Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer5

Avslutat medlemskap
Funderar på att köpa Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM då det verkar vara ett objektiv med bra skärpa.

Det jag har idag Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM samt Canon 70-300/4-5,6/ IS USM.

Kanske 17-55 är lite kort att använda som huvudoptik men jag hittar inget annat som vara kan lämpligt.

Någon som kan ge synpunkt tack.
 
Klokt val tycker jag =) Om du nu inte planerar att byta till fullformat snart!

Fina färger och otrolig skärpa.

Bli bara inte förvånad om den skulle frontfokusera då det verkar vara vanligt fenomen med detta objektiv. Men det är ju bara att skicka iväg till närmsta serviceverkstad och få justerat gratis i så fall
 
tycker du att den är för kort så har du ju alltid 15-85 som ger ungefär samma bildkvalitet och bättre bildstabilisering, men du missar ju upp till två bländarsteg, och det är ju ett val/kompromiss man får göra.
 
Gjorde själv samma byte för några år sedan och jösses vilken skillnad det blev! Visst saknar jag lite telet från föregående objektiv, men tack vare att det är så pass skarpt och bra så är det bara att croppa efteråt vid behov.

Jag upplevde skillnaden som enorm när jag gjorde bytet och helt plötsligt kunde jag ta bilder inomhus utan blixt och ändå få hyfsat skarpa kort.

Om det är något som jag kan klaga på är att det är inte lika robust som ett L-objektiv och jag tror tex att 15-85 är betydligt mer robust även om det inte är L-klass.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.