Annons

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5

Produkter
(logga in för att koppla)

JoelBlixt

Medlem
Hej!

Satt och spanade efter objektiv på Canons hemsida och blev lite sugen på deras vidvinkelobjektiv model: Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5.

Eftersom jag inte har haft chansen att få testa detta objektiv
så tänkte jag kolla om någon här har haft den turen/oturen(?) och kanske kunde skriva en rad om vad ni tyckte.

Den finns att beställa på webhallen för 7895 kr.
Kan detta vara ett rimligt pris?

Tack!

--
Joel
 
Tack Mattias för ditt snabba svar! Jag ska läsa igenom recensionerna och se vad jag kommer fram till.

Har du själv testat detta objektiv någon gång?
 
Har kört med detta objektiv under en längre tid nu. Kan bara säga att jag är hemskt nöjd. Det enda jag har att anmärka på är att det emellanåt blir lite väl mycket CA. Märks framförallt på en del landskapsbilder.

Har blivit lite av min favoritlins. Både till att fota klättring, men även till landskap. Man får bygga upp bilderna på ett så grymt härligt sätt med detta objektiv.

Titta i mitt album ifrån Storbritannien för att se lite bilder tagna med den och 40D:n
 
Har läst Recensionerna nu samt kikat på dina bilder Martin (som var otroligt fina för övrigt!) och tror nog att detta kan bli en rätt bra investering.

En fråga till dig Martin, gillade verkligen dina bilder från Storbritannien. Vad för redigeringsprogram använde du dig av till dom bilderna?
 
Tack Mattias för ditt snabba svar! Jag ska läsa igenom recensionerna och se vad jag kommer fram till.

Har du själv testat detta objektiv någon gång?

Nej, jag har inte provat det själv, jag har ingen kamera som det passar på. Men det har ju fått bra i tester och omdömen, så det är bara att slå till :)
 
Det är det enda objektivet som jag saknar efter byte till fullformarskamera. Det var riktigt roligt att fota med. innomhus=perfekt, landskap=skithäftigt. när jag gick omkring på semester eller i städer satt alltid detta objektiv på från bärjan och så bytte jag om jag ville fota någonting som det inte passar till. t.ex. porträtt eller telefotografering.
 
kanske skall nämna att även solen har fläckar. Jag använde det nästan alldrig på bändare 10 men från 12 är det riktigt bra.
 
Fina färger, fin kontrast. Skärpan säger jag inget om då jag inte har någon erfarenhet av liknande objektiv, men jag är nöjd på det stora hela i alla fall.

Fantastiskt kul att experimentera med dessa brännvidder. Och jag skulle rekommendera att ha lite is i magen och köpa ett begagnat. Dyker upp rätt ofta från 5500 och uppåt, och det är ju trevligt att kunna spara ett par tusenlappar.
 
Jag använder ofta objektivet på 10 mm utan problem men så kanske jag inte är så kritisk. CA går att fixa i efterbehandlingen. Det är mitt favoritobjektiv för tillfället. Rent ut sagt skitkul att plåta med.
 
Alla som ägt Canon 10-22 verkar gilla det. Men även Sigma 10-20 är riktigt bra och det till nästan halva priset. Kolla recensioner men även tex bilder här under recensioner för att se om du tycker det ena verkar bättre än det andra.
 
Har kollat in båda objektiven och priserna. Dock är jag arbetslös och äger inte ett korvöre för tillfället, så det dröjer innan jag kan köpa någonting alls :D

Men det lutar åt Canon objektivet faktiskt.
 
En fråga om en sak jag läser i tråden men inte förstår:
"... det blir lite väl mycket CA"

CA?
Vad är det?
:-/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.