Annons

Canon EF 70-300 4-5,6 IS L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellhå

Medlem
Fick idag en varning från en fotohandlare att detta objektiv inte funkar ihop med extendern Canon EF 2x III.
Stämmer det? Och på vilket sätt?
Är det inte meningen att extendrarna ska funka med alla L-objektiv?

För alla FF hus (utom 6D) får du AF till bländare 8.
Av crop-husen är de bara 7d MkII som klarar bländare 8.

Övriga hus slutar supporta AF vid 5.6.

Så på 300 mm får du inte AF med något hus.

Alla objektiv är inte supportade av en extender heller. Hur det är med 70-300 har jag inte koll på. Manuellt blir det isf.

Det går inte att använda canons extendrar med 70-300L pga konstruktionen som medför att linselementen krockar med extendern. Extendern sticker in en bit i objektivet.
Vänligen / Paulo

Fick idag en varning från en fotohandlare att detta objektiv inte funkar ihop med extendern Canon EF 2x III.
Stämmer det? Och på vilket sätt?

Det går att använda Kenko C-AF 1,4X TELEPLUS PRO 300 DGX till Canon
EF 70-300 4-5,6 IS L USM.

För alla FF hus (utom 6D) får du AF till bländare 8.
Av crop-husen är de bara 7d MkII som klarar bländare 8.

Övriga hus slutar supporta AF vid 5.6.

Så på 300 mm får du inte AF med något hus.

Alla objektiv är inte supportade av en extender heller. Hur det är med 70-300 har jag inte koll på. Manuellt blir det isf.

Tack Håkan för svaret / Leffe H

Tillägg

Kan väl tillägga att du får bra AF vid bl. 8 med både 6D och 5DII när du använder nämnda Kenkokonverter och objektiv med f/5,6. Med övriga crophus bara halvtaskig AF.

Nej, inte alls. Det är bara meningen med de objektiv som har tio kontaktytor i bakänden istället för sju. Sen fungerar Canons förlängare med en del andra objektiv också, men då får man inte all information rätt.
Rent fysiskt går det alltså inte att montera Canons senare teleförlängare på åtskilliga av objektiven, L-modeller eller ej, därför att frontelementet på förlängaren sticker in en bit i objektivet. Finns det inte plats för det går det inte att sätta dit förlängaren. På vissa objektiv kan förlängaren monteras när objektivet är zoomat mot ena änden, men inte mot den andra. Då får man vara försiktig, så man inte drämmer in linserna i varandra med en smäll.
Denna egenskap hos förlängarna gör också att Canons förlängare Mark III inte går att stacka med varandra heller.

Nej, inte alls. Det är bara meningen med de objektiv som har tio kontaktytor i bakänden istället för sju. Sen fungerar Canons förlängare med en del andra objektiv också, men då får man inte all information rätt.
Rent fysiskt går det alltså inte att montera Canons senare teleförlängare på åtskilliga av objektiven, L-modeller eller ej, därför att frontelementet på förlängaren sticker in en bit i objektivet. Finns det inte plats för det går det inte att sätta dit förlängaren. På vissa objektiv kan förlängaren monteras när objektivet är zoomat mot ena änden, men inte mot den andra. Då får man vara försiktig, så man inte drämmer in linserna i varandra med en smäll.
Denna egenskap hos förlängarna gör också att Canons förlängare Mark III inte går att stacka med varandra heller.

Tack Anders för ditt svar /Leffe H

Testa

Se till att testa först med det objektiv som ska användas. Jag har upplevt att autofokus fungerar olika bra med olika objektiv då jag använt f/5,6 + konvertrar (både kenko och Canon). Min 5DIII fungerade väldigt bra med kenkokonvertrar (redan innan firmwareuppdateringen som gjorde att kameran klarade AF vid f/8) medan däremot min 7DII fungerar sämre med kenkon än med canonextendern tillsammans med 400/5,6. (något nervösare AF och sämre förmåga att spika skärpan). Det verkar vara som så att kamera+obejktiv+konverter ska trivas tillsammans för optimal funktion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar