Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 USM har börjat levereras

Produkter
(logga in för att koppla)
kollade på bild nr 3 där, och såg direkt kraftig(enligt mig) kromatisk abberation. Tycker sådant ser riktigt hemskt ut. Men vill man åt den vidvinkeln så har man inte mycket val.

Helextrema ljusförhållande. Tycker det ser ut ungefär som EF 17-40/4L..Så jag håller med Camilla

Kan nog stämma att det ser lika illa ut på 17-40, spelar ingen roll vilken lins det är, sådant är inte snyggt iaf ;) Är det mycket bättre på fasta gluggar?

Re: Någon som prövat den?

MarkE skrev:
Är det någon här som testat den?
Jag har inte hunnit använda mitt nyinköpta EF-S 10-22 så mycket ännu. De få bilder jag har tagit tyder dock på att det här kommer bli ett av mina favoritobjektiv. Jag vet nu vad de som tidigare har kört 16-35 och 17-40 på fullformatskameror saknar när de använder 1.6x-kameror. :)

Distorsionen är förvånansvärt liten - även i 10 mm-läget. Det fokuserar förstås tyst och snabbt. Konstruktionen tycks vara bra om än kanske inte riktigt i samma klass som L-serien.

Jag kan eventuellt återkomma med lite mer konkreta kommentarer och testbilder efter helgen då jag hoppas kunna använda det en hel del.

Jag fick mitt i veckan! Jäkla vilket perspektiv, har inte hunnit testa det fullt ut men är väldigt nöjd än så länge. Har publicerat en bild här på Fotosidan, men den är downsized för sidan, kan maila utsnitt om ni vill ha.

Jag har köpt ett 10-22 mm objektiv på BH Photo och är mkt nöjd med det. Kan inte mycket om det tekniska så vet ej riktigt vad jag skall leta efter men magkänslan säger mig att det är helt ok. Bifogar en bild jag tagit med objektivet.

Bilagor

• bild-387.jpg
    bild-387.jpg
    43.9 KB · Visningar: 276
10-22 med turbo!!

Jag har varit nöjd med mitt 10-22, jag har accepterat de problem som följer med en extrem glugg som denna.
Idag hamnade jag dock i himlen. Gick in här: http://www.dxo.com och laddade ner gratis provversion av mjukvara som helt magiskt och helt underbart korrigerade distorsion, vinjettering och skärpa.
I love it. Det är som att få en ny turbomotor insatt i den gamla Vovlon.
Prova. Programmet finns till de flesta kameror och objektiv, men är speciellt fantastiskt till extrema objektiv med häftiga kompromisser inbyggda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar