Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att du ska överväga ett Tokina 11-16 också Jag hade en hel del bryderier och var också inne på Canons men köpte till slut Tokinan vilket jag inte ångrar.

http://www.photozone.de/canon-eos/379-tokina_1116_28_canon

http://www.cyberphoto.se/pro/?http://www.cyberphoto.se/info_pro.php?article=11-16can

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15944

/Jan
Jag är på god väg att köpa ett vidvinkelobjektiv, och jag tänker absolut köpa Tokina 11-16 f/2.8! Det har fått oerhört bra recensioner. Photozone.de säger att det är det bästa vidvinkel-objektivet som finns till Canons APS-C systemkameror.

Verkar vara mycket skarpt, och jag har hört talas om flera som bytt bort sitt EF-S 10-22 mot Tokina 11-16, utan att se tillbaka.

Sen är det ju väldigt trevligt med f/2.8 i mörka katedraler, skate-lokaler och andra byggnader.

Vill man verkligen ha kort skärpedjup med ett vidvinkel?
När i så fall?
/L

Hur kort blir egentligen skärpedjupet vid tex 12mm @ 2,8 om man står ca 2m ifrån objektet man fotar?

Redigering: Hittade en dof-kalkylator online. verkar som att skärpedjupet i mitt exempel blir 6,6meter.

Senast ändrad:
För mig är det ofta lockande att kunna få ett kort skärpedjup. Kan
, utan att kunna ge något konkret exempel, tänka mig att det kan vara snyggt med vidvinkelperspektivet med snyggt oskarp bakgrund.

Canon 10-22

Har man tur så kan man få ett Sigma som är superskarpt, men det var inte mitt. Har ägt Sigma 10-20 på Nikon D70S och ett Sigma 10-20 på 400D och har nu ett Canon 10-22.
Canonen däremot är riktigt vasst och ger kalasfina bilder med en 40D.
Sigmat gav mer CA än Canonen. Det är lite mindre och lättare än Sigmalinsen.

Måndagsex?

Jag köpte ett Canon 10-22mm för några veckor sedan. Nu undrar jag om det finns någon i Kalmartrakten som har ett sådant? Jag är orolig för att ha fått ett dåligt ex. Tycker att det är lite väl mycket CA och kantoskärpa för ett objektiv i 9000kr-klassen. Särskilt som det inte minskar särskilt mycket när man bländar ner. Annars tycker jag att skärpan i övrigt (och även oskärpan och CA) är mkt jämn över bländaromfånget 3,5-11 .

Skulle vara bra att ha något att jämföra med innan jag skickar tillbaka det. Det går bra att maila via fotosidan.

mvh Pierre Stjernfeldt

Alla extrema vidvinklar har en noterbar CA, speciellt i hörnen, och speciellt om de dessutom är zoomar.

Hur långt sträcker sig Kalmartrakten, tycker du? Jag är åtminstone i Småland...

Ett 17-40 är så lika du kan komma på en fullformatare. Jag hade själv ett Tokina 11-16 2,,8 som fick gå efter köp av 5D mkII, men jag behöll 17-40 som gör samma jobb på fullformataren.

Det är det enda objektivet som jag saknar efter byte till fullformarskamera. Det var riktigt roligt att fota med. innomhus=perfekt, landskap=skithäftigt. när jag gick omkring på semester eller i städer satt alltid detta objektiv på från bärjan och så bytte jag om jag ville fota någonting som det inte passar till. t.ex. porträtt eller telefotografering.

Alla extrema vidvinklar har en noterbar CA, speciellt i hörnen, och speciellt om de dessutom är zoomar.

Hur långt sträcker sig Kalmartrakten, tycker du? Jag är åtminstone i Småland...

Kalmartrakten är mycket flexibel. Jag har inget emot en liten helgtur.

Jämför bl.a med mitt Sigma 17-70mm som ska vara ungefär likvärdig i CA och tycker att det har betydligt lägre särskilt märks stor skillnad vid nedbländning.

Har redigerat bilder åt en kille som fotat med Nikon d700 och 17-35/2,8 och enligt test i photozone bör detta objektiv inte vara så mkt bättre i kanterna...även om det är testat på liten sensor..visar det ändå att skärpan bör falla i kanterna vid fullformat men tycker inte att jag ser så mkt av det. CA finns nästan inte men det var lågt på testet också. Verkar mkt bra men böjer linjer lite mer än 10-22an.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar