som verkar klaga på det objektivet. Vad har det för nackdelar FÖRUTOM att det inte är så ljusstarkt? Med frakt kommer det kosta mig nästan exakt 4000, vilket jag tycker är ett rimligt pris. Att köpa L-optik är inte aktuellt pga min begränsade budget.

Vad tycker du om objektivet? Skriv gärna vad du tycker om det och hjälp mig i mitt beslut.
 
Skärpan verkar inte vara något vidare i kanter/hörn. Se t ex dennatest där Sigmas billiga 18-50 utklassar Canonobjektivet. Det finns även trådar här på FS där man kan se dålig skärpa i kanterna.
 
Ja, det var inte världens bästa kantskärpa... Just det testet har jag aldrig sett förut, tack. Det som verkligen talar för 17-85 trots skärpan är att canons USM-objektiv brukar vara riktigt snabba, att det är ett stort zoomområde och att det har IS. Jag får invänta lite fler svar innan jag tar ställning.

Vad kostar Sigmat du talade om förresten?
 
Jag är väldigt nöjd med min 17-85:a. Bildstabiliseringen fungerar utmärkt och omfånget är bra. Visst, det är inte lika skarpt som min 24-70/2.8L men nätt och lätt. Autofokusen är snabb, tyst och exakt.
 
4000:- låter som ett bra pris, vad får du ge för ett 17-40 4.0L? Det är en optik som jag tycker är helt underbar, skarp, snabb autofocus och en härlig känsla. Dessutom går den att använda på fullformatare vilket inte gör saken sämre.

Bättre kanske att vänta och köpa en L-optik, eller?
 
Jo, den tanken slog mig också; att köpa ett objektiv som fungerar på en ditigalkamera med fullstor sensor. Men jag är så nöjd med min EOS 20D att jag inte har några planer på att byta kamera på väldigt länge.

Och vem vet, kanske fungerar EF-s på framtida fullformatskameror?
 
EF-S optiken kommer aldrig att fungera med en fullformats scensor eftersom den inte tecknar ut så mycket. Har du testat en L-optik? Känslan är som en gammal hederlig manuell optik, fokusering och zoomning är lagom "trögt", inte sladdrigt som på många billigare gluggar, dessutom så ändrar sig inte 17-40an i längd vilket jag ser som en fördel, samma ljusstyrka över hela zoomomfånget. Visst är det dyrare men det finns en anledning till det, sedan får man fråga sig om det är värt att betala för. Jag tycker det.
 
Nej jag har aldrig testat en L-optik, men lika bra är väl det. Jag studerar just nu och har en minst sagt begränsad ekonomi. Så jag tror 17-85 blir en bra standardzoom för mig. Den kan ju knappast vara sämre än 18-55...
 
Ja, EF-S 17-85 vs 17-40L är en intressant frågeställning! Önskar också höra åsikter om dessa båda.
 
Det är ju en ganska taskig jämförelse.
17-40/L är ju givetvis bättre:

Den är dels L-optik, och dels har den ju bara halva zoomområdet.
Den kostar något mer än 17-85.

17-85/IS har ju fördelarna att den har ett suveränt 5X zoomområde samt IS.
Detta är till priset av sämre kantskärpa (framför allt).

Jag valde, trots 17-40/L:s bättre prestanda, en 17-85, då just zoomområdet är där jag tar 90% av mina bilder.

Vill jag ha riktigt skarpa objektiv, så är fasta brännvidder bättre...


h/mats
 
Jo, men om jag köper ett 17-40 har jag ett stort glapp upp till 100mm som är nästa brännvidd för mig. Så då blir det genast dyrare. Jag är ute efter en bra standardzoom med stort omfång. Det får nog bli 17-85 när jag tänker efter.
 
Nackdelen är att med 17-40 MÅSTE du ha ett objektiv till för att kunna täcka samma omfång. Tar du då 50% av bilderna ovanför 40mm så...
 
Lite fattigare, mycket gladare

Så,

nu har jag knappat in alla siffror och adresser och därmed beställt ett Canon EF-s 17-85mm. Beställde det från adorama.com för 3750 kronor. Jag tror inte jag kan få det så mycket billigare, i alla fall inte från en affär jag litar på. Jag skickar det till en släkting som sedan tar med sig det till sverige inom kort. Så det blev inte så dyrt för mig till slut.

Så nu är det bara att invänta kameran från reparationen samt objektivet så skall jag ha riktigt kul i vårsolen! :)
 
Hej

nytt 17-40/4L kostar 5400 från Tyskland med 100euro cash-back. Jag är i samma läge och har ältat varianterna fram och åter men fastnade för 17-40/4L beroende på mindre CA och bättre skärpa generellt genom zoom omfånget. Men, jag tror att du blir nöjd, kolla bara att du får ett bra ex eftersom de verkar skilja en del åt om man ska tro vad man läser på nätet - en fick byta 3 gånger innan det blev bra.

Sigma 15-30 är ett alt men man klagar på flare och färgskiftningar så det gick bort det också.

Adorama.. ligger det inom EU? Annars kan du råka ut för tull o moms...

mvh
 
Jag fick just en förfrågan av adorama om jag ville köpa ett icke-importerat objektiv samt en filtersats innehållandes ett varmtonsfilter, polarisationsfilter samt UV-filter, istället för det gråimporterade jag beställde för 400sek extra. Jag tvekade fram och tillbaka och efter tre samtal till USA bestämde jag mig för att hoppa på det. Skulle jag ångra mig kan jag alltid sälja de tre filtrena. Jag borde väl kunna få 400 för tre sådana filter? Dock vet jag inte märket. Dessutom kan det vara skönt att inte ha ett importerat gråimporterat objektiv som det ju hade blivit frågan om. Nu är det bara ett stegs import, det från USA till Sverige.

Kollade just med banken, och nu har de dragit pengar ifrån kontot. Så nu är det bara en lång väntan kvar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.