Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 10-22 eller Sigma EX 10-20

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
hej undrar vilket av dessa objetiv som är att föredra ? har läst lite o sett att dom flesta är nöjda med båda varianterna.

det jag funderar mest på är om canon är värd
dom 3 tusenlapparna som den är dyrare ?

har tittat på bilder tagna med båda objektiven,
dock är det ju som alltid att det är inte bara objektiven som gör bilden.

blir man begränsad med sigma objetivet så man sedan känner att man vill byta upp sig till canon
objektivet när man fått lite mera erfarenhet ?

En svår fråga när du står i valet och kvalet mellan två mycket bra objektiv, och du har jämfört bilder också.

Det verkar ju inte vara alltför lätt att hitta butiker som har objektiven hemma för att få känna på, och kanske prova, så det blir svårt att svara rättvist.

Jag kan ju bara säga att jag är toknöjd med min Canon-variant, men så har jag heller inte provat Sigmas så jag kan svara på rätt sätt!

Lycka till, vad du än väljer!

...och jag är toknöjd med Sigmat även om jag då inte klämt på Canon-gluggen. Jag har mycket svårt att tänka mig att objektivet skulle kunna vara värt mer än 50% extra i pris men helt omöjligt är det ju inte. Dock kan jag nog nästan garantera att du inte kommer känna något behov av att uppgradera senare. Fokusen är snabb och hela objektivet käns mycket stadigt och fint.

Dessutom följer det ju med en rätt trevlig liten väska och ett tämligen minimalt motljusskydd. Som grädde på moset går objektivet faktiskt att montera på filmhus också om än utan att teckna ut riktigt hela filmrutan ifall man skulle bli leksugen någon gång.
För de tre extra tusenlapparna får du en hel del annat kul också om du vill...

Jag skulle köpa Sigma av en stor orsak,

När du byter upp dig så kommer inte canon objektivet att passa på Tex en 5D, eftersom det är EF-S fattnig på den ,

//David

tack för alla snabba svar.

har nu bestämt mig för sigmat o beställt det, dyker väll upp på posten på onsdag eftermiddag.

mvh Ruben

Aah, denna underbara väntan. Som julafton, fast mitt i sommaren... Jag är inte avundsjuk, nejdå... inte det minsta :)

Du kommer nog bli nöjd med gluggen.

Skybolt skrev:
Jag skulle köpa Sigma av en stor orsak,

När du byter upp dig så kommer inte canon objektivet att passa på Tex en 5D, eftersom det är EF-S fattnig på den ,

//David

Sigma 10-20 passar inte på fullformat, det gör däremot sigma 12-24, som dock är dyrare..

ANNONS